Avatar billede pablopablo Nybegynder
13. december 2007 - 11:54 Der er 4 kommentarer

Kan ikke detache db

Hejsa...

Jeg har i forbindelse med en winfom benyttede MSDE...nu har jeg lige samlet en ny com og installeret alle diverve programmer...

Når jeg kører min winform her på min nye maskine eller prøver at attache en db via Enterprise Manager 2000 popper følgende fejl frem:

Error 1813: Could not open database 'mydb' CREATE DATABASE is aborted...

Dette skyldes at den prøver at forbinde til en gammel db log LDF fil på et drev som IKKE længere eksisterer i min nye maskine!

Mit spørgsmål er derfor, hvor pokker har den denne sti til mit gamle drev fra?? og vigtigere, hvordan løser jeg dette problem...?? Så jeg kan attache min nuværende db

Mvh. PabloPablo
Avatar billede sherlock Nybegynder
13. december 2007 - 12:06 #1
Fundet på nettet :

EXEC sp_configure 'allow updates', 1
RECONFIGURE WITH OVERRIDE
GO

BEGIN TRAN

UPDATE master..sysdatabases
SET status = status | 32768
WHERE name = 'mydb'

IF @@ROWCOUNT = 1
BEGIN
COMMIT TRAN
RAISERROR('emergency mode set', 0, 1)
END
ELSE
BEGIN
ROLLBACK
RAISERROR('unable to set emergency mode', 16, 1)
END

GO

EXEC sp_configure 'allow updates', 0
RECONFIGURE WITH OVERRIDE
GO

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  Restart SQL Server at this point.

DBCC REBUILD_LOG('MyDatabase','C:\MyDatabase.ldf')

/*Perform physical and logical integrity checks at this point.
Bcp data out if your integrity checks demonstrate that problems exist.
*/

ALTER DATABASE MyDatabase SET MULTI_USER
GO
Avatar billede pablopablo Nybegynder
13. december 2007 - 12:32 #2
Hej

jeg kan jo ikke køre de sidste to linier, idet at databasen jo reelt ikke er attached til serveren og derfor heller ikke kan findes...husk på at den jo ref til en sti som ikke længere findes!
Avatar billede pablopablo Nybegynder
13. december 2007 - 12:37 #3
hvordan ændrer jeg min harddisks identityer/bogstav fra 'G' til 'F' ?
Avatar billede pablopablo Nybegynder
14. december 2007 - 00:30 #4
Jeg fatter det simpelthen ikke! Hvor pokker har finder den stien til en gammel log fil henne????? Jeg har lige samlet en helt ny pc, installeret MSDE og SQL Server 2000...Det må da være muligt, at slette denne info, uanset hvor den kommer fra!

Jeg har prøvet at rode med ovenstående kode...men er ikke db haj, så forskår ikke så meget af det...

Men DBCC REBUILD_LOG('MyDatabase','C:\MyDatabase.ldf') fejlede i hvert fald...den sagde noget med at databasen skulle være i recovery mode eller lign...

Jeg har forresten fået oprettet drev igen, så LOG filen findes igen...Men selvom jeg bruger Enterprise Manageren og detacher database, sletter log filen og kører mit nye program...så bliver den VED man at kigge efter den gamle LOG fil??? Jeg har nok gjort dette 1 million gange igennem de sidste 3-4 år og det har altid virket! Hvad pokker kan der være galt?

Ja, sorry....men det er sgu frustrerende!

Håber på jeres hjælp!