Avatar billede syswatch Novice
15. november 2007 - 15:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Login via ssh uden password

Jeg søger informationer om hvordan man gør når man vil logge ind via ssh uden brug af passwords...
Hvor på BSD serveren skal jeg placere mine "keys" ?
Og hvor skal de ligger på min windows maskine ?
Avatar billede cmoz Praktikant
15. november 2007 - 17:05 #1
På en OpenBSD er der som std. dette i sshd_config, dog udkommenteret, men nok det der er std.

#AuthorizedKeysFile    .ssh/authorized_keys

så hvis din bruger hedder syswatch på din BSD, så paste din pub key ind i filen /home/syswatch/.ssh/authorized_keys.

Hvis de skjulte mappe .ssh ikke er lavet kan du evt. connecte til localhost også oprettes denne mappe i din brugers home-mappe.

På Windows fortæller du din ssh client. f.eks. putty hvor din key er, under SSH -> Auth

Du kan enten gøre det direkte i putty.exe, og angive hvor den er, eller åbn din private key med pagent.exe og åbn en session igennem den.

Så skal du kun taste passpharse for din private key en gang, og kan åbne gemte eller nye sessioner meget lettere
Avatar billede askholme Nybegynder
25. maj 2008 - 23:02 #2
Man skal måske lige tilføje, at OpenSSH på unix og putty på windows har 2 forskellige formater, at opbevarer keys i.
Hvis du har genereret din key på BSD skal du konvertere den med puttygen før du kan bruge den i putty. Hvis du har genereret den med PuttyGen skal du åbne den i PuttyGen og vælge "Export OpenSSH key" fra conversions menuen. Det er så den eksporterede nøgle, du skal copy/paste ind i authorized_keys
Avatar billede syswatch Novice
10. juni 2008 - 19:07 #3
cmoz: smider du et svar så jeg kan lukke ?
Avatar billede cmoz Praktikant
11. juni 2008 - 19:17 #4
svar :)