Avatar billede Rune Sommer Mester
06. april 2007 - 21:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

NAS-Netgear SC101 kan ikke gendanne HD-plads

Jeg har for nyligt købt en Netgear SC101 NAS-enhed. Jeg har haft success med at bruge et drev i enheden i begyndelsen. Nu vil jeg gerne køre RAID1 med enheden (det eneste raid den understøtter) og har derfor sat 2 harddiske i skidtet.

Jeg følger guiden, og forsøger at oprette en partition på 140GB der er mirrored. Derefter kommer der en fejlbesked om, at den ikke kunne tildele harddisken et drevnr - hvorfor pladsen er blevet oprettet - men der er intet drevnummer eller nogen partition jeg kan slette igen.

Nu har jeg installeret og afinstalleret netgear-programmet ca. 6 gange men jeg kan stadig ikke få frigjort den plads, der blev taget fra den ene harddisk da jeg ville lave et data-drev.

Se billedet her:
http://www.vangedbsupport.dk/filer/stuff/netgear01.bmp

Jeg har desuden også haft harddiskene ude og formateret dem i NTFS-filsystem for at fortælle, at den skal formatere mine to harddiske der skal køre RAID1 forfra og frigive den plads der er til rådighed.

Ydermere har jeg trykket på reset-knappen på Netgear-boksen op til  100 gange af varighed fra 0,1 sek. til 15 sek. Stadig uden resultat.

Nu har jeg så byttet om på harddisk 1 og 2, for at se om jeg kan snyde den til at tro noget andet. Men nu står harddisk 2 bare som "fyldt op" - på trods af, at pladsen stadig ikke er tilgængelig.

Hvad gør jeg nu??
Hvordan får jeg fortalt Netgear-boksen at jeg vil starte HELT forfra med to grund-formaterede harddiske?
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 22:09 #1
tag diskene ud og giv dem en gang emd killdisk, det sletter alt der ligger på disken. (kan hentes på killdisk.com)
Avatar billede Rune Sommer Mester
06. april 2007 - 22:30 #2
Så hvidt jeg kan læse, skal jeg have sat HD'ene på et IDE-kabel direkte på bundkortet. Har et par USB-harddisk-controllere, men det ser ikke ud til at være understøttet.
Kan ikke genstarte i aften, så Killdisk kan først blive testet i morgen.
Avatar billede Rune Sommer Mester
06. april 2007 - 22:33 #3
En anden ting er også, at jeg ikke ved, om det program der fortæller mig, at HD-pladsen er brugt - men ikke er tilgængelig - er selve Netgear programmet, et program i Netgear-boksen eller information der er lagret på harddisken.

Jeg skulle mene at hvad udelukket, at det er Netgears installations software. Men om det så er data på HD'en der fortæller boksen -> og derefter mig det, eller om det er en fejl i et netgear-boks-chip-program ved jeg ikke.
Avatar billede Rune Sommer Mester
07. april 2007 - 03:10 #4
Hmmm. Killdisk virkede heller ikke. Så nu jagter jeg en løsning i Netgear-boksen. Måske det er den feature der hedder "fix bad disk" eller hvad det nu er.
Avatar billede Rune Sommer Mester
07. april 2007 - 11:25 #5
HA. fandt det!
Softwaren kunne rent faktisk fikse det.