Avatar billede sbjerre Nybegynder
26. juli 2007 - 11:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Adgang til DNS-323 via netværk - loginfejl

Hej

Jeg har lige købt en DNS-323 og har sat den op med 2 x 500GB diske i RAID 1, opdateret med seneste firmware (1.03) og sat filsystem til ext2 (det blev foreslået efter jeg opdaterede firmware)
Jeg har dog nogle problemer med at styre rettigheder på den.
Som udgangspunkt er der lavet et share hvor hele disken (Volume_1) er delt til alle, hvilket jeg kan tilgå i explorer via: stien : '\\NAS\' (Ingen problemer der)
Så har jeg oprettet en bruger 'Bruger1' og givet denne bruger adgang (Read/Write) til en folder '\\NAS\Billeder'. Her bliver jeg så promptet for brugernavn og password som jeg taster ind, men det bliver ikke accepteret. Når den prompter mig igen sætter den ACER foran brugernavnet ('ACER\Bruger1') og jeg får mulighed for at prøve igen, hvilket selvfølgelig heller ikke virker da det er min bærbare PC der hedder ACER. Jeg har ikke nogen DC.
Jeg har også prøvet at skrive NAS\Bruger1 som brugernavn hvilket heller ike hjælper.

Når jeg derimod giver brugeren 'Bruger1' FTP adgang virker det fint.
Kan det være Windows (jeg kører Vista) og OS på DNS-323 der ikke kommunikerer brugernavne ordentligt eller hvad gør jeg galt.

Jeg ville gerne bruge NAS boksen (DNS-323) som backup for dokumenter og billeder og vil derfor gerne sætte Windows Sync Center op mellem min bærbare og stationere PC'er og min NAS boks men det kræver at alm. netværksadgang fungerer.

Håber på noget hjælp.

Mvh sbjerre
Avatar billede oskar Nybegynder
26. juli 2007 - 15:59 #1
Den mappe du har givet tilladelse på skal også have ændret Permissions. Den står som default til Read for Alle, sæt den til fuld adgang.
Avatar billede sbjerre Nybegynder
27. juli 2007 - 13:56 #2
Og hvordan gør jeg det...
Når jeg har adgang til roden hvor der er fuld adgang og højreklikker på en folder, kan jeg ikke vælge noget der kunne antyde at det kunne bruges til at styre rettigheder.
Avatar billede oskar Nybegynder
27. juli 2007 - 15:55 #3
Jeg får pludselig på fornemmelsen at du ikke har noget domæne. Hvis det er rigtigt kan du godt glemme det jeg skrev. Til gengæld skal de to maskiner være i samme arbejdsgruppe.
Avatar billede DaneX Praktikant
29. juli 2007 - 11:44 #4
Jeg har samme problem med min WD Netcenter 500 GB NAS disk.
Og jeg kan så hjælpe med, at det er Vista, som er problemet her.
Jeg har en partition med WinXP på og der virker den fint med brugernavn/password.

NOGLE gange kan jeg fra Vista godt logge ind via netcenter\brugernavn (hvor "netcenter" er netværksnavnet på min NAS disk). Så kommer den og siger fejl i brugernavn/password, men hvis jeg så bare klikker OK igen, så kommer den ind ... men kun nogle gange... langt under halvdelen af gangene.

Det jeg så må gøre er hver gang at gå ind på min NAS disk og give adgang for alle... lave det jeg skal... og så gå ind og sætte password på igen.

Yderst irriterende og jeg overvejer også at slette Vista, da det ikke giver mig andet end problemer, men det hører sig så slet ikke til her i dette spørgsmål :)
Avatar billede sbjerre Nybegynder
30. juli 2007 - 09:24 #5
-> oskar
Vil det sige at du mener at det vil virke hvis jeg kører med et domæne, og i så fald hvordan. Vil jeg skulle melde min NAS boks på domænet (og kan man overhovedet det når det er Linux OS) eller kan jeg tildele DC brugere adgang via webadministrationen på min NAS?

-> danex
Jeg syntes umiddelbart heller ikke at det virker fra min Windows XP maskine, men jeg vil da lige prøve igen. Uanset hvad er det jo meget rart at vide at men ikke er den eneste der bokser med problemet. Jeg tror jeg vil køre med fri adgang til alle når det kører via network access, og så bare tilgå det via FTP eksternt.

Tak for svarene
Avatar billede oskar Nybegynder
30. juli 2007 - 12:50 #6
Jeg anede ikke engang at det var en linuxting, så havde jeg nok slet ikke blandet mig for dert ved jeg ikke noget om rettigheder. Ftp lyder da som en god løsning.
Avatar billede sbjerre Nybegynder
11. oktober 2007 - 08:44 #7
giv mig lige et svar - så du kan få point!