Avatar billede jussepapi Nybegynder
25. oktober 2007 - 12:51 Der er 30 kommentarer

Fiberbredbånd

Hej allesammen..

For et par uger siden fik vi installeret fiberbredbånd i vores hus, hvilket jo bare er skønt - 10 MB download til ingen penge!

Min bror og jeg har begge vores computere tilsluttet en alm. switch som selvfølgelig er forbundet til boksen til fiberbredbåndet. Hele molevitten kører 100 % perfekt på min stationære computer, der er ikke noget at brokke sig over der.

Vores problem ligger i min lillebrors bærbare computer. Drengen kan komme på dr.dk, tv2.dk og google.dk
men på alle de andre sider jeg har tjekket, loader internet explorer ganske forfærdeligt langsomt og så sker der bare ikke mere.

Ydermere, kan hans msn kan heller ikke logge på, og når man fejlfinder, siger den at standard gateway er offline. Og så vidt jeg har lært er standard gateway en evt. router's ip. Den plejede jeg at finde ved at skrive cmd i "Kør" og så ipconfig /all, hvis jeg skulle lave en statisk IP.
Men med det her fiberbredbånd har man jo ingen router, så det er jo klart at der ikke er en standard gateway, i mit hoved i hvert fald.

Jeg har prøvet at sammenligne min netværks egenskaber med hans (vi kører begge windows vista) og umiddelbart ser det identisk ud. Jeg plejer at have nogenlunde styr på netværk osv. men det her må jeg godt nok give mig fortabt overfor.

Kan det være computeren der er indstillet forkert? Windows vista på min brors bærbar er preinstalleret fra butikken og er ca. to mdr. gammel, så mon det kan være dér der er noget galt ?

Håber virkelig, at der er nogle der kan hjælpe mig med det her, da jeg føler mig overbevist om, at butikken vi købte den fra, ingen anelse har om det og bare siger, at det er vores udstyr den er gal med.

På forhånd tak

Mvh.

Steffen Jokinen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. oktober 2007 - 13:31 #1
Jeg ved ikke hvordan det er sat op med jeres fiberforbindelse, men hvis der ikke er n router og standard gateway i jeres ende, så er der nok i den anden ende.

Men du siger I sætter det hele til en switch. Hvorfor ikke til en lille hjemme-router?
Avatar billede jussepapi Nybegynder
25. oktober 2007 - 14:08 #2
Altså, når jeg tjekker efter standard gateway i cmd, ipconfig /all, så står der 0.0.0.0 under PPP Adaptor Steffen Jokinen. Og under Ethernet adapter Local Area Connection er den bare helt blank. Det kunne for mig, godt lyde som om det er deri problemet ligger, på min lillebrors bærbare computer, men det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige med sikkerhed.

En lille hjemme-router? Det siger mig ikke noget, men tror du det ville gøre en forskel?

Hér er den switch vi bruger: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=DES-1005D&GroupGuid=5590&SelectedGroup=5590
Avatar billede tonygk Nybegynder
25. oktober 2007 - 14:11 #3
Jeg forstår at bærbar maskine kører også på kabel, er det rigtigt?
Det kan meget være at bærbar computer ikke kan finde ud af jeres internet linkhastighed og duplex typen. Det hjælper ofte at opdatere netkortet med ny driver. Hvis du giver mig navn og model på bærbar kan jeg finde den rigtige/nye driver til dig.
Avatar billede jussepapi Nybegynder
25. oktober 2007 - 14:15 #4
Tonygk: Det er en HP Pavilion dv6000 entertainment PC, det glæder jeg mig til at prøve.
Avatar billede tonygk Nybegynder
25. oktober 2007 - 14:31 #6
Undskyld de ovenstående driver er til den trådløs netkort. giv mig 5 min., så finder jeg lan driveren.
Avatar billede jussepapi Nybegynder
25. oktober 2007 - 14:41 #8
Jeg var faktisk lige ved at skrive, det der hører da vist til i den trådløse afdeling :)

Jeg melder lige tilbage omkring den driver.

