Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 09:32 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

IIS på small business server og URL-forwarding

Jeg har en SBS R2, og vil gerne have, at mitdomæne.dk forwardes til www.mitdomæne.dk - men ikke mitdomæne.dk/*, fordi så bliver mit remote web workplace jo lagt ned. SÅ er det muligt, kun at få mitdomæne.dk forwarded, og ikke mitdomæne.dk/*
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 09:33 #1
du har ikke kaldt dit interne ad domæne det samme som dit eksterne vel ?
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 09:36 #2
mit interne til web workplace hedder mitdomæne.dk/remote og det eksterne hedder www.mitdomæne.dk - er det dette du mener?
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 09:41 #3
nej jeg mener hvad kaldte du dit interne AD domæne  (kontrolpanel, system, computer name) der kan du se domæne navnet, det bør ikke være det samme som dit internet domæne navn, men et domæne.local
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 09:42 #4
det interne AD-domæne hedder mitdomæne.local
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 09:46 #5
så kan jeg ikke lige se (udfra de oplysninger du kommer med) hvorfor den interne workspave site skulle have noget med den externe del at gøre ?
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 09:47 #6
det har det heller ikke (tror jeg da), men når jeg skriver mitdonmæne.dk, får jeg beskeden:

You are not authorized to view this page
The Web server you are attempting to reach has a list of IP addresses that are not allowed to access the Web site, and the IP address of your browsing computer is on this list.

Så jeg antog at jeg skulle ændre i min IIS på SBS'en, idet at det tilsyneladende er her jeg havner (www.mitdomæne.dk er hostet ude i byen).
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 09:49 #7
prøv og ping den side du ikke kan tilgå, hvis den resolver til en intern ip, så er fejlen jo lokalt.
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 09:53 #8
det er IP-adressen til min firewall - så er det vel også lokalt. Så jeg skal altså rette i IIS'en?
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 09:55 #9
1 er din firewall og Domain controller samme maskine ?

indtil videre skal du ikke tænke på IIS, da det mere er et DNS problem.
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 10:16 #10
nej, firewall om DC er to forskellige. Jeg har min DNS hos gratisDNS, og der lavede jeg en URL-forwarding fra mitdomæne.dk til www.mitdomæne.dk, men så virkede web workplace ikke udefra.
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 10:19 #11
kan du tilgå workspace udefra med din offenlige ip ? (dvs så DNS ikke bliver indblandet)
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 10:21 #12
hvis jeg bare skriver Ip-adressen, så får jeg:

You are not authorized to view this page

hvis jeg skriver IP-adressen/remote, så kommer jeg til remote workplace
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 10:27 #13
hvem der har adgang til siden styrer du under sitet i IIS manager, men vil kraftigt anbefale at køre et over en SSL linie.

kan bare ikke helt se hvad workspace har med det eksterne site du vil tilgå, for sålænge navnet ikke er et internt navn vil den sende et DNS opslag til (normalt) din udbyders DNS server
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 10:51 #14
Hmm ok, men når jeg laver en forward på mitdomæne.dk, så er mitdomæne.dk/remote også inkluderet. Jeg har efterhånden spurgt så mange steder, men jeg får mange forskellige svar - enten skal der rodes ved DNS'en ellers skal der rodes ved IIS'en. Tilsyneladende må der være en sammenhæng mellem remote workplace og mitdomæne.dk, idet en forward af sidstnævnte også rammer det første.
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 10:53 #15
du kan ikke forwarde mitdomæne.dk uden at mitdomæne.dk/* ikke også forwardes.

mitdomæne.dk og remote workspace har normalt intet med hinanden at gøre, og tror mere du har fået skruet på noget det forkerte sted ;)
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 10:55 #16
kan det så være, at jeg skal oprette en DNS kaldet mitdome.dk/remote og en kaldet mitdomæne.dk - så er det sepereret? Eller det er reelt ikke muligt?
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 10:58 #17
hvorfor vil du blande dem sammen ? du kan ikke lave en A/cname record der hedder mitdomæne.dk/remote det er noget værre rod det du vil (og ikke måden man gør det på)
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 11:00 #18
hmm ok, men hvad er så måden man gør det på? Jeg kan ikke forestille mig, at jeg er den eneste der vil prøve at forwarde mitdomæne.dk uden at mitdomæne.dk/remote også forwardes.
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 11:03 #19
hvad er det helt præcis du vil opnå ? at den side der er hosted ude i byen har samme domæne navn som jeres remote work ? (hvis ja, hvorfor ??)
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 11:06 #20
nej, det jeg vil opnå er, at jeg jeg skriver domæne.dk, så forwardes siden til www.domæne.dk

ovenstående skal dog ikke inkludere domæne.dk/remote, idet jeg bruger dette til at tilgå min arbejdsPC hjemmefra - altså skal det kun være domæne.dk der forwardes, og ikke sider som domæne.dk/remote, eller domæne.dk/test eller lignende.
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 11:10 #21
det kan du ikke, det er jo netop sider der ligger under domænet domæne.dk hvis du derimod gjorde det omvendt, nemlig workspace.domæne.dk og peger den på jeres offenlige ip, og domæne.dk til den ip som hoster jeres site ude i byen, vil det virke, det andte vil aldrig virke.
Avatar billede mainz Nybegynder
10. februar 2007 - 13:15 #22
ok, det vil jeg gøre så. Du skal have tak for din hjælp - du må gerne smide et svar
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 13:17 #23
svar :)