Avatar billede 1esk-tek111 Nybegynder
21. marts 2007 - 10:57 Der er 14 kommentarer

Hvad er forskellen på ADSL og ADSL2+

Jeg har fået fat i en ADSL2+ GATEWAY fra Linksys.
Kan jeg bruge den på en ADSL-linie (6 Mb)og hvordan skal den konfigureres hvis den kan bruges.
Hvad er forskellen på ADSL og ADSL2+.
Avatar billede nva Praktikant
21. marts 2007 - 11:01 #1
Avatar billede nva Praktikant
21. marts 2007 - 11:04 #2
Hvad hedder den helt præcist?
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 11:15 #3
ADSL er maks 8Mb downstream, (kan ikke huske maks upload, men mener det er omkring en mega)
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 11:17 #4
Avatar billede 1esk-tek111 Nybegynder
21. marts 2007 - 11:18 #5
Det er en Linksys Wireless-N ADSL2+ Gateway WAG300N
Avatar billede 1esk-tek111 Nybegynder
21. marts 2007 - 11:22 #6
Det er en Linksys Wireless-N ADSL2+ Gateway WAG300N
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 11:54 #7
vi kan ikke svare på hvordan den skal konfigurere, da vi ikke kan gætte hvordan VPI/VCI skal stå for din forbindelse.
Avatar billede nva Praktikant
21. marts 2007 - 13:19 #8
Den burde kunne bruges på almindelig ADSL iflg. denne side http://www.ciao.co.uk/Linksys_Wireless_N_ADSL2_Gateway_WAG300N__6503626
Avatar billede nva Praktikant
21. marts 2007 - 15:38 #9
Lægger et svar, som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.
Avatar billede langbein Nybegynder
27. marts 2007 - 02:55 #10
"Kan jeg bruge den på en ADSL-linie (6 Mb)" Kjenner ikke denne spesielle Linksys routeren, men for de ADSL2 routere jeg har vært borte i så har det da vært en option for å kjøre ordinær ADSL.

"og hvordan skal den konfigureres hvis den kan bruges." Dette spørsmålet synes jeg ikke helt har mening. Det finnes jo forskjellige teknologier og konfigureringsmåter som alle sammen er "ADSL". Konfigureringen vil avhenge av Internettleverandør.
Avatar billede langbein Nybegynder
27. marts 2007 - 03:16 #11
Manualen er her: http://www.isomicro.co.uk/downloads/wag300n_ug.pdf

Så vidt jeg kan se så støtter denne routeren kun PPPoE og ikke PPPoA. Den kan med andre org brukes for de fleste internettoppkoplinger, men ikke alle.

På side 12, kapittel 5 så står det hvordan du kommer inn på konfigureringen via web browser, dvs man går inn på denne linken ved hjelp av en web browser:
http://192.168.1.1

Når deg gjelder hvilke teknologityper for oppkopling som den støtter, så står dette midt på side 12 under rubrikken "Internet Setup".

Videre på side 13, linje 9 og 10 så står det oppgitt hvilke type modelering den støtter (ADSL2+ osv). (Tror den støtter alminnelig ADSL.)

For å finne ut om denne routeren kan brukes i forhold til en bestemt internettleverandør, så må du ringe opp supporten hos denne leverandøren og høre om de benytter de teknologier og de moduleringsmåter som står nevnt på side 12 og 13, kapittel 5, i user manual.
Avatar billede langbein Nybegynder
27. marts 2007 - 03:19 #12
"Hvad er forskellen på ADSL og ADSL2+"

Det er to forskjellige måter å "kode" eller modulere ADSL signalet på. Mener å huske at ADSL gor en makshastighet på 8000/640 mens ADSL2+ i teorien kan klare 20.000/1100.
Avatar billede langbein Nybegynder
27. marts 2007 - 03:34 #13
Rettelse:
I følge denne oversikten så skal den aktuelle Linksysboksen også støtte PPPoA.
http://www.broadbandbuyer.co.uk/Shop/Specifications.asp?ProductID=3524

Dette vi i praksis si at routeren sansynligvis støtter nær samtlige ADSL leverandører i Danmark, hvis ikke samtlige.

Konfigureringen kommer man altså i gang med ved hjelp av en web browser og ved å gå inn på adresse http://192.168.1.1 fra LAN.

Hva som skal stå i de forksjellige feltene for konfigureringen vil av henge av den aktuelle internettlinje leverandør.
Avatar billede miqe Nybegynder
22. august 2007 - 01:05 #14
Jeg har set visse modem komme op på 24.5Mbit ned og 1.25Mbit op i ADSL2+. Bl.a. Linksys i WAG-serien (WAG54GS & WAG200G) og visse US Robotics.
Med AnnexM teknologi som tillæg til ADSL2+ kan man presse upload fra 1Mbit op til ca. 3 Mbit.
ADSL2 understøtter op til 12 Mbit ned og 1 Mbit op.
DMT Understøtter op til 8 Mbit ned og 1 Mbit op.

VPI/VCI for danske forbindelser er typisk 8/35, men kan variere afhængig af udbydernes finurligheder.