Avatar billede nicoz Nybegynder
18. oktober 2007 - 22:29 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Bærbar - Zepto 6625WD? Asus VX2?

Så er jeg godt i gang med at skifte min ældre Acer Ferrari 3000 ud... har kigget mange steder, og har næsten besluttet mig for at købe en Zepto Znote 6625WD:

Zepto Zpro trådløst netværk (ABGN) 300Mbit
Dansk tastatur layout
SAMSUNG DVD-RW DL Brænder
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT
Miljøafgift
Onlinerabat 6625 Power
2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz 4MB
4096MB (2x2048) DDR2 667/PC5300 SODIMM "Kræver Vista 64bit for fuld udnyttelse"
200GB 7200rpm SATA Harddisk Samsung®
6 + 12 Cell batteri

Pris: kr 13.561,25

--------------------------------------

Prisen er ikke ligegyldig, men alligevel lidt. Jeg vil have kvalitet, noget jeg kan bruge nu og de næste omkring 4-5 år frem, når jeg skal studere. Batteriet skal have en okay levetid (derfor 12 cell-batteriet) og samtidig skal den være hurtig og have mulighed for at spille, hvis jeg engang finder på det, udover FM selvfølgelig.

De ting jeg har været mest i tvivl om har været processoren - om det er værd at ofre 700 kroner for at få 2.4-processor i stedet for 2.2. Jeg vil jo gerne kunne bruge den mange år frem som sagt...
En anden ting, jeg har været usikker på, er rammene... om jeg skal have 4GB eller om jeg kan nøjes med 2GB. Igen, den skal være rimelig fremtidsikker, men stadig være forholdsvis god hvad angår batterilevetiden.

Alternativet kunne være, tror jeg, en Asus VX2 (http://gear.comon.dk/index.php/review/show/id=2109). Eller måske noget andet, hvis I kan komme med bedre forslag :)

Hvad siger I? :)
Avatar billede tonygk Nybegynder
19. oktober 2007 - 07:23 #1
Du kan også overveje en Dell Vostro 1500 eller 1700, Den har den samme specifikationer som du har beskrevet og koster ca. 9500-10500. At opgradere ram fra 2 til 4 gb er en MEGET kostbare affære (koster ca. 4000 mere), men med tiden falder prisen hurtigt, og du kan opgradere den senere efter behov. Processor koster også MEGET mere så snart du bevæger dig fra 2.2 ghz. Men det 2.2 er også en kræftig processor.
Var det mig ville jeg købe en mindre dyre (ca. 8-9000) nu, og anskaffe mig en anden om 2½-3 år. Husk lige meget hvad du køber nu, er det allerede forældet efter 6 måneder. Fx. snart kommer en hel ny type processor med tiple core, og selvfølgelig med ny type ram og grafikkort. Med det er dine penge og beslutning. Held og lykke.
Avatar billede nicoz Nybegynder
19. oktober 2007 - 09:21 #2
Tak skal du have.
Jeg har penge indtil sommer 2008, og så begynder jeg at studere, så jeg har ikke råd til en ny computer om ~3 år, derfor jeg vil købe en nu, som er fremtidssikker.

