Avatar billede Slettet bruger
03. august 2007 - 16:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

totalt forvirret nu :S

jeg har fået nyt internet, men mangler en router, er blevet anbefalet den her http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=240513&lokation=

men den er jo trådløst, så skal man ikke også have trådløst netværks kort???

jeg bor alene så skal kun være 1 på, men skal holde lan med en anden nogle gange så vi skal også kunne være 2 på på engang.

ellers er der den her

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000zVcJQcC2?ProductID=6qDD4QFHBxUAAAEOUOw03xib&CatalogCategoryID=ZATD4QFHIhkAAAEO.A803xiY

jeg har allerede en fordeler der står i min lejlighed, mangler bare routeren...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2007 - 17:26 #2
Du kan bruge en hvilken som helst router. De fleste trådløse routere har mindst 1 almindlig RJ45 port, som bruges til internet.

Med de fleste trådløse routere, kan du koble kablet direkte til.

Det du har brug for er:
- router
- switch

Switchen kobles direkte til routeren, og har typisk 4 - 8 porte, så der kan sættes 4 - 8 computere til, og alle kan få adgang til netwærket og internettet.

Mange routere har indbygget 4-ports switch, så man kan koble 4 computere direkte til routeren.

Generelt:
- du kan bruge en hvilken som helst router
- du kan koble en hvilken som helst switch til routeren

Så har samtligt af dine computere adgang til netværket og internettet.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2007 - 17:30 #3
Jeg mener at min router har kostet omkring 150 kr, og min 4-ports switch omrking 100 kr..

Så jeg har udstyr for ca 300 kr, og 3 computere sat til.. med plads til en ekstra computer.. fungerer perfekt. :-)

Fordelen ved en trådløs router er, at du nemt kan skifte til trådløst netværk og trådløst internet, ved at købe et trådløst netkort..

Men lad vær med at skifte til trådløst, før du har fået styr på sikkerheden, og ved hvordan du sikre forbindelsen.. ellers kan alle (mere eller mindre) bruge din internetforbindelse, og så hænger du på den, hvis de gør noget ulovligt, da det spores tilbage til dig.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2007 - 19:53 #4
Jeg vil egentlig gerne have trådløst, så hvis jeg køber den fra linksys kan man så være 2 koblet på nettet trådløst også selvom man ik har trådløst netkort?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2007 - 20:22 #5
beklager jeg er lidt dum men har ik så meget forstand på det hehe
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. august 2007 - 20:33 #6
Jeg vil mene at du kan, men jeg kender ikke Linksys WRT54GL routeren..
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2007 - 20:23 #7
smid et svar
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. november 2007 - 20:55 #8
Ok :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. november 2007 - 21:09 #9
For at opsummere:

Hvis du ikke har et trådløst netkort (se forklaringen i bunden), kan du ikke koble dig på det TRÅDLØSE netværk. Du kan (via kabel) koble dig på det "normale" netværk, hvis computeren har et (almindeligt) netkort.

Du får 2 muligheder med en trådløs router:
1) Trådet forbindelse: der skal bruges en "tråd", dvs, kabel
2) Trådløs forbindelse: der bruges radiobølger, og ikke noget kabel

Med en trådløs router har man typisk 2 porte, så man kan bruge kabel.

* Stationære PC'er har normalt ikke et trådløst netkort, hvilket betyder at man skal købe et trådløst netkort, hvis man vil koble op på et trådløst netværk.

* Bærbare PC'er har normalt et trådløst netkort indbygget. Ellers fås de som PCMCIA eller USB udvidelser. Af de to, anbefales USB løsningen, da du kan flytte kortet (som jo er modtageren) tættere på sendere (routeren), via USB kabelforlængere, hvilket giver et bedre signal.

Definition af "trådløst netkort":
Et netkort der er designet til at kommunikerer over en trådløs forbindelse via radiobølger.