Avatar billede hobbit74 Nybegynder
08. februar 2007 - 09:38 Der er 7 kommentarer

Billederne på SD kortet er væk

Hjælp - mine forældre er ivrige amatørfotografer og har et digitalt kamera med SD kort. I løbet af det sidste halve år har de taget en masse billeder (ca 300) som stadig lå på SD-kortet. Nu er de så pludselig væk - eller det vil sige at der stadig ligger et par enkelte billeder af de gamle og så 15 nye. Da der stadig ligger et par af de gamle er min konklusion at de ikke har trykket på "slet alle billeder" og der derfor må være en grund til at billederne er væk. Hvis man prøver at downloade på computeren kommer de forsvundne billeder heller ikke frem.

Min mor prøvede så at sætte kortet i sit eget kamera fremfor det kamera det normalt sad i - på hendes kunne hun hverken se de nye eller de forsvundne billeder. De nye billeder kom dog frem idet kortet blev sat ind i det oprindelige kamera igen.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak...
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
08. februar 2007 - 09:45 #1
Der findes to ....gratis...programmer som måske kan redde original-filerne.
File Recovery:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
og Smart Recovery:
http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/dk/welcome.htm
08. februar 2007 - 09:50 #2
At du ikke kan se billederne når du sætter kortet i et andet kamera, kan du ikke konkludere noget ud fra. De forskellige kameraer opretter hver deres mappe på kortet, og kan således ikke se billeder i et andet kameras mappe.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
08. februar 2007 - 09:57 #3
...og husk aldrig at formatere kortet via en computer - det skal altid gøres i kameraet!
Avatar billede boxer Nybegynder
08. februar 2007 - 10:13 #4
eller ned til fotohandleren. Nogle af dem har værktøjet til at finde billederne igen.
Avatar billede jebo Novice
11. februar 2007 - 17:04 #5
Hej. Jeg har oplevet samme problem efter en ferie på Færøerne sidste sommer. Jeg "mistede" små 400 billeder. Efter hjemkomsten kontaktede jeg en fotohandler i Silkeborg, der i løbet af 10 minutter havde genskabt samtlige billeder og kopierede dem over på en cd. Samlet pris var 100 kr. (uanset om han kunne finde billederne eller ej). Jeg har stor tillid til denne forhandler, men ved ikke, om jeg må oplyse navnet på forhandleren i dette forum. Måske ved du eller en anden, om det er OK at oplyse firmanavn her på Eksperten ?
Avatar billede uffesteenberg Novice
16. februar 2007 - 12:52 #6
SUPERVIGTIGT!!

Prøv først de programmer fotograf anbefaler øverst (der findes en del flere, men de fungerer næsten allesammen ret godt). Det er MEGET vigtigt at du ikke bruger kortet, inden du er færdig med at gendanne filerne (til computerens harddisk fx). Hvis du tager nye biller på kortet eller flytter rundt på noget bliver der skrevet oven på de "usynlige" filer du vil gendanne!!
Avatar billede hobbit74 Nybegynder
10. marts 2007 - 17:49 #7
tak for dit input