Ved du hvornår, der kommer ny teknologi, altså det med triple core, nye ram, graffikkort? Med andre ord, vil det være på markedet inden sommer? Jeg har også læst der kommer en ny type strømsparende harddisk, som ikke er almindelig - noget man også kan få hos zepto, men kun i 32GB...
Avatar billede tonygk Nybegynder
19. oktober 2007 - 09:54 #3
Det skal du ikke vente på. Men der kommer hele tiden kræftigere prossecer m.m. på markedet. Hvis du er tålmodig nok til sommer, er jeg sikker på at du kan købe en maskine som er mindst 20-30% kræftigere end de nuværende på samme pris. Fx. en maskine med en duo 2 core 1.4 kostede 11-12000 for 6 måneder siden, og nu kan du købe en 2.2 på samme pris. denne udvikling forsætter konstant. Som jeg sagde før det du køber nu, er allerede forældet om 6 måneder. Denne udvikling gælder også grafikkort og ram. En 1 GB blok ram (ikke 2x512) kosrede 1500-2500 og nu koster det 500.
Hvad end din beslutning er ønsker jeg dig held og lykke.
Som du kloge siger TÅLMODIGHED ER EN DYD.  ;--))
Avatar billede nicoz Nybegynder
19. oktober 2007 - 11:16 #4
Hehe. Ja, du har ret. Jeg kunne virkelig bare godt tænke mig at købe en nu - jeg savner sgu noget hurtighed og noget nyt... Og så sparer man endda 1600,- på den zepto lige for tiden.
Hvis du var i mine sko, og havde lyst til at købe en computer nu, ville du så købe den med de specifikationer, jeg lagde ud med at skrive (måske 2.4 GHz i stedet) og dermed give 13.5/14.3 kg eller gå ned i 2.2 GHz og 2GB ram og så ramme knap 12000? :) De sidste omkring 2000, vil du sige, at de er givet godt ud, eller er det ikke nødvendigt? - heller ikke hvis den skal kunne bruges stadig om nogle år? :)
Avatar billede tonygk Nybegynder
19. oktober 2007 - 11:24 #5
Prøv at kigge på det.
Den har en 2.4 proccesor, 4 GB ram. den har også digital TV-tuner.
Citat... (Denne ulitimative gamer maskine har vundet flere test og bliver rost til skyerne... )
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/92412_(Wupti).html
Avatar billede tonygk Nybegynder
19. oktober 2007 - 11:34 #6
Jeg har lige prøvet at konfigurere den hos Zepto og den koster 14500 plus et ekstra batteri.
Avatar billede nicoz Nybegynder
19. oktober 2007 - 11:38 #7
Ja, det netop den jeg kigger på, dog ikke med HD-drev osv., da jeg ikke mener jeg får behov for det i computeren. Jeg kan også få Vista billigere, hvor jeg arbejder, så det er heller ikke nødvendigt. Derudover søger jeg også noget med en god portion batterilevetid. Derfor har dén ikke lige stor interesse :)

Nemlig, det er billigere hos zepto og zeptoeksperten. Derfor vil jeg købe den der.

Mine tanker går bare på, om der skal være 4 eller 2 GB RAM i og om processoren bør være 2.2 eller 2.4, og om det er værd at give de relativt mange penge ekstra for at få de to ting større i...
Avatar billede tonygk Nybegynder
19. oktober 2007 - 11:47 #8
Har du penge nok vil jeg uden tvivl anbefale 4 GB Ram og 2.4 processor.
Så god fornøjelse med din nye lækre maskine.
Med måske lidt misundelse herfra. ;--))
Avatar billede nicoz Nybegynder
19. oktober 2007 - 11:49 #9
Tak. Det vil jeg så overveje :)
Avatar billede tonygk Nybegynder
19. oktober 2007 - 12:20 #10
Hvis du er tilfreds, er du velkommen til at smide et par point her.
Husk det er vigtigere at have mere ram end lidt kræftigere processor, hvis du skulle vælge i mellem to 2.
Avatar billede nicoz Nybegynder
19. oktober 2007 - 19:59 #11
Done :)
Ja. Jeg tror jeg har besluttet mig for 2.2 GHz og så nok 2GB RAM. Man kan jo altid opgradere den.
Avatar billede nicoz Nybegynder
19. oktober 2007 - 20:17 #12
Znote 6625WD

15.4" WSXGA+ Ultra Crisp 1680x1050 (6625WD)
2.20GHz Intel® Core™2 Duo T7500 - 4MB
2GB (2x1024) DDR2 PC6400 - 800MHZ
200GB 7200omdr. SATA Hitachi
Intel® Turbo Memory 1GB (Læs info) (I)
DVD-RW Dual Layer brænder (All)
Zepto Zpro 300Mbit trådløst netværk (ABGN)
Ingen operativ system ønskes
Dansk (DK) tastatur (6xx5WD)
Udvidet service fravalgt.
12 Cellet + 6 Cellet Standard Batteri
Ja, indbygget bluetooth

Total kr 13.283,75

-------------------------------

Hvad siger du/I til det? Er det ikke fair nok, eller er der nogle tilføjelser/ændringer el. lign.? :)