Avatar billede beta Nybegynder
01. april 2007 - 15:10 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

20Mbit fra TDC

Via. mit arbejde er jeg blevet tilbudt 20Mbit ADSL fra TDC til en ret fornuftig pris pr. måned, og mit spørgsmål går på om man vil kunne udnytte de 20Mbit, altså om serverene kan følge med, eller om man lige så godt spare pengene og vælge en forbindelse under 10Mbit ?
Avatar billede screem_brille Novice
01. april 2007 - 15:17 #1
det kommer 100% an på hvad man henter, og hvorfra, jeg henter da jævnligt ting fra sider  der er hostet på en 80GB linie, og der kan jeg sagtens udenytte min hastighed (8Mb)
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 17:12 #2
80GB ?????? *LOL*

Du vil aldrig opnå 100% udnyttelse af 20Mbit eller nogen anden. Der vil altid være en form for delay alt efter hvad du selvfølgelig henter.
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 17:17 #3
Det kommer jo også an på i hvilken afstand til ligger til centralen. Men 100 % sker ikke
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 17:18 #4
Hertil spiller nej routningen til der hvor du downloader osv, og hvad forbindelse de sidder med..
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 17:18 #5
- Nej :D
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 17:31 #6
Valget af en forbindelse kommer klart an på hvad din forbrug er. Spiller du udelukkende på TV2 eller surfer, så er det totalt overkill.
Avatar billede screem_brille Novice
01. april 2007 - 17:38 #7
huset ja 80Gb http://rapidshare.com/ (ikke GB som jeg fejlagtigt skrev, men 80Gb er nu stadig en hel del)
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 17:48 #8
80Gb netforbindelse????
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 17:52 #9
Jeg fatter ikke hvad jeg skal med http://rapidshare.com/ eller du skriver 80Gb netforbindelse!

"der er hostet på en 80GB linie, og der kan jeg sagtens udenytte min hastighed (8Mb)"
Avatar billede screem_brille Novice
01. april 2007 - 17:57 #10
ok, det betyder at hvis man f.eks henter fra den side, så kan man uden problemer udnytte hele den hastighed ens forbindelse kan trække, og da jeg efterhånden har lært at mange her på eksperten er totalt fakta afvisende, gav jeg linket til siden, så folk selv kan læse hvad deres forbindelse er på...
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 17:59 #11
Hvis du vil udnytte f. eks 2Mbit fuldt ud, så vil det kræve du er direkte tilsluttet ISP i samme hus de er bosat.

Det er jo klar der vil være en nedsættelse hvis du bor 80km fra centralen
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 18:03 #12
ved fiber kan du
Avatar billede screem_brille Novice
01. april 2007 - 18:12 #13
en 20Mb kan sagtens være op til ca 1.5 km væk, hvis kobberet er godt nok, ADSL2 er noget bedre på det område end ADSL er.
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 18:17 #14
Nu er der også forskel på at bo 1.5km fra centralen og så 20km. Dette fremgår hverken om opretter bor 1.5km væk eller har ADSL2.

Jeg siger stadig du ikke kan udnytte f. eks 20Mbit 100%
Du har stadi ikke svaret på hvor du får 80Gb net fra?
Avatar billede screem_brille Novice
01. april 2007 - 18:29 #15
hvis man har 20Mb så er det enten ADSL2 eller en fiber forbindelse, og ingen steder vil der være 20Km til centralen.

INGEN har sagt at man kan udnytte en 20Mb eller 128Kb forbindelse 100%, det er kun dig der bliver ved med at sige det.

Jeg har IKKE en 80Gb forbindelse, men rapidshare har, og det betyder at de kan sagtens levere data nok til at det ikke er dem der sætter begrænsningen på ens download hastighed.
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 19:30 #16
der kan jeg sagtens udenytte min hastighed (8Mb

Du siger da du kan udnytte din 8MB fuldt ud.
Det tolker jeg da som du sier man kan udnytte sin linie 100%

Jeg har 20km + til vores central ;)
Rent faktisk 41km
Avatar billede screem_brille Novice
01. april 2007 - 19:39 #17
huset INGEN forbindelse kan udnyttes 100% da der er et uundgåetligt overhead grundet TCP/IP virkemåde (ca 10%), og tror ikke på du har 41Km til centralen, da 41Km kobberledning i de dimensioner som telefon kabler har, har en ALT for stor modstand til der ville være signal i den anden ende, selv med fiber, er maks for langt de fleste typer 10Km, uden repeater, og der er meget mindre tab end i kobberkabler.
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 19:45 #18
Så mål afstanden fra Brønderslev og til Aalborg syd.
Nej, ingen kan udnytte 100%. Det skrev je ligesom også da du skrev "der kan jeg sagtens udenytte min hastighed 8Mb"

Je ved godt hvordan nettet er strikket sammen - sb ;)

Nu venter jeg på opretter
Avatar billede screem_brille Novice
01. april 2007 - 20:12 #19
huset du har ikke 41Km, du hører på Brønderslev central.

