Avatar billede ep83 Nybegynder
10. maj 2007 - 23:15 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

XP Installation på Seagate Sata HD.

Hej

Jeg har været ude og investere i et asus bundkort (M2N8-vmx), athlon x2 3800 processor og en seagate 250 GB SATA2 HD. Når jeg prøver at installere XP på den, kommer jeg til den blå skærm hvor den kontrollerer hardwaren i XP installationen, hvorefter den siger at der ikke er nok diskplads. Jeg har været inde og tjekke i bios'en hvor den viser HD'en. Har prøvt at boote fra bundkort cd'en, men der er ikke rigtig noget der lykkedes. Jeg kan se at der er allerede nogen der har forespurgt på dette område, men det ser ud til at de er blevet afhjulpet af en diskette med driver... Jeg har ikke diskettedrev så det er ikke en løsning.
Avatar billede screem_brille Novice
10. maj 2007 - 23:45 #1
du skal lave en slipstreamet cd, med SATA controller driveren integreret (og evt SP2+ efterfølgende hotfixes), det gøres nemmest med nlite fra nliteos.com
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. maj 2007 - 09:43 #2
Du kan evt låne et usb diskette drev et sted, aktiver usb device legacy support i bios og så installere af den vej. Evt prøve at ligge driveren på en USB key og se om det virker.
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. maj 2007 - 09:44 #3
Ligger du driveren på en USB key skal du self også aktivere USB device legacy support i BIOS
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. maj 2007 - 09:45 #4
S-B - kender godt tricket med en slipstreamet version, men er det ikke i bund og grund ulovligt at brænde en kopi af windows?
Avatar billede ep83 Nybegynder
11. maj 2007 - 09:48 #5
Hvis jeg bare har en gyldig licens, er der jo ikke så meget at komme efter... eller hvad?
Jeg må indrømme jeg har ikke rigtig nogen anelse om hvor jeg skal finde sata driverne henne? Er der nogen der kan hjælpe mig her? Hvad er det helt præcis jeg skal bruge.
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 09:55 #6
11/05-2007 09:45:52 Nej det er IKKE ulovligt at lave en kopi (sålænge man har originalen).

Driveren kan hentes her.
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=M2N8-VMX
Avatar billede ep83 Nybegynder
11. maj 2007 - 09:56 #7
Skal den der download fra nliteos.com lægges ind på windows XP cd'en? hvis jeg kun har en ISO fil, hvad gør jeg så`?
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 10:05 #8
du installerer nlite, det er et program, der gør mange ting, men 1 integererer Service pack (hent den fra MS, i netværks versionen), 2 integrerer de drivere du angiver, mulighed for at lave en unattended install (så produkt kode, brugernavn, kode, registreret navn osv.) yderligere kan en masse ting tweakes, men det er langt fra nødvendigt.

Til sidst kan du med programmet lave enten en iso fil du kan brænde med dit favorit brænde program, eller brænde dem direkte fra nlite.

Selve programmet skal nok fortælle dig hvad og hvordan du laver filerne og hvor du skal finde dem.
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. maj 2007 - 10:27 #9
Så vidt jeg husker er det ulovligt at brænde en kopi af ophavsretsbeskyttet materiale, uanset om du har originalen eller ej, men kan selvfølgelig tage fejl. SATA driverne ligger nok på en diskettte der fulgte med HDD ellers hent dem på linket fra S-B, så vil det nemmeste klart være at bruge et usb diskette drev eller en usb key
Avatar billede rh3985 Nybegynder
11. maj 2007 - 11:31 #10
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. maj 2007 - 11:47 #11
Coolio, så må jeg hellere selv få lavet en :) Mener dog stadig at USB vejen er den nemmeste
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 12:00 #12
hvor mange gør ud og bruger et par hundrede på et USB diskette drev, når man alle andre steder netop går væk fra det ? så hellere bruge 5-10 min, og en cd til 2-3 kr, og helt undgå floppy disketter....
Avatar billede rh3985 Nybegynder
11. maj 2007 - 12:31 #13
Hvis det kan gøres fra en USB stik, er det jo storartet. Det er jeg nysgerrig efter.
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 12:37 #14
det kan det ikke, en USB stick ses som en HD, og der kigges KUN på a drevet (som er et floppy drev).
Avatar billede rh3985 Nybegynder
11. maj 2007 - 13:03 #15
Nå det var da ærgerligt. Jeg har selv lavet en slipstream til SP2.
Det tog skisme da lang tid:)
Avatar billede ep83 Nybegynder
11. maj 2007 - 17:13 #16
S-B, hvad er det helt præcis for en driver jeg skal hente til bundkortet? Der er en del derinde, men der er bare ikke rigtig nogen som er decideret til SATA hd.
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 18:01 #17
den til rad (og det rette XP)
Avatar billede ep83 Nybegynder
11. maj 2007 - 18:34 #18
Ok. nu har jeg fundet den, hvor skal jeg tilføje den. Under drivere eller hotfixes?
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 18:46 #19
under driver
Avatar billede ep83 Nybegynder
12. maj 2007 - 14:09 #20
Så fandt ud af det og det virker ... tak for hjælpen. Jeg fik lavt en slipstream med de nyeste opdateringer, så nu fungerer det. Det var ikke nødvendigt at bruge diskette!!
Avatar billede screem_brille Novice
12. maj 2007 - 15:17 #21
;)