Avatar billede speedpete Nybegynder
15. august 2007 - 08:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Modellering af regnskabssystem

Jeg er i gang med et regnskabssystem, og har brug for hjælp til databasedesignet:

Jeg er så langt, at jeg har en brugertabel, som er knyttet mange-til-mange til er regnskabstabel (regnskabid, regnskabnavn). Så er der en konto-tabel, hvor hver konto har et autogenereret id, plus en masse attributter (kontonr, moms, regnskabid osv); regnskabid refererer til regnskabstabellen. Dvs hver konto refererer til et regnskab. Så er der så en posteringstabel: Hver postering peger på et id i kontotabellen. Så det virker sådan: Brugeren køber en fodbold, indtaster et bilag, og bilaget bliver så til nogle posteringer, som refererer til et kontoid.

Spørgsmål: Som designet ser ud nu, så skal hvert regnskab definere sin egen mængde af konti. Men kravet er, at der derudover skal være mulighed for at have en centralt styret kontoplan, som en administrator kan ændre.

Hvordan gøres det smartest?

Der er forskellige ideer i luften:
* Lave en separat tabel CentralKonto, og så give brugeren mulighed for at lade sine posteringer pege på enten et id i CentralKonto, eller på et id i den nuværende kontotabel(som indeholder hans egne oprettede konti).
* Lave en attribut i nuværende kontotabel, som angiver, om en given konto er centralkonto eller ej.

Desuden er der snak om, at centralkontiene skal have f.eks. 3 cifre, og så give brugerne lov til at oprette konti med 4 cifre eller mere. Endelig er der krav om, at brugerne skal kunne navngive centralkontiene separat, altså at én bruger kan have centralkonto 300 navngivet til "HUSLEJE", mens en anden bruger skal kunne kalde konto 300 for "BOLIGUDGIFTER"
Avatar billede bpuschl Nybegynder
15. august 2007 - 13:28 #1
Der findes et design pattern for netop regnskabssystemer, som du med fordel kan benytte.

Følgende bog har også accounting med.

http://www.wiley.com/legacy/compbooks/catalog/15364-8.htm
Avatar billede speedpete Nybegynder
15. august 2007 - 13:41 #2
Ok, mange tak. Jeg har lige skimmet linket; kan ikke lige se noget om design patterns for regnskabssystemer? Skulle det være i bogen, eller findes det beskrevet andetsteds?
Avatar billede bpuschl Nybegynder
16. august 2007 - 06:46 #3
Accounting and Budgeting.

På følgende link er der en komplet liste over alle modellerne

http://eu.wiley.com/WileyCDA/Section/id-106466.html
Avatar billede speedpete Nybegynder
16. august 2007 - 08:05 #4
ok, mange tak. Jeg har bestilt bogen på biblo. Smid et svar.
Avatar billede bpuschl Nybegynder
16. august 2007 - 08:58 #5
Tak for det :-)