Avatar billede allantove Nybegynder
19. marts 2007 - 16:41 Der er 5 kommentarer

dias på cd

hvordan får man dias over på dvd eller cd
allantove
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2007 - 17:01 #1
Du skal have en brænder og  NERO http://www.nero.com/eng/Downloads.html
og IRFANVIEW http://www.irfanview.com/

1. Method:    The easiest way is, if you have Nero Burning ROM (full or demo version) software installed:

1.1.    Create and test (play) the slideshow in the Slideshow dialog.

1.2.    Press in the slideshow dialog the button Burn to CD. (Note: The Nero PlugIn for IrfanView must be installed.)

1.3.    Choose the burn option, Data-CD is default/recommended.

1.4.    Insert empty CD-R/CD-RW in your burning device and burn it.

1.5.    Done.

2. Method:    Manual or special slideshow CD:

2.1.    Copy IrfanView files into the root CD folder. (You can also copy an INI file "i_view32.ini" with your settings.)

2.2.    Copy your images into the CD folder called e.g. "images".

2.3.    Create a TXT file (in slideshow dialog or using Notepad) with the names of the images. If your image files have names like "image1.jpg", "image2.jpg", etc. the TXT should look like this:

.\images\image1.jpg

.\images\image2.jpg

etc.

In each line is a file name with relative paths (relative to IrfanView, i_view32.exe).

Save the TXT file e.g. as "slideshow.txt" in the CD root folder.

2.4.    Create the "autorun.inf" file (Notepad). Write in the file 2 lines:

[AutoRun]

open = i_view32.exe /slideshow=slideshow.txt

Save "autorun.inf".

2.5.    Done. Burn the CD using your burning software.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2007 - 17:03 #2
Det kommer lidt an på hvad du mener med "Dias".

Hvis du mener gammeldags DIAS, skal du først scanne dem ind på en computer - eller få nogen (fotohandleren) til at gøre det for dig...
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2007 - 17:37 #3
@ole_madsen...--->JA hvis det er som du skriver har jeg helt misforstået hans spm.

så skal han først købe sig en scanner, jeg har købt en CANON 4200F i november, og er godt i gang med at scanne både dias og 35 mm filmstrimler, men det tager nogen tid, med dias og film gennem 50 år - 2 dias ad gangen og 1 filmstrimmel med 4 billeder, men har man mange og tid nok er det den billigste løsning- og man kan løbende editerer/forbedre hvert billede - jeg spurgte på prof.overførsel/scanning - men det blev til rigtig mange penge
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. marts 2007 - 18:21 #4
Hvis du bruger IrfanView metoden, synes jeg lige at jeg ville nævne at irfanview også kan lave færdig "EXE"-filer med billederne i. Disse laves i selve IrfanView og kræver ikke at man vedlægger IrfanView eller ændrer i lister el. lign.
Avatar billede thov Forsker
19. marts 2007 - 22:24 #5
Det er meget hurtigere at affotografere dias med et digitalkamera. En kassette med 50 billeder ryger gennem projektoren hurtigere end 1 billede gennem skanneren.
Efterbehandling er der under alle omstændigheder, enkelte ommer're også, men lettere underbelyste billeder bliver bedre, især hvis man har en perleskærm (den reflekterer mere lys).