Avatar billede charmander1978 Nybegynder
16. september 2007 - 09:44 Der er 17 kommentarer

Automatisk udfyldelse af navn og adresse

Jeg er ved at lave en Word skabelon til et standardbrev. JEg kunne godt tænke mig at når man en gang have skrevet modtagerens navn og adresse så husker programmet det, så næste gang man skriver navnet så forslår word selv modtageren - ligesom når man indtaster e-mail-adresser så kommer adressen automatisk frem hvis man har skrevet til modtageren før.

Kan dette lade sig gøre og hvordan gør man :O)
Avatar billede be_nice Juniormester
16. september 2007 - 10:25 #1
Hej charmander1978,

Du kan bruge funktionen Autofuldførelse til at indsætte en autotekst. Når du indtaster de første få tegn i navnet på et element i dokumentet, viser Microsoft Word et skærmtip, og du kan så indsætte eller ignorere elementet.

Hvis du sender e-mails med brug af Microsoft Outlook og med Microsoft Word som standardeditor til e-mails, kan du indsætte navnet på de personer, du for nylig har sendt e-mails til, ved i dokumentet at skrive de første få tegn i navnet.

Du kan også indsætte et autotekstelement ved at vælge det på en liste over elementer på værktøjslinjen Autotekst i menuen Autotekst (klik på Autotekst i menuen Indsæt) eller ved at bruge fanen Autotekst i dialogboksen Autokorrektur (klik på Autotekst i menuen Indsæt, og klik derefter på Autotekst).

Elementerne er opdelt i kategorier, f.eks. Sluthilsen eller Starthilsen både på værktøjslinjen Autotekst og i menuen Autotekst.

De indtastninger, du opretter, vil normalt blive vist i kategorien Normal. Når du opretter et autotekstelement, er det automatisk kædet til afsnitstypografien i teksten eller grafikelementet, som du brugte til at oprette elementet. Det er denne typografi, Microsoft Word bruger til at fastlægge, hvilken kategori det nye element vises i.

Hvis rapportens ansvarsfraskrivelse f.eks. har typografien Normal, kædes autoteksten i Microsoft Word til typografien Normal, og den vises i kategorien Normal.

Mvh.
Be_Nice
"Hver for sig kan vi alle en smule - men sammen kan vi det hele :o)"
Avatar billede word-hajen Nybegynder
16. september 2007 - 10:28 #2
Blot en idé:
Hvis du har en dialogboks, hvor du taster navn og adresse, så kan du f.eks. gemme navn mv. i en xml-fil, når man klikker ok i dialogboksen. Når du så skal lave et nyt brev, kan du - når du forlader boksen, hvor du har tastet navn - slå navnet op i xml-filen og hente adressen frem (det hele skal foregå via kode).
Avatar billede charmander1978 Nybegynder
16. september 2007 - 10:38 #3
Kan man på nogen måde lave et stykke kode eller ligende så den lager navn og adresse automatisk - så man ikke skal sidde og taste alle ens adresser ind i autotekst eller lave det til i-mærke
Avatar billede word-hajen Nybegynder
16. september 2007 - 16:48 #4
Du kan jo "nøjes" med at oprette dem, når du taster dem første gang. Du skal i øvrigt være opmærksom på, at Word 2007 IKKE har autoudførelse af autotekstelementer. Genvejstast til at gemme en autotekst er Ctrl+Shft+F3 - det gør det lidt hurtigere at få adressen gemt som en autotekst, hvis det er det, du vælger.
Avatar billede charmander1978 Nybegynder
17. september 2007 - 07:58 #5
Nu har jeg 2007 - hvad gør jeg så??? Kan jeg på nogen måde få kontaktoplysninger fra outlook over i word i 2007????
Avatar billede word-hajen Nybegynder
17. september 2007 - 08:53 #6
Du kan stadig oprette dine adresser som autotekster, du kan bare ikke få autoudførelse på. Hvor mange navne/adresser taler vi om?

