Avatar billede scivias Nybegynder
13. april 2007 - 23:47 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hjemmesideopløsning

Et enkelt spørgsmål, men vigtigt for mig. Jeg er amatør på området, bruger DW som WYSIWYG, men kan ikke umiddelbat løse dette:

HVORDAN DESIGNER MAN EN HJEMMESIDE OPTIMERET TIL F.EKS. 1024X768 PÅ EN SKÆRM MED OPLØSNINGEN 1280X1024?

Jeg plejer at lave min hjemmeside i 800x600 på en skærm med opløsningen 800x600 - og så er der jo ingen problemer, fordi alt ser ud som det vil se ud.

Med andre ord: skal skærmens opløsning svare til den hjemmesides opløsning man ønsker at designe. Eller kan DW indstiles til "ses bedst ved 1024x768?

Ovenstående er sikkert tåbeligt formuleret, men er der alligevel en behjertet sjæl som vil svare.
Avatar billede heeris Nybegynder
14. april 2007 - 00:19 #1
I dit tilfælde hvor du, så vidt jeg forstår, bruger den grafiske del af DW bør du sætte opløsningen til det den skal testet på. På den måde kommer du tættere på "What You See..." Du skal blot huske at har du en fladskærm optimeret til eksembelvis 1280x1024 så vil grafik muligvis se ringere ud når du sætter opløsningen med, mens den  ser ud som den skal på en billedrørsskærm eller skærm optimeret til en lavere opløsning.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2007 - 00:22 #2
Løsning 1:
Enten laver du en DIV eller tabel, med bredden på max 750px.
Det er for at den vetikale scrollbar også skal kunne være der, uden at der kommer en horisontal scrollbar.

Løsning 2:
Du laver du en DIV eller tabel, med bredden på 100%. Men indholdet må IKKE overstige 750 px., igen for at undgå den horisontale scrollbar.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2007 - 00:27 #3
Du må ikke blande skærmens opløsning og hjemmesides opløsning sammen - de 2 ting har intet med hinanden at gøre.
Din skærms opløsning er udelukkende noget du kan bruge, for at du selv kan se hele bredden af dit website i enten DW eller i en browser. Det er altså kun for dit eget overbliks skyld.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2007 - 00:29 #4
Desuden, så betegnes det som extremt dårlig programmering/design, hvis der står på websiden: "ses bedst ved 1024x768", "ses bedst i IE", eller lign.
Brug de grundlæggende løsninger, som jeg har foreslået dig.
Avatar billede trav4u2 Novice
14. april 2007 - 00:31 #5
Det er slet ikke tåbeligt!

Mit svar har ikke så meget med DW at gøre, for hvis du vil være sikker på designet bør du teste siderne op mod forskellige browsere.

Jeg bruger gangske enkelt et pænt billede i 1024x768 og 800x600 som baggrund på min desktop, og hvis du afpasser det åbne browservindue til størrelsen kan de se hvordan den tager sig ud. Simpelt, ja, men effektivt! :-)
Se evt. her:
http://perfect-pc.atheart.dk/desktop.htm
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2007 - 00:32 #6
...desuden kan det anbefales at lære lidt mere om grundlæggende html her:
http://www.html.dk/tutorials/html/

Og så ellers validere dit website hele tiden via W3C, for at chekke, om andre end dig selv også kan se hvad du ønsker at vise på dit website.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2007 - 00:45 #7
trav4u2:
Ja, så må vi jo bare håbe, at alle skærme KUN har en opløsning på enten 1024x768 eller 800x600...
Men *host host* hvilke browsere har du selv testet dit website op imod? Og i hvilke versioner? Og på hvilke platforme?

Men ellers en brandgod ide du har fået, med at lave et website som drejer sig om at justere/optimere sin PC! :-)
Avatar billede heeris Nybegynder
14. april 2007 - 01:02 #8
trav4u2, et cool lille tip, simple but good :)

I øvrigt har extend ret, opløsningen på skærmen når du udvikler har intet at gøre med den der bruges til at se resultatet, men så vidt jeg forstod så koder du ikke (ret mig plx hvis jeg tager fejl), og det er her en fordel at sætte din opløsning til den som siden skal ses i. Når det så er sagt kan jeg kun medgive extend i at du bør se lidt nærmere på html. Det er nemt at lave hjemmesider i dreamweaver, men vil du være fleksible i din formåen kan det kun anbefales at angribe dit website html siden (evt. suppler med css), og andre du DW til code-view vil du finde at det er en udemærket platform for html og css. god vind.
Avatar billede trav4u2 Novice
14. april 2007 - 01:15 #9
extend > Takker :-)

Jeg har på forhånd opgivet mac (så der røg potentielt 1,7% http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp), men jeg checker for IE6+, Fx1,5+ og Opera 8,5+ på Win98 og XP, men du har ret i at man aldrig kan nå hele vejen omkring.
(Opera er nu mest af hensyn til vores skandinaviske sammenhold :-)
Avatar billede scivias Nybegynder
15. april 2007 - 00:32 #10
Tak for svar. Jeg kan forstå at det er et kendt problem jeg er løbet ind i. Det er rigtigt at jeg ikke koder, men bruger den grafiske del af DW. Jeg er faktisk næsten analfabet på kodedelen. Og så bruger jeg frames. En fast venstre til menu og en højreframe til indhold. Det gør vist ikke sagen lettere. Jeg sidder med en skærmopløsning på 800x600 og bruger hele tiden prewiev knappen til at kontrollere opsætningen, men er klar over at det ikke holder i det lange løb. Jeg vil prøve nogle af de forslag som I har forslået. Her er adressen i øvrigt, det er ingen hemmelighed http://www.timotheuskirken.dk
Hvis nogen ser på siden og kan komme med flere gode ideer siger jeg på forhånd tak.
Mange hilsener
Avatar billede trav4u2 Novice
15. april 2007 - 10:42 #11
Hvis du foretrækker både at holde fast i frames og 800 x 600 kan du indføje en ny variabel frame til højre for de 2 du har.

Grunddelen kan se sådan ud:
<frameset framespacing="0" border="0" cols="180,620,*" frameborder="0">
    <frame name="menu" src="menu.htm">
    <frame name="texter" src="texter.htm">
    <frame name="hojre" src="hojre.htm">
</frameset>

På den måde vil menu- og tekstdelen altid fylde 800.
Avatar billede scivias Nybegynder
15. april 2007 - 13:15 #12
jeg føler mig efterhånden fristet til at droppe frames, da jeg begynder at forstå at de måske ikke er så smarte. Bliver siden ikke mere enkel at styre på den måde? Og dermed tilgængelig i alle/de fleste opløsninger. Man kan jo sagtens lave et pænt design uden frames, kan jeg se på utallige sider.
Avatar billede trav4u2 Novice
15. april 2007 - 18:23 #13
Jeg synes, at det er noget nemmere at lave et ordentligt design uden frames; så jo. Drop dem :-)