Avatar billede torben10 Nybegynder
01. januar 2008 - 21:13 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Partition ukendt efter dvale i XP

Jeg har aktiveret dvale-funktionen i min pc med Win XP Home. Pc'en gik i dvale som ventet. Men da den blev tændt igen, kunne den ikke finde hal.dll.

Det viser sig, at Windows ikke længere kan læse disken. Hvis jeg starter Windows-installations-cd'en, ser den disken med en partition, som den kalder "ukendt". Den kan ikke se, at partitionen er NTFS-formateret.

Da pc'en virkede, så Windows systemdisken som drev J:. Jeg har kigget på diskene med et recovery-værktøj. Det ser disken som NTFS-formateret. Det har tildelt den drev C:, mens de tidligere to drev C: og D: nu er flyttet til hhv. D: og E:. Kan det have noget at gøre med problemet? Windows-installations-cd'en ser de to øvrige diske som NTFS-formaterede, mens recovery-værktøjet ser den sidste som FAT-16.

Hvad kan jeg gøre for at kunne boote på disken igen?

Mvh
Torben
Avatar billede tiger_dk Mester
01. januar 2008 - 21:29 #1
Avatar billede off-line Nybegynder
01. januar 2008 - 23:20 #2
Ovenstående link er fint, men se først, i diskhåndtering, om drevet har et
bogstav. Hvis det ikke har et bogstav, så venstreklik på det, og giv det et.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 08:46 #3
www.helgec.dk/livecd.html - klik på linket "sådan gendannes en mistet partitionstabel"
Avatar billede torben10 Nybegynder
02. januar 2008 - 10:09 #4
Tak for tippene. Da det er selve Windows-disken, der ikke er adgang til, kan jeg ikke starte diskhåndtering - pc'en kan slet ikke boote.

Jeg har i stedet bootet op på en cd med en begrænset Windows (BartPE). Hvis jeg i en kommandoprompt her prøver at vælge drev C:, får jeg "Forkert parameter", mens jeg godt kan vælge D: og E: og køre fx dir på dem.

Jeg har kørt Testdisk og valgt Write for at få skrevet partitionstabellen. Pc'en kan fortsat ikke boote. Nu prøver jeg at køre Chkdsk fra BartPE på C:-drevet...

mvh
Torben
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 11:20 #5
Står drevet som "boot" i "gparted"
Avatar billede tiger_dk Mester
02. januar 2008 - 15:46 #6
har du fået det til, at virke ?
Avatar billede torben10 Nybegynder
02. januar 2008 - 18:07 #7
Chkdsk har nu kørt i seks timer og ser ikke ud til at stoppe foreløbig. Jeg formoder, at de mange fejl, den retter, er på filer, som dvalefunktionen har oprettet. Jeg vender tilbage, når chkdsk er færdig.
Torben
Avatar billede torben10 Nybegynder
04. januar 2008 - 09:36 #8
Efter halvandet døgn var chkdsk færdig med at rette fejl. Nu kan det da også lade sig gøre at vælge drev C:, når jeg har bootet fra BartPE. Men pc'en kan fortsat ikke boote.

GParted rapporterer om disken, at den første partition er formateret med NTFS, fylder 279.47 GiB og har flag boot. Derudover er der en lille partition på 7.84 MiB, der er unallocated. Et andet værktøj oplyser endvidere, at den store partition har Windows NTLDR boot loader.

Og jeg har tjekket, at BIOS er sat til at boote fra disken :-)

De to øvrige diske i pc'en har hver en partition, der også har flag boot.

Nogen bud på, hvordan jeg får den til at boote igen?

Mvh
Torben
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2008 - 09:52 #9
Kan du boote disken via BartPE ? - hvis ikke så download og brænd www.helgec.dk/xp-startfiler.iso (brænd filen som bootimage) og prøv så at starte computeren med den cd
Avatar billede torben10 Nybegynder
04. januar 2008 - 10:13 #10
Jeg forstår ikke, hvad du mener med, om jeg kan boote disken via BartPE. Når jeg sætter BartPE-cd'en i, booter pc'en fra cd'en. Herefter kan jeg fra en kommandoprompt se disken (som drev C:), lave dir på den osv.
Jeg prøver at brænde din start-cd og tester med den, når jeg er hjemme igen. Hvad skal jeg gøre, når pc'en er bootet fra cd'en?
Avatar billede tiger_dk Mester
07. januar 2008 - 21:22 #11
hvordan står det til her ?
Avatar billede torben10 Nybegynder
08. januar 2008 - 09:35 #12
Efter at chkdsk havde kørt i halvandet døgn, prøvede jeg igen at boote. Det gik stadig ikke. Så prøvede jeg at boote fra Windows-installations-cd'en. Nu kunne den se, at der lå en beskadiget Windows, og den tilbød at reparere den. Det sagde jeg ja til, og det lykkedes faktisk. Men systemet viste sig at have taget så meget skade (slettede filer), at det var ustabilt. Så jeg endte med at tage backup af det, slette disken og installere Windows på ny.

Jeg vil gerne give points til helgec for hans gode hjælp om partitioner - hvordan gør jeg det (er ny her på eksperten.dk)?
Avatar billede tiger_dk Mester
08. januar 2008 - 11:56 #13
ude til venstre for det du skriver der noget der hedder kommentar og svar, det er så svar du skal sætte en klat i, så skal helgec bare acceptere også giver du ham point !
Avatar billede off-line Nybegynder
08. januar 2008 - 12:13 #14
Der blev tingene vist lige vendt engang på hovedet.
torben10 skal bare bede helgec om, at lægge et svar. Når helgec så har gjort
det, skal torben10 markere helgec´s navn og derefter acceptere:)
Avatar billede off-line Nybegynder
08. januar 2008 - 12:18 #15
tiger dk - Du kan jo prøve, ved at lukke dit eget spørgsmål:)
http://www.eksperten.dk/spm/811104
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 15:09 #16
Jeg iler med at lægge et svar til accept
Avatar billede tiger_dk Mester
11. januar 2008 - 17:00 #17
jasveg = Så er http://www.eksperten.dk/spm/811104 spørgsmålet lukket !!
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2008 - 18:58 #18
tiger_dk > Fint nok. Min kommentar var nu bare for sjov, du har jo ikke
en masse åbne spørgsmål:)
Avatar billede tiger_dk Mester
17. januar 2008 - 21:59 #19
lidt fis kan man kan man da tage igen imellem :)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. januar 2008 - 22:08 #20
Ok:)