Avatar billede the_zyx Nybegynder
07. februar 2007 - 20:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Plakat med fotos..

Hej.

Jeg har på en rejse taget en masse fede digitalbilleder. Disse har jeg lavet runde hjørner på, og har så indsat dem på en stor flade, 46cm*61cm i Photoshop.

Har sat lidt grafik og tekst på, og det ser super ud. Problemet er, at jeg er i tvivl om, om størrelsen er rigtig.

Vælger jo at oprette et billede på 46cm*61cm, men har ikke så meget styr på pixels/cm eller inch/cm.

Nogen der ved hvor mange det skal være, for at "plakaten" er god nok til fremkaldelse.

Her er et udkast, bare så I kan se ideen.
http://www.net-salg.dk/grundlag.jpg (de blå bokse er billeder.)

Jake
Avatar billede passiflora Juniormester
07. februar 2007 - 21:13 #1
Hej.

Som tommelfingerregel siger man at der skal ca. 300 dpi <-> pixels pr tomme til for at billedet bliver rigtig godt ...

Søren
Avatar billede old-faithful Praktikant
07. februar 2007 - 21:40 #2
300 DPI er dog mere relevant til almindelige billeder. Plakater, som normalt alligevel ikke egner sig til at blive beskuet på tæt hold, kræver normalt ikke en voldsomt høj DPI.

Du kan prøve at regne lidt på det med det gratis program PhoCalc: http://digital.hollmen.dk/products/phocalc/index.htm

// Old-Faithful™
Avatar billede passiflora Juniormester
07. februar 2007 - 21:50 #3
Nuvel det rigtigt ... men denne plakat består af 10 billeder og med en str. på 46 x 61 cm er den ikke rigtig stor. og kikkeren vil skulle forholdvis tæt på for at se detaljerne i delbillederne

Går man for langt ned, vil der også være en risiko for at teksten bliver kantet
Avatar billede the_zyx Nybegynder
07. februar 2007 - 22:05 #4
Tror jeg holder mig lidt til sbrander... Vil jo gerne have kvaliteten i top, så man rent faktisk kan gå hen og kigge på billederne.
Gider bare ikke få dem fremkaldt og så klistre dem op. Derfor synes jeg løsningen er fed... Dvs. 300 DPI vil være passende? Og endnu flere rent spild? 46*61 er jo ikke vanvittigt stort...

Mvh
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2007 - 00:17 #5
Hvis ellers billederne er i god kvalitet, d.v.s. ikke rystede eller ude af fokus, kan du sagtens gå ned til 240-250PPI/DPI

Skal du selv printe dem, eller hvad?
Avatar billede the_zyx Nybegynder
08. februar 2007 - 10:20 #6
Nej, den skal fremkaldes/trykkes... Det billigste er nok en fremkaldelse...
Avatar billede the_zyx Nybegynder
08. februar 2007 - 10:25 #7
Nu er jeg lidt i tvivl. Talte med en fotohandler. De kan godt lave den størrelse, men det koster 179.- pr. plakat + 25 kr. i opstart.. Er der nogen steder det kan gøres billigere?
Avatar billede melieha Nybegynder
08. februar 2007 - 10:38 #8
Prøv at kigge rundt på de lokale reklamebureauer eller lignende (Trykkerier), de har ofte udstyr til at printe ud i stort format, og formegentlig til bedre priser end din fotohandler - Det har i hvert fald været mit indtryk. Alt efter hvor mange du skal have kan du jo prøve at kontakte et online firma som lasertryk.dk, der kan jeg se at de kan lave A2 (42*60) print til 42kr/stykket + 200kr i opstart. (+moms så vidt jeg husker.)
Nu er jeg lidt i tvivl, men ud fra din illustration ligner det jo bare en håndfuld billeder der skal klistres op side om side, er teksten overlappende henover eller hvordan? For hvis ikke ville det vel være væsentligt nemmere at printe hvert billede ud for sig og så kliste det på et stykke papir. Ved nærmere eftertanke er det selvfølgelig mest holdbart hvis plakaten skal i glas og ramme :)

Firmaet du vælger kan garanteret også hjælpe dig med hvilket format og opløsning dit billede skal laves i sådan at det bliver printet korrekt.
Avatar billede the_zyx Nybegynder
08. februar 2007 - 10:41 #9
Tak melieha. Ideen er at plakaten er ud i et stykke. Kan godt lide fotokollager, men i dette tilfælde vil jeg gerne have designet frem. Skal max. bruge en 3-4 stykker af hver. Har 3 plakater.

Mvh
Avatar billede passiflora Juniormester
08. februar 2007 - 10:45 #10
Tror ikke det bliver nemt at få lavet billigere end de 179, det jo nok begrænset hvor mange du skal bruge ... :-)

Tjekkede lige den lokale og de tager 250 ...

Søren
Avatar billede the_zyx Nybegynder
02. maj 2007 - 09:30 #11
Tak for alles hjælp..Benyttede mig af discount----print---dk...
Billige plakater og mega god kvalitet...Havde 3 plakater, fik 7 af hver..altså 21 plakater til kun 580 kr inkl. moms...

JA TAK :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
02. maj 2007 - 13:00 #12
Selv tak :-)