Avatar billede mivzen2001 Nybegynder
03. juli 2007 - 01:29 Der er 17 kommentarer

Bærbar og trådløst internet

Hej..

Jeg har ikke den mindste forstand på alt det med internet, og hvordan man får sin bærbare på nettet trådløst..
Vi har i forevejen to pc'er med "almindeligt" internet, og nu har vi så købt en bærbar med netkort, som gerne skulle kunne bruges til internet..

Er der nogen der kan fortælle hvad man skal bruge for at kunne komme på nettet med den bærbare??
Avatar billede old-faithful Praktikant
03. juli 2007 - 01:49 #1
Hvis du vil tilslutte den bærbare vía kabel, skal du blot købe et almindeligt netværkskabel (CAT 5) og så sætte det i den bærbare hhv. routeren (den boks de andre computere får deres internetforbindelser fra).

Hvis din router ikke i forvejen er trådløs, og du vil bruge Internettet trådløst, skal du derimod købe et trådløst "access point". Det tilslutter man kort sagt routeren og så sender det de trådløse signaler.

Alternativt kan du købe en trådløs router med indbygget access point. I dette tilfælde skal routeren normalt sættes i stedet for den router du allerede har.

Du kan finde trådløse routers og access points på bl.a. www.edbpriser.dk. Producenter som Linksys, D-Link mv. kan anbefales.

Du kan også læse min artikel (5 point) om trådløst internet, hvis du har lyst: http://www.eksperten.dk/artikler/1049
Avatar billede mivzen2001 Nybegynder
03. juli 2007 - 10:09 #2
Ok, tusind tak..
Jeg prøver lige at læse artiklen.
Avatar billede mivzen2001 Nybegynder
03. juli 2007 - 17:56 #3
Nu er trådløst access point sat til, og installeret på den bærbare, og den finder et netværk hvor den siger der ska en sikkergedsnøgle eller adgangsudtryk til..
Hva er det for noget?

Og en anden ting er, at jeg ik kan få den stationære pc til at instalere det trådløse access point.. Der står "unable to locate a Wireless-G point on yout network"..
Har checket at det er sat rigtigt sammen..
Hva gør jeg så?
Avatar billede old-faithful Praktikant
03. juli 2007 - 18:06 #4
Har du fulgt installationsproceduren til dit access point?

Jeg går ud fra at det netværk som computeren kan finde er dit eget? Når der spørges til en sikkerhedsnøgle betyder det, at access pointet beder dig om den kode, som er angivet i access pointets indstillinger. En sådan kode har du vel sat mens du opsatte access pointet?

Mht. den stationære kan den kun finde access pointet, såfremt der enten er en kabelforbindelse eller den stationære har et trådløst netkort.
Avatar billede mivzen2001 Nybegynder
03. juli 2007 - 18:34 #5
Ja, og der stod det var blevet installeret rigtigt..
Ja det er mig eget..
Jeg skulle skrive en standardkode, og den skrev jeg, ellers var der ik nogen koder..
Men det er ik den kode åbenbart..

Ok, den har nok ik trådløst netkort..

Tror jeg bliver nød til at give op, jeg har ingen anelse om hva jeg laver..
Avatar billede old-faithful Praktikant
03. juli 2007 - 19:07 #6
Trådløse netværk kan godt være lidt besværlige, men jeg synes da ikke at du skulle give op.

Du kan jo evt. bruge standardkoden til at logge ind i access pointets indstillinger. Herefter indstiller du krypteringen. Til at starte med kan du slå krypteringen fra, for at se om alt herefter virker. Når du har fået det til at virke, kan du slå kryptering (WPA) til.
Avatar billede mivzen2001 Nybegynder
03. juli 2007 - 20:01 #7
Ok, hvordan kommer jeg så ind i access pointets indstillinger?
Og ska det være fra den bærbare, og hva går jeg ind i?
Avatar billede old-faithful Praktikant
03. juli 2007 - 22:30 #8
Du skal gå ind i dit Internet program, f.eks. Internet Explorer, og skrive IP-adressen på din trådløse router der hvor du normalt ville skrive f.eks. "www.google.dk". Ofte er access pointets IP noget i retningen af 192.168.1.1. Nummeret bør fremgå enten af routeren (påtrykt) eller af din manual. Derefter indtaster du standardadgangskoden (eller den adgangskode du ændrede koden til) for at få adgang til indstillingerne, bl.a. sikkerhedsindstillinger mv.

Det kan godt være fra den bærbare. Hvad du skal ind i, kommer an på modellen, så det er lidt svært at spå om. Men noget om WPA eller WEP encryption ville ikke være helt galt i skoven.
Avatar billede old-faithful Praktikant
03. juli 2007 - 22:31 #9
Hvis du af en eller anden grund ikke kan få kontakt til access pointet via det trådløse, kan du bruge et netværkskabel som du trækker imellem access point og computer.
Avatar billede mivzen2001 Nybegynder
04. juli 2007 - 00:46 #10
Jeg kan godt nok ik finde nogen ip-adresse på access pointet..
Hverken i manualen eller på nettet..
Det er vel bare mig der gør det forkert?

Kan jeg prøve at installere igen, eller?
Avatar billede pft Nybegynder
20. juli 2007 - 06:30 #11
Hvad hedder dit access pointet.
Avatar billede mivzen2001 Nybegynder
20. juli 2007 - 13:16 #12
det er en linksys..
og nu har jeg opgivet, lige her og nu kommer der en der kan hjælpe mig med det.
Avatar billede pft Nybegynder
20. juli 2007 - 13:21 #13
Hej igen.

Der er så meget hjælp at hente på nettet, så prøv selv at sætte den op.

Se denne links.  http://www.ventelo.dk/upload_files/1177578126.pdf
Avatar billede pft Nybegynder
20. juli 2007 - 13:24 #14
Du kunne jo også prøve at Reset den, det gør du bag på den, der er der en lille knap du skal trykke ind. Så skulle din bærbar komme på nettet. Derefter skal du have den sat sikkerheds op.
Avatar billede mivzen2001 Nybegynder
20. juli 2007 - 13:34 #16
jamen jeg siger da tak for hjælpen, vil lige prøve at se på det så..
Avatar billede mivzen2001 Nybegynder
26. juli 2007 - 22:32 #17
Så er jeg trådløs..
Kunne ik selv, men for ham der ordnede det tog det kun lige 15-30min.

Men tusind tak for hjælpen til jer begge..