Avatar billede michaeltryl Seniormester
12. februar 2007 - 18:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

undgå at chat / tagwall overbelaster eller en 3. ide?

Jeg er blevet spurgt om det er muligt at lave en chat/tagwall som ikke belaster serveren.
Problemet ligger i at siden ikke må reloades for mange gange i løbet af et minut. Min ide er at lave en session variabel som tælles en op hver gang diden relodes og hvis tallet er over f.eks 5 eller 10 bliver man smidt af og udelukket for at kan logge ind i en time. Problemet i dette er at siden jo relodes hver gang der sendes en besked og man derfor kun kan skrive 4 - 9 beskeder inden man bliver smidt af.
Det han vil bruge det til er at brugerne skal kunne snakke sammen i små grupper og resten af brugerne skal ikke kunne se det de grupper skriver, eller alle skal kunne se alt der skrives.
Er der nogern her der har en ide til hvordan man kan undgå overbelastning af serveren. Mit bedste bud er et internet mail system, men jeg kan ikke regne ud hvordan jeg kan gøre sådan at flere kan skrive sammen på den måde.
Avatar billede bguy Nybegynder
12. februar 2007 - 19:26 #1
Chatscripts er ikke som de var i gamle dage... tunge cgi-programmer skrevet i c, og perlscripts på langsomme servere set med nudagens øje.

For lige at pointere min pointe - der skal en del til at overbelaste en maskine i dagens danmark - så spørgsmålet er måske mere, om båndbredden er til at overbelaste den.

Den eneste måde, man kan sikre sig er at lave noget clientside script til at tjekke, men det kan altid omgåes, og så er man ligevidt - så er der en firewall, men så er vi lige vidt mht. belastning.

Jeg tvivler stærkt på det bliver et problem, med mindre vi snakker rigtig, rigtig, rigtig mange brugere - og hvis man har sådan et site, så har man en server der kan håndtere det :)
Avatar billede michaeltryl Seniormester
12. februar 2007 - 19:50 #2
okay der kan man bare se. jeg har lige set at jeg har glemt at skrive at ham der skal brugere det har hans side til at ligge hos en gratis udbyder, men overvejer at flytte til et betalings side hvis der kommer mange brugere.
Det jeg har tænkt at lave er et simpelt script der smider noget i en database og derefter udskriver det igen og at siden bliver reloadet med javascript hvert X sekund. Er det fint nok eller er der noget andet jeg skal overveje?
Avatar billede webstuff Nybegynder
12. februar 2007 - 19:57 #3
Hvis jeg havde evnerne havde jeg noget overvejet at lave det i Ajax@Javascript - men det har jeg ikke..
Men det kan være du kan få noget inspiration i denne chat jeg har lavet:
http://rowl.dk/showdownload.asp?id=102&succes=&page=0

Den er skrevet i PHP og Javascript, og opdateres hvert 5 sekund, dette kan dog ændres.
Selve opdateringen af "besked-boksen" sker via javascript og et skjult iframe, så du undgår at siden blinker ved reload!

Et andet alternativ er OleBole-Chatten - han har en del mere styr på Javascript end jeg har, men princippet er det samme - Det kan være du har lettere ved at forstå min kode, da den ikke er så "indviklet" som oles (ikke negativt ment, jeg har bare ikke skillz nok til at forstå Ole's kode)
OleBole chatten kan du finde her på eksperten, den findes både i en ASP og i en PHP version.

Mvh. Andreas
Avatar billede michaeltryl Seniormester
12. februar 2007 - 21:08 #4
Den ser fin ud Andreas og koden ser ud til at være lige til at gå til, så jeg vil førsøge at putte den ind i det nuværende vil i have points så kom med svar :-)
Avatar billede webstuff Nybegynder
13. februar 2007 - 23:14 #5
:-)

Du må gerne sende mig en mail hvis du får det til at virke og bruger det til noget - du kan finde adressen i info.html filen ;o)

og et svar :-P
Avatar billede webstuff Nybegynder
13. februar 2007 - 23:15 #6
Ps: Er du også kendt som "magiske Michael" fra www.newbie.dk ? - i så fald er jeg "Dreasen" derinde fra ;o)
Hvis ikke, så glem denne besked :-D
Avatar billede michaeltryl Seniormester
14. februar 2007 - 16:15 #7
du har fået point og en mail :-)
Ja det er mig fra newbie og jeg havde en lille ide om at det var dig eftersom du linkede til den side. Tak for hjælpen
Avatar billede webstuff Nybegynder
14. februar 2007 - 21:50 #8
Selv tak ;o)