Avatar billede craft Nybegynder
27. november 2007 - 15:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med trådløst internet på "beboer-net"

Jeg har sat en trådløs Linksys WRT54G router op for min mormor, som kun har en enkelt bærbar pc, hun bruger. Hendes internetforbindelse er via. en fællesforbindelse i hendes boligforening, så der har lige fra starten (jeg tror det er 3 måneder siden hun fik routeren og computeren) været konfigurationsproblemer mht. routerens opsætning. Det lykkedes mig dog at få det til at virke for de 2-3 måneder siden. Men nu er den gal igen.
Først routerens opsætning:

Den er indstillet til at køre som GATEWAY.

Automatic Configuration DHCP
Local IP Address: 10.0.0.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
Starting IP Address: 10.0.0.100

Hendes computer har følgende opsætning under "Egenskaber for Internetprotokol (TCP/IP)" (Windows XP Pro):

IP-adresse: 10.0.0.101
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 10.0.0.1
Foretrukken DNS-server: 212.54.64.170
Alternativ DNS-server: 212.54.64.171

Problemet, der pludselig er opstået ud af den blå luft, er at en hel del hjemmesider simpelthen ikke virker! Det, der sker er, at når man i Internet Explorer indtaster hjemmesiden, så står der "Webstedet blev fundet, venter på svar...", og efter ca. 1 minuts tid kommer den frem med "Siden kan ikke vises". Dette sker bl.a. med Google og DRs hjemmeside, men også andre.
Problemet forsvinder, hvis man sætter internetkablet direkte mellem hendes modem/internet-udtag i væggen og computeren. Jeg er altså 99% sikker på, at det er opsætningen med routeren, der er et problem.

Men hvad er det jeg skal gøre?
Avatar billede craft Nybegynder
27. november 2007 - 15:52 #1
Glemte at skrive, at de to DNS-servere står også i routerens opsætning.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. november 2007 - 17:40 #2
Du bliver formentlig nødt til at konfigurere routeren som Access Point i stedet.

Reset routeren.

DHCP-serveren skal disables, Gateway sættes til Router og patchkablet sættes til en af LAN-portene - ikke WAN.

Konfigurer routeren inkl. kryptering inden du kobler den op, så er du sikker på, at den har default ip.
Avatar billede craft Nybegynder
27. november 2007 - 22:14 #3
Mange tak for svaret.

Hvis jeg sætter gateway til router, vil det så ikke kunne komme i konflikt med beboernetværkets router? Så vidt jeg husker var det vist det, der skete, da jeg prøvede at sætte det op sidste gang (men det kan godt være jeg tager fejl..)

Hvis kablet skal sidde i LAN-portene, betyder det så, at det skal sidde i port 1-4 (altså ikke det, der sidder for sig selv: http://img.photobucket.com/albums/v115/timestacker/backofwrt54gs.jpg)?

Når du skriver, jeg skal konfigurere den inkl. kryptering inden jeg kobler den op, hvad mener du så med "kobler den op"? I hvilken rækkefølge skal jeg gøre tingene?

Endnu en gang mange tak for hjælpen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
28. november 2007 - 10:39 #4
Du vil ikke konflikte med den anden router med indstillingen "router".

Ja, kablet skal sidde i port 1-4.

For at være sikker på, at du har adgang til din router, så sæt patchkablet fra router til PC, mens du sætter den op. Ikke noget patchkabel fra router til netværk.

Når du så har foretaget alle indstillinger, sætter du patchkablet til netværket og din router vil nu fungere som et AP.
Avatar billede craft Nybegynder
28. november 2007 - 20:58 #5
Så ser problemet ud til at være løst! Tusind tak for hjælpen. Smider du et svar, er der point.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
28. november 2007 - 21:08 #6
Velbekomme :)