Avatar billede mclane Nybegynder
27. september 2007 - 11:17 Der er 8 kommentarer

IT supporter uddannelsen + hjælp

Hej folkens

Jeg er komplet ny på siden, tror i kalder det en noob i det her business :D Tog mig 10 min at finde ud af hvordan man opretter et spørgsmål her på siden så bær over med mig hvis jeg har valgt forkert kategori eller andet lignende.

Sagen er den at jeg lige er droppet ud af min uddannelse som elektriker efter at ha været mening lærling i 2 år (det blev simpelthen for kedeligt, kan ik anbefales til nogen). Jeg har fundet min hylde indenfor IT branchen og har bestluttet mig for at starte op på IT Supporter uddannelsen. Som det ser ud lige nu kan jeg først starte på uddannelsen en gang i November og har defor besluttet mig for at dygtiggøre mig lidt i mellemtiden så 1½ måned ikke bare går op i druk og computerspil :-) Er i den forbindelse blevet henvist til denne herlige side, men finder den ufatteligt kompliceret at finde rundt på. Nu vil jeg så høre om nogen er jer folk har en ide til hvordan jeg kan komme igang på en nogenlunde klog måde så jeg ikke begynder at sidde og læse om indviklede B krydsning krypteringer hvis jeg i virkeligheden skal læse om hvordan man installerer en printer. Så til nogen af jer IT supportere eller bare folk der har forstand på det her, ville jeg være meget glad for at høre jeres bud på hvor jeg bør starte, evt links / henvisning til bøger eller lignende ville være højest værdsat.

Da jeg kun har 30 point og gerne vil have lidt til overs i en nødssituation kan jeg desværre kun udlodde 15 point for svar på dette spørgsmål, men håber nogen af jer har modet på lige at tage 5 minutter af jeres travle hverdag på at hjælpe mig igang :P

På forhånd tak - John Mclane, Die Hard
Avatar billede mclane Nybegynder
27. september 2007 - 12:18 #1
hmm kan give 30 point i stedet for hvis det hjælper på motivationen :-) Håber at høre noget. For at specificere det lidt, søger jeg det man vel kan kalde basis viden indenfor IT Supporter uddannelsen, forventer ikke at jeg bliver nogen IT supermand på 1½ måned. Jeg kan sagtens finde ud af at samle en computer installere windows + programmer og den slags. Men når det kommer til ting som at sætte en firewall op eller installere et netværk er jeg lidt mere på bar bund. Som sagt er jeg ikke 100% inde i hvad der er godt at kunne som IT supporter, men håber nogen af jer lidt mere hardcore IT folk kan give mit en ide til hvad i ville gøre hvis i stod i min situation :-)
Avatar billede x-lars Novice
27. september 2007 - 13:53 #2
Jamen velkommen til Eksperten.dk da! Og held og lykke med skiftet!

Problemet med sitet her er jo, at folk som regel beder om hjælp til at løse nogle meget konkrete problemstillinger. Derfor kan det være svært at læse sig til, hvordan man generelt "gør det". Men jeg kan da anbefale kategorien PC under Hardware for at lære lidt om, hvad det er folk har brug for hjælp til. Og det er jo ofte simpelt for den, der kender løsningen, selvom det kan virke uoverskueligt svært for den, der sidder med problemet. Så der er nok desværre ikke nogen nemme løsninger her! På med vanten og god læselyst! ;-D

PS. Du skal ikke bekymre dig om pointene, tror bare at de fleste er på arbejde lige nu. Spørgsmål, der handler om brug af eksperten.dk koster ikke noget. Se evt. mere her: http://www.expfaq.dk
Avatar billede lzs Nybegynder
27. september 2007 - 14:38 #3
Hmm lidt svært at svare på. Du ved ikke hvor du regner med at skulle være IT supporter henne af? Det er jo rimelig forskelligt hvad man skal kunne hjælp med forskellige steder.
Avatar billede mclane Nybegynder
27. september 2007 - 15:23 #4
x-lars: Haha okay nedtur så har jeg vidst lige spildt 15 point :P Ja har godt set mange af tingene er meget konkret, men det jeg søgte var heller ikke nødvendigvis noget her på siden :) Kunne også være links til andre sider. bøger, tidsskrifter eller computer blade med mere. Søger som sagt bare en masse bred viden inden for basis it :) Installation af printere, opsætning af netværk, fejlfinding på netværk, sikkerhed, indstilling af firewalls ku fortsætte :-) Det jeg ik har brug for er sådan noget som programmering og computer spil :-) Håber du har en ide om hvor jeg vil hen ad :-)

lzs: Som sagt, er ikke startet på uddannelsen endnu, men generalt set er der vel nogen ting man bare SKAL kunne som IT supporter :P F.eks. indstallere windows (kan jeg godt) og den slags nabcake opgaver som ens oldemor ku klare med bind for øjnene.

Sig til hvis det her er totalt forvirende.
Avatar billede x-lars Novice
27. september 2007 - 15:48 #5
Hvis du kan engelsk, er dette et godt sted at starte:

http://computer.howstuffworks.com/

Her er der også nogle guider, der kan sætte én i gang:

http://komputer.dk/Crosslink.jsp?d=403
http://www.pcworld.dk/tips?top
Avatar billede lzs Nybegynder
27. september 2007 - 16:04 #6
Jamen det vil jeg igen mene kommer an på hvor du er ansat. Hvis du f.eks. er som IT supporter hos linksys, kan jeg ikke se nogen grund til at du absolut skal kunne installere windows - hvis du forstår hvad jeg mener :D men du har selvfølgelig ret i at det er en god ting at kunne lidt af hvert.

Prøv evt. at se på denne artikel, ved ikke om det er noget du kan bruge til noget.
http://kamerasiden.dk/artikel/guide_til_oprettelse_af_netvaerk_i_windows_xp/

Ps. du kan aldrig spilde point, hvis ikke du får et tilfredsstillende svar, snupper du bare selv pointene igen :P
Avatar billede larsen45 Juniormester
27. september 2007 - 20:06 #7
Ja men velkomen til Eksperten.
Var det ikke en god ide at starte i en virksomhed som helpdesk medarbejder. Der kunne du blive oplært i mange facetter i hvordan du supportere folk internt som eksternt.

Jeg er ikke selv udlært IT supporter men kontorassistent og taget det første modul i IT administrator uddannelsen, og selv jeg bliver headhuntet til it job. Som IT supporter, da der er så stor arbejdsløshed for tiden.
Jeg mener bare at hvis du kunne få benene ind i en virksomhed, så ville de nok også gerne være med til at betale din IT uddannelse eller nået af dem ihvertfald.
Og samtidigt med kunne du tjene nogle penge.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. september 2007 - 20:23 #8
Nogle konkrete forslag:
Brug af regedit
Windows systemfiler - funktionen af boot.ini, ntldr, pagefile.sys, spoolsv.exe osv.
Filtyper og deres endelser - hvad er feks en .sys fil og hvad gør den godt for? Hvor ligger de henne? Samme med .dll, .exe, .bat, .ocx, .scr, .vbs mm.
Windows værktøjer, og hvorledes du kan benytte dem til fejlsøgning - msconfig, sfc, dxdiag, ipconfig, regsvr32.
Netværk - lær noget om switching, subnetting, routing, kabeltyper osv. Tørt stof, men ingen vej udenom.

Det er selvfølgelig ikke dækkende, men det ville jo også være en meget lang liste...