Avatar billede jettel Nybegynder
29. december 2007 - 13:18 Der er 19 kommentarer

Forsvundet fil

Jeg skriver i Word og er ekstrem flittig til at save mine filer på harddisken. Tilsyneladende har jeg mistet den fil, jeg har brugt uanede timer på, da jeg hev usb-stikket ud. Filen, som ligger på harddisken er en gammel version.
Da jeg hev usb-stikket ud, blev jeg spurgt om jeg ville gemme/ikke gemme, men kan altså ikke huske, hvad jeg svarede. Det forkerte i hvert fald. Er der nogen steder, hvor jeg kan finde den fil med alle de savede informationer. Og hvorfor bliver tingene ikke gemt på harddisken, når jeg saver som en vanvittig hele tiden??
Hilsener Jette
Avatar billede be_nice Juniormester
29. december 2007 - 13:24 #1
Hvis du har arbejdet på en fil fra din USB, så gemmer din PC ikke filen på harddisken - der gemmes normalt en tmp. fil når der arbejdes med et dokument, men da det ser ud til at du har arbejdet fra USB, vil jeg tro at tmp. filen også gemmes der.
Det understreger endnu engang hvor vigtigt det er at gemme sine arbejdsfiler løbende - husk at Word kan indstilles til at gemme dokumenter med bestemte intervaller, ligesom du kan indstille Word til at gemme en sikkerhedskopi, således at seneste rettede dokument altid kan hentes igen.
Prøv at lade Windows søge efter alle filer med en sætning du ved indgår i dokumentet - måske er du heldig.
Håber at du finder dit dokument igen - selvom jeg desværre tror at det er væk.
/Be_Nice
Avatar billede jettel Nybegynder
29. december 2007 - 13:32 #2
Jamen, jeg har ikke arbejdet på usb-stikket. Jeg havde bare stikket i, fordi jeg skulle bruge en fil derfra. Jeg har arbejdet og gemt på harddisken. Det er det, der undrer mig.
Avatar billede be_nice Juniormester
29. december 2007 - 13:37 #3
OK - så bør der være en lille chance for at du kan finde filen igen.
Prøv at søg efter filer med bestemt indhold som jeg skrev ovenfor - jeg går ud fra at du har forsøgt at åbne seneste gemte fil i Word?
/Be_Nice
Avatar billede reinelt Nybegynder
29. december 2007 - 14:03 #4
prøv at søg på en bestemt dato,hvis du ved hvornår det skete
Avatar billede Jensen DK Novice
29. december 2007 - 14:35 #5
Klik på start op i seneste dokumenter, måske kan du finde den der.
Avatar billede be_nice Juniormester
29. december 2007 - 14:56 #6
reinelt --> det er jo det jeg også har skrevet - bare med ord fra dokumentet og ikke som du nu foreslår på en bestemt dato. På min måde vil PC'en finde alle filer der indeholder den angivne sætning, og ikke kun filer fra én bestemt dato.

silbidor --> jeg skrev at jeg gik ud fra at hun havde forsøgt at åbne senest gemte dokument i Word - du giver blot den samme henvisning via "seneste dokumenter", hvilket ikke bringer hende videre i søgningen.

jettel --> du kan evt. forsøge at genskabe et "forsvundet" dokument ved hjælp af freware programmer fra nettet - jeg har engang tidligere reddet det meste indhold fra en fil fra en diskette på denne måde.
Jeg håber at det lykkedes for dig.
/Be_Nice
Avatar billede jettel Nybegynder
29. december 2007 - 18:31 #7
Det er lykkedes takket være et af freware programmerne fra nettet. Men I har ingen bud på, hvorfor det kan ske, at et usb-stik influerer på en fil, der er (eller burde være) gemt på harddisken?
Avatar billede be_nice Juniormester
29. december 2007 - 19:08 #8
Godt at høre at du fik filen reddet :o)
Jeg kunne forestille mig at der er gået noget galt i forbindelse med at du har fjernet USB'en fra din PC - havde du en fil åben fra USB'en samtidig med at du fjernede den, og var det måske en Word fil også?
Blot nogle tanker.
/Be_Nice
Avatar billede reinelt Nybegynder
29. december 2007 - 19:28 #9
tak til be nice for konstruktiv oplysning. jette: jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket freewareprogram du brugte.
Avatar billede be_nice Juniormester
29. december 2007 - 20:00 #10
PC Inspector File Recovery kunne være en mulighed - kan hentes her:
http://www.pcworld.dk/download/65/754
I øvrigt er der mere spændende læsning her:
http://www.pcworld.com/article/id,136677-page,1-c,tipstroubleshooting/article.html
/Be_Nice
Avatar billede jettel Nybegynder
29. december 2007 - 20:04 #11
Jeg - eller rettere sagt - min kæreste brugte Recuva.
Be Nice havde helt ret i, at jeg havde flere filer i Word åbne. En fil fra usb'en og den famøse projekt-fil, som jeg gemte (eller troede) på harddisken. Jeg troede bare, at når man gemte på harddisken, så var filen gemt for good - og havde ikke troet, at jeg kunne risikere at ende med filen som den så ud, før jeg satte usb'en i.
Avatar billede be_nice Juniormester
29. december 2007 - 20:11 #12
Fik I genskabt den "rigtige" fil - altså den med dine seneste rettelser, eller mangler der meget arbejde?
Husker du også lige at lukke spørgsmålet.
Godt Nytår ønskes herfra.
/Be_Nice
Avatar billede jettel Nybegynder
29. december 2007 - 21:07 #13
Vi fik stort set genskabt hele filen. Manglede der noget, var det så lidt, at jeg ikke opdagede det. Tak for al jeres hjælp - og godt nytår. Og tak for oplysningen om, at jeg også skal lukke spørgsmålet. Det prøver jeg lige at finde ud af.
Avatar billede jettel Nybegynder
29. december 2007 - 21:17 #14
Er det nok blot at trykke accepter en gang, eller burde jeg have gjort det efter hvert indlæg? Er spørgsmålet så lukket eller skal jeg gøre andet? Sorry måske at spørge dumt. Jette
Avatar billede be_nice Juniormester
30. december 2007 - 08:39 #15
Det er ikke et dumt spørgsmål - hvis man ikke ved det, er man jo nødt til at spørge :o) - Men det er nu meget nemt:
Du går bare ind på det spørgsmål du har stillet, og hvis der er givet et svar, vil du kunne vælge "Accepter svar", "Afvis svar" på venstre side af den box hvor man skriver sit spørgsmål. Så trykker du bare på accepter svar og så udfør.
Hvis der er flere brugere der har givet et samlet svar, og du ønsker at dele point, skal navnene på disse markeres inden du udfører - så deler systemet selv point ud.
Sig til hvis du har behov for mere hjælp.
/Be_Nice
Avatar billede reinelt Nybegynder
30. december 2007 - 14:23 #16
tak for info be nice og jettel godt nytår til begge.
Avatar billede reinelt Nybegynder
27. august 2008 - 13:07 #17
husk at lukke spørgsmålet og evt dele point til dem der har hjulpet dig.
Avatar billede Jensen DK Novice
28. november 2008 - 15:02 #18
Det er mærkeligt at dem med problemer kan finde ud af at skrive her ind, men de kan ikke finde ud af at markere et navn og klikke accepter for at give point for hjælpen.
Avatar billede be_nice Juniormester
28. november 2008 - 15:56 #19
--> silbidor - du har helt ret (men det kan jo være en forglemmelse at jettel ikke har fået lukket spørgsmålet og uddelt point)
Men nu er der så en anledning til at blive påmindet :o)
/Be_Nice