Avatar billede recryl Nybegynder
14. maj 2007 - 15:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Forkert opløsning på 32" TV

Hej Eksperter,

Nu har jeg brugt de sidste par timer på at gennemsøge nettet efter svar på mit spørgsmål. Jeg er åbenbart ikke den eneste der står med problemet, men jeg har ikke kunnet finde en gangbar løsning på problemet:

Når jeg kobler mit tv(1) sammen med min bærbare computer(2) får jeg kun de "typiske" opløsninger, men altså ikke 1366x768, som er mit tvs native opløsning. Billedet er temmelig sløret i 1260x768.

Sammenkoblingen sker med et kabel, der går fra computerens DVI-udgang til skærmens HDMI-indgang.

Hvad kan jeg gøre for at se billedet i 1366x768 på mit TV? På forhånd tak!

1) Samsung LE32R32B:
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=63594&view=specifications
2) Clevo Genex M570U:
http://www.clevo.com.tw/products/M570U.asp
14. maj 2007 - 16:03 #1
... ifølge din http://www.clevo.com.tw/products/M570U.asp kan grafikkortet/driver kun levere i
1440x900; 17" WSXGA+ 1680x1050; 17" WUXGA 1920x1200
så...
Avatar billede kenp Novice
14. maj 2007 - 20:47 #2
Din skærm via HDMI kan ikke komme op på 1366x768 da samsung ikke accepter det via HDMI du kan kun komme på 1366x768 ved at bruge et VGA kabel.

ellers vil din maks opløsning via hdmi/dvi være omkring 1200x680 med en opdateringsfrekvens på 60hz.
Avatar billede recryl Nybegynder
14. maj 2007 - 22:27 #3
dr1_larry: Clevo-specifikationerne handler kun om hvilke skærme der kan sættes på rammen - min har en 17" WUXGA 1920x1200, men kan altså også køre en række andre opløsninger, både på selve skærmen og eksternt.

kenp: Okay, det var jeg ikke klar over. Så kan man ærgre sig over at have brugt 350 kr på 5m DVI-HDMI kabel, men det kan man jo kun bebrejde sin egen uvidenhed. Jeg troede netop HDMI ville give den højeste opløsning, men vil du så anbefale mig at anskaffe et VGA-kabel? Det bliver ved bedst med native opløsning.

Tak begge to for jeres svar!
Avatar billede kenp Novice
14. maj 2007 - 22:59 #4
ja det tror man mange gange. Men jeg kan ikke sige hvilken opløsning som er mest perfekt for dig. kommer jo an på hvad du skal bruge den til. hvis det bare er MCE så ville jeg fortrække HDMI, men alt er ikke bedre bare fordi at det er digitalt.

Jeg har dvi ->hdmi på min maskine, da jeg kun bruger den til MCE og altså ikke læser mails eller andet. Men hvis jeg skulle læse mails så hvis jeg skal op i den "native" opløsnign så får jeg bare sværer ved at læse det og skal så tættere på skærmen. så jeg vil ikek sige du skal vælge det ene frem for det andet. kommer an på mange ting.
Avatar billede recryl Nybegynder
15. maj 2007 - 13:52 #5
kenp: All right. Jeg takker for dit svar - hvis du vil lægge et svar får du pointene :)
Avatar billede kenp Novice
15. maj 2007 - 17:55 #6
ping.