Og tak skal du have.
Avatar billede jussepapi Nybegynder
25. oktober 2007 - 15:54 #9
Driveren gjorde desværre ikke noget ved probleme. Hans msn siger stadig 'standard gateway tilsyneladende offline' og dr.dk, tv2.dk og google.dk er stadig de eneste hjemmesider der virker.

Jeg har tidligere prøvet at sætte hans bærbare direkte til fiberbredbåndets boks, men uden nogen virkning.
Avatar billede tonygk Nybegynder
25. oktober 2007 - 21:24 #10
Jeg har en ide
Har han stadigvæk problemer, hvis det kun er ham der bruger nettet? Prøv at slukke bede jeres maskiner og tænd kun hads maskine. Kører det nu?
Avatar billede jussepapi Nybegynder
25. oktober 2007 - 22:19 #11
Min computer slukket og hans bærbar tændt, gjorde ingen forskel. Tænkte du på, om vi måske kun havde én IP adresse ?

Iflg. de papirer jeg har modtaget i forbindelse med fibernettet, så skulle der kunne være fem computere online, på samme tid.

Jeg vil prøve at sætte hans bærbar til hos en ven, som har 'normalt' internet, altså det der forbindes direkte fra LAN til internettet.
Fibernettet forbindes til internettet via en PPPoE WAN Miniport som etableres af et program der hedder Tango Manager.

Det er så frustrerende det her :)
Avatar billede tonygk Nybegynder
26. oktober 2007 - 07:53 #12
God ide, jeg er bange for at det er netkort på hans maskine der ikke er helt kompatibelt.
Avatar billede jussepapi Nybegynder
26. oktober 2007 - 20:52 #13
Du må have ret i, at netkortet ikke er kompatibelt med fiberbredbåndet. Sidder i skrivende stund hos en ven med 'alm.' internet og der virker internettet upåklageligt på den bærbare.

Men det kan jeg vel ikke gøre noget ved?

Kan butikken vi har købt den af gøre noget ved det? Det burde man da kunne forvente at de kan gøre noget ved.
Avatar billede justrace Novice
27. oktober 2007 - 00:05 #14
Prøv en anden port i switchen, hvis det ikke allerede er prøvet.
Avatar billede justrace Novice
27. oktober 2007 - 00:07 #15
Eller prøv evt. at sætte en anden switch til switchen, f.eks den henne ved kammeraten hvor det virker. Og tjek vistas firewall for evt. blokeringer.
Avatar billede jussepapi Nybegynder
31. oktober 2007 - 23:29 #16
Jeg har haft den bærbare sat direkte til fiberbredbåndets boks, uden held. Så lige umiddelbart kan jeg ikke se, at det kan hjælpe med en anden port. Det med en ekstra switch, vil jeg da lige prøve. Jeg tror bare heller ikke det hjælper. Men vender lige tilbage når det er afprøvet.

Det ender nok med, at jeg er nødt til at tage ind til butikken, og garanteret få at vide, at de ikke kan gøre noget ved det.
Avatar billede justrace Novice
01. november 2007 - 00:05 #17
Under netværksforbindelser kan man "nulstille" kortet, og hvis det ikke virker, så prøv at slette det under enhedshåndtering, genstart og lad maskinen installere på ny. Det burde virke, men hvis ikke, er der heller ikke sket nogen skade.
Avatar billede justrace Novice
01. november 2007 - 00:13 #18
Har du ikke mulighed for at låne et PCMCIA-netkort og så prøve det?
Avatar billede jussepapi Nybegynder
01. november 2007 - 00:20 #19
Er det et eksternt netkort man kan sætte i den bærbare? Kender det ikke, for at være ærlig.

