Avatar billede haolan Nybegynder
25. juli 2007 - 13:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Serverpark eller egne servere?

Hej Eksperter

Jeg står i øjeblikket for en stor del af IT-delen i et nystartet firma og vi diskutere for tiden hvorvidt vi bør have vores egne servere eller om vi bør finde noget ude i byen.

Virksomheden vil få meget brug for anvendelse af MySQL, så vi får brug for at koble flere servere sammen til kunne håndtere disse data.

Serverne skal også håndtere 2 dele af et website, hvor af den ene vil blive brugt måske 1000 gange om dagen måske mere, af hver enkelt bruger, og del 2 vil blive brugt måske 1 gang om dagen pr. bruger. På begge sider spiller MySQL delen en væsentlig rolle.

Kan i argumentere for/imod at anskaffe egne servere vs. at leje en serverpark?

Og kan i evt. anbefale et sted at leje sig ind, samt komme med bud på priser?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juli 2007 - 20:25 #1
Den slags vil typisk komme an på hvor stort jeres behov for fleksibilitet er, og om i kan finde jer tilrette i en "pakkeløsning".
Det er sådan set det eneste argument for selv at have serverne jeg kan finde, men det kan jo alt efter situationen også være et vægtigt argument. Du må definere behovene lidt nærmere. Også behov for datasikkerhed, Jeres interaktion med serverne, hvor meget kontrol I skal have over dem etc etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juli 2007 - 02:44 #2
hvis servere skal tilgåes fra internettet så
    hvis I har erfaring med drift af web servere
        vælg billigste løsning
    ellers
        få hostet ude i byen
ellers
    vælg billigste løsning
Avatar billede haolan Nybegynder
28. juli 2007 - 17:46 #3
Ok... I starten tror jeg ikke vi får brug for at have den store serveradministration.. Da den vigtigste del er selve sitet.

En anden MEGET vigtig faktor er at der bliver taget backup. Vi må ABSOLUT ikke miste data på nogen måde.

Min erfaring med web servere er endnu minimal.

Så ud fra jeres udemærkede argumenter, tror jeg det er bedst hvis vi starter med en serverpark og at jeg måske får indkøbt et par PC'er til at eksperimentere lidt i servere med.. Kom gerne med links til eventuelle begynder guides til opsætning af webserver med php, mysql og gdlib.. Linux baseret..

Hvis i kender nogle gode stabile hostingfirmaer vi kan leje en serverpark hos, så sig endelig til..
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2007 - 18:22 #4
Det er normalt ikke noget problem at lave backup af nogle servere ude i byen.

Applikationen er jo uploadet, så den har du derhjemme og kan backe up der.

Databasen er der normalt mulighed for at lave et dump af og hente hjem via et
eller andet interface (PHPMyAdmin eller ssh og mysqldump eller hvad nu der tilbydes).
Avatar billede strych9 Praktikant
28. juli 2007 - 20:20 #5
"ikke miste data på nogen måde".. Vil det sige at et tab på feks 6 timers data ikke er acceptabelt hvis uheldet er ude? I så fald skal du jo til at kigge på noget live backup, eller en active-passive cluster til din database eller noget der ligner.
Det kan være noget langhåret noget, og hvis din organisation ikke besidder know-how til den slags, og ikke agter at ansætte en til det, ja så vil jeg faktisk anbefale en hostingpakke hvor den slags håndteres for Jer.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2007 - 02:07 #6
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede haolan Nybegynder
28. oktober 2007 - 12:07 #7
Jep self... Sorry..

Det er blevet til at vi har lejet en enkelt virtuel server og så udvider vi med at leje os ind på flere servere senere efterhånden som det bliver nødvendigt..
Avatar billede haolan Nybegynder
28. oktober 2007 - 12:08 #8
Har gået efter din lille model og valgt den billigste løsning ;)

Det ville blive alt for dyrt for os at holde servere igang selv, da det ville kræve en ekstra ansat, samt indkøb og drift af udstyret..

Så smid svar for points..
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2007 - 01:25 #9
svar