http://privat.tdc.dk/internet/bredbaand/check/?city=B (du kan se brønderslev er med på listen, og da det er navnene på de byer hvor centralen er opgraderet til enten 8Mb eller 20Mb, så er det fysisk umuligt at du er koblet på en central over 40Km væk)
Avatar billede beta Nybegynder
01. april 2007 - 20:49 #20
Tak for jeres svar. Jeg kan nævne at merprisen fra 6Mbit til 20Mbit er 70 kr. pr. måned, og centralen her er klar til at tilbyde 20Mbit kan jeg se på TDC's side.
Lige pt. bruges der Arrownet via. antennekablet, men efter at jeg har fået dette TDC tilbud synes prisen på Arrownet ikke være særlig prisstærk, og desuden oplever jeg problemer med at Arrownet er ret ustabilt.

For 1 Mbit hos Arrownet gives der ca. 200 kr. pr. måned, men for det halve vil jeg (over lønnen) kunne få en 6Mbit linie hos TDC, eller 170 kr. for en 20Mbit hos TDC.

Der er dog 2 ulemper:
1. At kabelmodemmet er købt og betalt hos Arrownet.
2. Hvis man skifter job og har TDC linien så står man med en ny "situation".
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 20:53 #21
Hvad snakker du om??

For det første har jeg ikke 8 ellr 20Mbit, og for det andet ved jeg nok selv bedst hvor jeg er koblet til!
Stop din forban*** bedrevidenhed!
Det er simpelthen ved at være udholdeligt for andre at være på eksperten!!

Ikke nok med du konstant nedsabler folk som deltager i samme tråd som, men at du nu også kender mere til ens informationer end man selv gør er sgu grotesk.
Avatar billede screem_brille Novice
01. april 2007 - 21:07 #22
huset så har du ikke ADSL.

http://www.broadband4exmoor.org.uk/html/cani.html (maks afstand de kunne få ADSL til at virke på var 10Km)

http://www.internode.on.net/adsl2/graph/

en graf over ADSL2 afstand kontra hastighed, bemærk at den dør ved 6.5Km)

Så nej dine 41Km passer ikke, hvis du har ADSL, og det er ADSL2 der omtales i dette spørgsmål.
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 21:48 #23
Nej, SB je sidder med 54K modem.

Kunne du ikke holde dig til topic og opretters spørgsmål og stoppe dine gætterier om hvad jeg har eller ikke. Få dig en hobby så vi kan slippe for dig herinde en tid.

Jeg siget til dig og opretter du/I ikke kan udnytte din linie 100% som du angiver i første indlæg. Dette får du drejet ind på hvad jeg har og ikke har.
Du er seriøst blevet en ubehagelig person SB, og jeg fatter ikke du ikke kan se hvordan du behandler andre mennesker
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. april 2007 - 00:13 #24
beta> Hvis serverens hastighed er hurtigere end din hastighed, kan du download med din max hastighed, som IKKE er 100% af din forbindelseshastighed. Der vil gå båndbredde tabt.

Alle>

Det er korrekt som screem_brille skriver: ADSL har en begrænsning mht afstanden fra centralen. Den ligger på omkring 5-6 km (og kan godt være 6.5 km). Jo længere man kommer væk, jo dårligere er signalet og hastigheden.
Der findes mange forskellige slags DSL (de fleste af dem findes ikke i Danmark), hvor flere af dem kan række mere end 6 km.

Som huset skriver: Jo tættere på centralen/ISP'en, jo bedre/hurtigere forbindelse. Så snart man kommer ud af bygningen, begynder man at miste hastighed.

http://rapidshare.com/ skriver de at de stiller en 80 Gbit forbindelse til rådighed. Det er fint nok. Da vi ikke selv har en 80 Gbit tilrådighed (eller i nærheden af det), kan vi ikke teste det.
Så det kan være lige meget med hvor hurtig deres forbindelse er.. så længe at den er hurtigere end vores.

Om huset sidder ved en 56K forbindelse, ADSL forbindelse eller noget andet, er fuldstændigt irrelevant.

Alle påstande bør dokumenteres.. Ellers er de ikke meget værd.

screem_brille & huset> Find en anden legeplads.
I kunne f.eks. oprette en profil på http://www.ebruger.dk

Man bliver hurtigt træt af at læse/høre på jer.. og man får sgu en mail hver gang I skriver et fuldstændigt irrelevant indlæg..

