Avatar billede tripwire Nybegynder
21. oktober 2007 - 21:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fra unormaliseret til 3nf. Hjælp til dvd database

Hej

Jeg skal bruge lidt hjælp med normalformerne 1,2 og 3. Det er meget lang tid siden jeg har brugt tid på det her og nu var der en der spurgte om jeg kunne huske noget. Så jeg forsøger at lave et eksempel til at vise de ændringer databasen går igennem fra unormaliseret til 3nf.

Jeg forestiller mig en unormaliseret database der ser sådan her ud

tabel:film
navn (primær nøgle)
årstal
instruktør
genre
imdblink
skuespillere

Er dette ok som en unormaliseret database (tabel) som man så kan følge hele vejen til 3nf?

(der kommer et par ekstra spørgmål omkring normalformerne når jeg ved om ovenstående er brugbart)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2007 - 21:36 #1
Ja.

Og jeg tror at den eneste ændring du skal lave for 1NF, 2NF, 3NF of BCNF er at putte
skuespillere ud i en seperat tabel.
Avatar billede tripwire Nybegynder
21. oktober 2007 - 21:41 #2
Jeg håbede faktisk på noget som klart ville vise forskellen fra unormaliseret til 3nf og alle de mellemliggende trin. F.eks. ville jeg starte med at lave en tabel til instruktør, en til genre, en til årstal og en til skuespiller også ville det være på første 1nf.
Avatar billede tripwire Nybegynder
21. oktober 2007 - 21:44 #3
Kravet til første normalform siger:
1. Der skal være en primærnøgle
2. Der må ikke eksistere repeterende grupper

Kravet til anden normalform siger:
1. Tabellen skal være på 1NF
2. Alle ikke-nøgle attributter skal være fuldt funktionelt afhængige af primærnøglen

Kravet til tredje normalform siger:
1. Tabellen skal være på 2NF
2. Alle ikke-nøgle attributter skal være ikke-transistivt afhængige af primærnøglen

Så jeg prøvede faktisk at designe en tabel man kunne tage igennem alle ovenstående trin og så se forskellen.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2007 - 22:06 #4
Skuespillere giver dig problemer med repeterende grupper.

Men jeg mener ikke at du har problemer med 2NF eller 3NF/BCNF kravene.
Avatar billede tripwire Nybegynder
23. oktober 2007 - 18:07 #5
sidste spørgsmåk, for now :)

Hvis jeg har en tabel på første normalform og der ikke er nogen sammensat, primærnøgle, er tabellen så automatisk på 2nf?

Du må gerne lægge et svar..
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2007 - 18:26 #6
Ja.

(formelt mener jeg at det er ingen sammensatte kandidat noegler, men forskellen er ens
i dit tilfaelde)

Og svar.