Avatar billede dias Nybegynder
09. februar 2007 - 19:15 Der er 4 kommentarer

Fotos vist via PC på stor tv-skærm billederne vises i forkert .

Jeg har længe ønsket at kunne se mine fotos via en stor TV-skærm.
Jeg har derfor anskaffet mit en 50" skærm. Jeg har brugt den anbefalede opløsning fra fabrikken 1024 x 768. Mine nye fotos er taget i 4:3 format mens mine gamle billeder er taget i 3:2 men når det kommer op på skærmen vises de forkert. 4:3 billeder vises i 96 x 64 cm (korrekt ville være 84 x 64 cm mine billeder i 3:2 format vises tilsvarende forkert. Jeg bruger selvfølgelig også den anbefalede skærmindstilling på tv,et. Er der andre der kender til problemet med billeder, der vises i forkert format, er der en løsning på problemet?
Avatar billede pehory Nybegynder
11. februar 2007 - 12:59 #1
Hvordan får du dem frem på tv'et? Via din computer?
Avatar billede dias Nybegynder
11. februar 2007 - 13:13 #2
Jeg har prøvet begge muligheder der er til rådighed på min skærm. På min egen computer har jeg ikke tv-udgang, så da bruger jeg et 15 ben PC-stik, men jeg har også prøvet at låne en computer med Tv-udgang og benyttet dvi indgangen på skærmen. Resultatet er det samme 4:3 billeder bliver lavet til 3:2 og 3:2 billeder bliver tilsvarende gjort for lange. Den skærm jeg har er en amitech 50" og den kan tilsyneladende ikke vise det gamle tv-format 4:3 men jeg har fået at vide, at problemet skulle gælde alle storskærme, det kan jeg ikke forstå. En seriøs fotograf er da ikke interesseret i at få vist sine billeder forvrænget.
Avatar billede pehory Nybegynder
11. februar 2007 - 13:30 #3
Sikker på at dit TV kører 1024x768? Det lyder meget mærkeligt. Det burde enten køre 1280x720 eller 1920x1080. Hvis du kører det over direkte fra computeren, og ikke kører widescreen på den, kan jeg forstille mig at det er grunden til at dine billeder bliver forkert format.
Avatar billede dias Nybegynder
11. februar 2007 - 13:44 #4
Ja den anbefalede indstilling er 1024x768. Jeg kører i billedeindstillinger normal på skærmen, men ser jeg en tv udsendelse i det gamle 4:3 format er problemet det samme udsendelsen bliver vist i 3:2. Derfor er jeg også interesseret i at høre om andre har tilsvarende problemer, når de ser deres billeder på stor tv skærm. Jeg havde jo forventet at mine 4:3 billeder ville blive vist korrekt på skærmen med en sort kant i begge sider på billedets lange led.