STOP DET!
Avatar billede gurly Praktikant
02. april 2007 - 00:33 #25
Beta  > som jeg ser det, så spørger du slet ikke om du kan forvente at hvis du har en 20 megabit linie, så den faktisk også køre med 20 megabit, eller den kun køre med 18 grundet tab undervejs.
du spørger derimod om du kan forvente at de servere du vil downloade fra de nu også kan levere 18-20 megabit.
og ja det kan du godt forvente at nogle servere kan, men du kan også forvente at en masse servere ikke kan, jeg har kun 8 megabit download, via et kabelmodem fra et fellesantennenet. og fra mange servere kan jeg fuldt ud downloade med ca 7600kilo bit
(imod de lovede 8196) men downloader jeg fra servere længere ude i verden, så falder hastigheden altså noget, der kan være diverse flaskehalse på internettet ude i verden , men man kan også sagtens finde danske servere som slet ikke magter at uploade i de hastigheder.
hvad er dit behov ?  en 8 megabit linie downloader næsten en megabyte i sekuntet, eller en film på 700 megabyte på 12 minutter, er det ikke rigeligt ?

kig hellere på hvor meget upload du får for pengene  c",)
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 07:16 #26
Thesurfer - jeg kunne ikke være mere enig!
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 09:43 #27
"eller en film på 700 megabyte på 12 minutter, er det ikke rigeligt"

*host* det lyder lovligt *GH*
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. april 2007 - 13:06 #28
Det behøver jo ikke at være ulovligt.. her er en film lavet af nogle finske studerende (eller også er de bare private personer), der fylder 554 mb, komprimeret med XviD codecs:

Star Wreck: In the Pirkinning - http://www.starwreck.com/

Hvis deres server kan sende med mere end 20 MBit, burde beta kunne udnytte sin forbindelse max, men igen ikke 100% af de 20 Mbit.

Hvis de kun kan sende med f.eks. 4 Mbit, og han har en 10 Mbit, så vil han kunne udnytte *serverens* max hastighed, men ikke sin egen max hastighed.

Min definintion på "max" og "max hastighed": Den hastighed man har tilbage, når man fjerner overhead og andet gryf der snupper noget af hastigheden..

Jeg havde engang (for langt tid siden) et link  til en side, med en formel der viste hvor meget man egentligt mistede.. så kan man nemt se hvorfor man ikke kan få 100% af forbindelsen..
Jeg kan selvfølgelig ikke finde siden igen..
Avatar billede huset Praktikant
02. april 2007 - 14:23 #29
Det behøver jo ikke at være ulovligt.. her er en film lavet af nogle finske studerende (eller også er de bare private personer), der fylder 554 mb, komprimeret med XviD codecs
-----
svar
Ja, det lyder sandsyneligt det NETOP er det han henter ;)
Det kommer heller ikke mig ved hvad han henter eller ikke.

Hvis deres server kan sende med mere end 20 MBit, burde beta kunne udnytte sin forbindelse max, men igen ikke 100% af de 20 Mbit.

Svar
Er det ikke det jeg skrev fra starten. Men kan ikke udnytte sin forbindelse 100%. Der vil ALTID være en form for delay hos brugeren/undervejs/hos udbyderen/osv.

Mon ikke der er kogt nok supper på denne tråd nu.
Jeg dribler af
Avatar billede gurly Praktikant
02. april 2007 - 14:23 #30
Beta > hvis du bor et sted du kan få fibernet, er det ved at overveje, så kan du få 25 megabit både i up og download
http://www.seas-nve.dk/Privat/Produkter/Fibernet/Fibernet.aspx
kan du få figernet fra seas/nve, så skal du vælge en indholds udbyder,
http://www.seas-nve.dk/SeasNve/Privat/Produkter/Fibernet/Indholdsleverandor.aspx eksempelvis
http://www.dbnet.dk/1393.aspx
25 / 25 megabit for 449 kr måneden, det kan tele danmark vist ikke hamle op med.

seas har i øvrigt en række hustande kørende som "prøve kaniner"  som har fået 100 / 100 megabit

seas satser i starten på "nyudstykninger" og så alle de steder på "bølandet" hvor elledningerne hænger i master, alle disse elledninger skal inde for de næste 10 år graves ned, og i samme ombæring bliver der lagt fiber, så hvor "bølandet" førhen var bagud med hastigheder, får de nu et forspring, bor man i en by hvor elledninger ligger i jorden, og hvor der eksempelvis er et eksisterende kabelnet / antenne foreninger med internet, så kan man desværre glemme alt om fibernet, suk suk
Avatar billede huset Praktikant
15. april 2007 - 08:25 #31
feedback tid?
Avatar billede beta Nybegynder
16. april 2007 - 19:22 #32
Tak for feedback fra jer + lidt snik-snak ;-)

Som der bliver nævnt, så jeg tror jeg nu også at en ca. 8Mbit linie med 1Mbit i upload ikke vist være et helt dumt valg, og med en pris på ca. 100kr. pr. måned kan det nok ikke gå helt galt.
8 gange hurtigere end hvad jeg pt. har hos Arrownet og så til halv pris...

Det ville være fint nok med 25/25 linie, men til div. internet surfing osv. er det nok ret overkill...

Smid et svar dem som ønsker point.
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 19:30 #33
svar
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2007 - 19:58 #34
Ingen points til mig, tak.
Avatar billede huset Praktikant
22. april 2007 - 16:15 #35
....