Avatar billede klauslarsen76 Nybegynder
16. februar 2007 - 22:57 Der er 15 kommentarer

Special tegn vises ikke på min hjemmeside

Jeg er nybegynder og har kastet mig ud i at designe en hjemmeside, men jeg kan ikke få ÆØÅ og andre tegn fx. @ til at blive vist på den uploaded site. Jeg har forhørt mig lidt omkring og er blevet anbefalet at ændre charset=windows-1252 til charset=iso-8859-1, men uden held. Er der nogen som har en ide til hvad jeg skal ændre. Det skal nævnes at jeg bruger frontpage, men tror ikke at fejlen ligger i det program. Håber at finde svaret på mit spørgsmål herinde.

1000-tak,  Klaus
Avatar billede woodbase Nybegynder
16. februar 2007 - 23:20 #1
Hvis du vil være helt sikker bør du anvende ASCII-tegnkoder

Eks.:
Æ skrive &Aelig;
Sær kommer altså til at stå som sær

http://www.asciitable.com/

Men du skal nok selv have fat i HTML-koden, men jeg kender ikke ret meget til FrontPage
Avatar billede hcma Novice
16. februar 2007 - 23:45 #2
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">

det er hvad jeg benytter i FP2000  og jeg har ikke problemer med "fremmede" tegn
Avatar billede kalp Novice
17. februar 2007 - 00:49 #3
måske bare i din egen browser:P
tryk vis->tegnsæt

og prøv lidt forskelligt.. f.eks vesteuropærisk, automatisk. Utf8
osv..

og eller sæt den tilbage igen.
Avatar billede klauslarsen76 Nybegynder
17. februar 2007 - 09:30 #4
Tak for jeres svar, men jeg kan desværre stadig ikke få det til at virke. I kan evt. tage et kig på min hjemmeside www.larsen-motorsport.dk og se om I kan spotte fejlen.
Avatar billede kalp Novice
17. februar 2007 - 10:35 #5
på siden nyheder står der

<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1
">

prøv at rette til

<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">

på forsiden er det korrekt nok:)
så ser ud til du  bare ikke har gjort det på alle sider.
Avatar billede klauslarsen76 Nybegynder
17. februar 2007 - 11:19 #6
så er det også rettet til der, og jeg har skrevet følgende på siden: test ÆØÅ @ men den skriver stadig kun nogle mærkelige special tegn...
Avatar billede kalp Novice
17. februar 2007 - 11:22 #7
ved ikke hvilken font du skriver i, men prøv lige at skrive det i verdana
Avatar billede klauslarsen76 Nybegynder
17. februar 2007 - 18:16 #8
nu har jeg skiftet font til verdana, på sitet "nyheder", men det er desværre stadig det samme.
Avatar billede woodbase Nybegynder
17. februar 2007 - 22:31 #9
jeg tror det er et server problem. Har lige kopieret koden direkte ind i en html-fil og testet den lokalt- alle tegn virker.
Avatar billede klauslarsen76 Nybegynder
18. februar 2007 - 00:10 #10
ok lyder ikke specielt opmuntrene, men tak for hjælpen ;o)
hvad kan jeg gøre ved denne server fejl?
Avatar billede woodbase Nybegynder
19. februar 2007 - 17:30 #11
Det er et godt spørgsmål. I første omgang kan du prøve at skifte tegnsæt til UTF-8. Ellers tror jeg du skal prøve supporten hos surftown.

Det virker lidt mærkeligt at de ikke understøtter iso-8859-1. Men de ved i hver fald hvad de understøtter.
Avatar billede kalp Novice
20. februar 2007 - 15:52 #12
prøv at smide dette i toppen af dine sider og se om det hjælper..

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede klauslarsen76 Nybegynder
20. februar 2007 - 21:37 #13
Hej igen

jeg har prøvet det hele nu, men står stadig på bar bund...  så nu prøver jeg lige hos Surftown igen, så må vi se hvad der sker...

Men nu er jeg ny herinde, så hvem skal have pointene?

Tak for hjælpen indtil nu, og skal nok skrive hvis jeg finder svaret...
Avatar billede hcma Novice
20. februar 2007 - 22:33 #14
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar

hvis du ikke har fået tilfredsstillende svar, kan du også vælge selv at lægge et, acceptere det og dermed tage pointene tilbage.
Avatar billede woodbase Nybegynder
21. februar 2007 - 09:22 #15
Men vi vil da gerne høre løsningen, når du finder frem til den ;-)