Jeg mener jeg har prøvet både at nulstille kortet og fjerne det i enhedshåndteringen, men er ikke 100 % sikker - prøver det i morgen.
Avatar billede justrace Novice
01. november 2007 - 09:07 #20
Jeps, de kaldes populært også for pc-card, cardbus-card osv. De fås fra ca. 100,-. Jeg har f.eks lige købt to 10/100/1000 mb kort til 199,- stykket.
Avatar billede jussepapi Nybegynder
01. november 2007 - 10:55 #21
Jeg tror jeg vil tage den bærbare ind til butikken og høre om de kan gøre noget ved det, inden jeg bruger penge på det. Jeg synes det er lidt langt ude, hvis jeg er nødt til at købe et eksternt netkort for at få den på nettet via PPPoE.

Jeg kunne vel ikke i mellemtiden være så fræk som at bede om et link til et sådant netkort, i tilfælde af, jeg fik brug for det? :)
Avatar billede tonygk Nybegynder
01. november 2007 - 11:29 #22
Avatar billede justrace Novice
01. november 2007 - 11:49 #23
Avatar billede justrace Novice
01. november 2007 - 23:24 #24
Edimax understøtter Vista. Det kan jeg ikke se at TrendNets gør.
Avatar billede jussepapi Nybegynder
08. januar 2008 - 20:07 #25
Hej

jeg har tjekket den bærbare, og det virker altså ikke som om, der er et sted på den at putte det pcmcia kort i? Det kan godt ske det bare er mig, der tror at det kort er bredere end det egentligt er, men det virker godt nok ikke som om den kan være i den bærbar.

Her er typen på den bærbare, hvis der var nogen der mener at der er en plads til den; HP Pavilion dv6000 entertainment PC

Status indtil videre, er at ham fra butikken godt var klar over at der er problemer med det indbyggede nvidia netkort og fiberbredbånd, og han har sendt en mail til HP ang. problemet for at høre om der var en løsning, men det er efterhånden ved at være 2 mdr. siden.
Avatar billede justrace Novice
08. januar 2008 - 20:41 #26
Hej, tror det var noget langbein nævnte i forbindelse med noget andet, men der er så vidt jeg forstog 2, altså PPPoE og PPPoA protokoller. Ved ikke nok om det men....

Jo, der er PCMCIA-port på den.
Avatar billede justrace Novice
08. januar 2008 - 20:48 #27
Jo, der er PCMCIA-port på den.

Kig lige foran cd-rom/dvd drevet. Der er en smal åbning, det er til PCMCIA Express 54 kort.
Avatar billede jussepapi Nybegynder
08. januar 2008 - 20:56 #28
okay, og den skulle passe på det kort du har linket til ?

jeg har kigget på den indgang og det ligner bare noget der passer til fjernbetjeningen. Den er lidt længere i længden på den ene side, hvis du forstår hvad jeg mener.

Og på det PCMCIA kort ser det ud som om den måske passer til åbningen på bærbaren, men ik på selve stikket inde i åbningen.
Avatar billede jussepapi Nybegynder
10. januar 2008 - 22:25 #29
Så har jeg prøvet det pcmcia kortet og det passer ikke i den åbning foran cd-rom drevet. jeg har ikke den fjerneste idé om hvad det er der er inde i det hul. men det er som tidligere nævnt ikke helt rektangelt det hul.
Avatar billede havnsoe Nybegynder
14. november 2010 - 17:52 #30
Jeg har et lignende problem med min forbindelse hos waoo. der er tilsyneladende internetforbindelse men jeg kan ikke åbne hjemmesider pånær nogle enkelte meget specielle som f.eks www.dr.com. jeg prøvede så at koble op til nettet igennem min telefon og kunne fint komme på, da jeg bagefter koblede tilbage til fiberboksen kunne jeg komme på nettet som normalt. i morges opstod problemet så igen og efter samme procedure kunne jeg igen komme på nettet. Jeg har hørt om samme problem og samme løsning hos yousee i Frederiksund der fandt efter 14 en dårlig forbindelse i en fiber