Du kan få kontaktoplysninger fra Outlook over i Word via kode, men jeg har lidt på fornemmelsen, at det ikke er den vej, vi bevæger os.
Avatar billede charmander1978 Nybegynder
17. september 2007 - 09:07 #7
Jo gerne med koder hvis du kan fortælle mig hvordan jeg sætter dem ind i word :O) (du har nok opdaget at jeg ikke er en haj til word arbjder normalt med adobe programmer)

Det skal være sådan at det går automatisk at hver gang der blvier tilføjet en ny kontakt til outlook at denne person også er i word og man skal helst ikke ind og tilføje kontakter manuelt
Avatar billede word-hajen Nybegynder
17. september 2007 - 19:53 #8
Har jeg så ret i min antagelse, at du ikke selv kan kode til Word/Outlook og derfor har brug for lidt mere end input? Dvs. at jeg skulle lave hele løsningen?
Avatar billede charmander1978 Nybegynder
18. september 2007 - 09:12 #9
Nej jeg vil gerne selv, så jeg kan til en anden gang - har bare lige lidt svært ved at finde noget brubart matriale der forklare hvordan man gør.

JEg har fundet ud af at med i-mærker, kan word genkende navne når man har haft sendt en mail til modtageren. Men kan lave nye i-mærker og ligge ind så word også kan genkende fx firma - men hvordan man lige laver de skide i-mærker er der ikke rigtig nogen der vil ud med - ved du det???
Avatar billede word-hajen Nybegynder
18. september 2007 - 10:26 #10
Jeg er ret overbevist om, at hvis der var nogle, der vidste noget om de i-mærker, ville du også få oplysningen. Men de er en underlig størrelse... og nej, jeg ved heller ikke noget reelt om i-mærker.

Da du nu gerne vil selv, så laver jeg lige en lille test - så må du fortælle mig, om det er fuldstændig volapyk for dig eller ej.

Opret en form, hvor du har en eller flere textboxe til navn/firma, adresse mv., alt efter hvordan det skal indsættes i brevet bagefter. Lav en reference til Outlook (OL). Lav en commandbutton på formen, som viser OL's adressebog. Når der dobbeltklikkes på kontaktpersonen, henter du oplysningerne fra OL og indsætter dem i din dialogboks.
Avatar billede charmander1978 Nybegynder
18. september 2007 - 13:33 #11
Øøøøh - ja nu sagde jeg godt nok at jeg selv ville, men tror ikke jeg kan, for allerede ved første punkt "opret en form" er jeg stået af *genert*. Jeg er simpelthen så dårlig til Word, da jeg aldrig bruger det.

Hvis du kunne tænke dig at hjælpe med at lave det må du meget gerne :O)

Charlotte
Avatar billede word-hajen Nybegynder
18. september 2007 - 13:51 #12
Du skal overhovedet ikke være genert eller noget, der ligner. Det er en ærlig sag ikke at vide alt (det er der i øvrigt ingen, der gør). Og min lille test har egentlig ikke noget med Word at gøre, men har med vba at gøre - altså at kode.

Jeg forstår godt, at du gerne selv vil, men hvis ikke du ved lidt om at kode, duer det ikke. Hjælpe vil jeg gerne, men lave det hele (og det kommer jeg til i dette tilfælde) vil/kan jeg ikke.
Avatar billede charmander1978 Nybegynder
18. september 2007 - 13:55 #13
Jeg kan normalt godt kode, arbejder meget med hjemmersider, men her er det Html, PHP og ASP. Havde jeg kunne lave det hele i fx GoLive så gjorde jeg det men har ikke nogen ide om hvorda nejg skulle få det til at arbejde sammen med word.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
18. september 2007 - 14:01 #14
Dårlig formulering - kode i vba.

Og jeg aner så i øvrigt heller ikke, hvordan GoLive og Word kan arbejde sammen.
Avatar billede be_nice Juniormester
08. oktober 2007 - 19:53 #15
Har du fundet en løsning?

Be_Nice
Avatar billede charmander1978 Nybegynder
09. oktober 2007 - 08:16 #16
Nej det her jeg ikke, har måtte undvære denne funktion da jeg ikke kunne finde den rigtige løsning, har fået wordhajen til at hjælpe mig med at lave nogle Content controls felter i stedet for.
Avatar billede be_nice Juniormester
24. december 2007 - 16:03 #17
Noget nyt i dette spørgsmål?
Glædelige Jul
/Be_Nice