Avatar billede bobber Nybegynder
11. oktober 2007 - 16:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Give rettigheder til DBO

Hej,

Jeg har behov for at give en bruger rettigheder til at bruge Schema::dbo men uden at brugeren får lov til at kunne se alle tabeller kan det lade sige gøre.

grunden til dette er at jeg skal give brugeren rettigheder til at oprette en temp tabel via et program, men hvis jeg giver ham DBO når jeg kører igennem konfigurerings programmet går det kold da det prøver at vise alle tabeller og der er ca. 18000 tabeller og brugeren skal kun bruge 1 tabel, samt have lov til at oprette en temp tabel via konfigurations programmet.

Jeg får fejl i programmet til sidst at brugeren ikke har ret til at bruge DBO schema, og jeg når aldrig til ende af konfigurering hvis jeg granter ham dbowner på tabellen.

så kan det mon lade sig gøre at give ham lov til at bruge dbo schema men uden at programmet prøver at vise alle tabeller(har prøvet forskellige rettigheder i management studio og prøvet at se hvad der giver ham lov til at se hvilke tabeller.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
12. oktober 2007 - 08:25 #1
Det kan helt klart lade sig gøre at give en bruger ret til kun se læse data fra nogle udvalgte komponenter.
Du kan eventuelt oprette en database rolle i din database, hvor du styrer hvilke objekter denne rolle skal have læseadgang til. Så kan du indmelde aktuelle brugere i denne rolle.

Hvis en bruger via en applikation skal have rettigheder til at oprette en bestemt temp tabel, er der flere alternativer.
-Opræt tabellen som en rigtig temp tabel ved at oprette den med en havelåge (#) foran tabelnavnet. Så kommer den i tempdb, og brugeren skal ikke have rettigheder til at oprette tabeller.
-Lav eventuelt en applikationsbruger i applikationen, som har rettigheder til at oprætte tabel, og som du bruger til dette formål. Dvs. når du skal oprette tabellen, gør du dette igennem en connection hvor du logger på som applikationsbrugeren, og hvor du også giver den tidligere nævnte database rolle adgang til at læse tabellen. Alle brugere logger på som sig selv, og har ikke adgang til at oprette tabeller, men applikationen har denne rettighed.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
12. oktober 2007 - 08:32 #2
Avatar billede bobber Nybegynder
15. oktober 2007 - 14:41 #3
tak , det kigger jeg på, send et svar
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
15. oktober 2007 - 15:14 #4
:-)