Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
06. februar 2007 - 10:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kommandoen er ikke tilgængelig, da der ikke er noget åbent dok

I en program, hvor der bliver oprettet et Word 2000-dokument ud fra en skabelon får jeg fejlmeddelelsen:
"Kommandoen er ikke tilgængelig, da der ikke er noget åbent dokument"
("The command is not available because no document is open")
når jeg prøver at referere til Activedocument.

Jeg har ikke nogen kontrol over programmet, der opretter dokumentet og fletter data ind fra en database, men jeg har selv lavet skabelonen, inkl. makroer.

Jeg har søgt på Google, men i Word 2000 er det vist kun set i forbindelse med Outlook med Word2000 som editor.

Er der nogen der har en ide om, hvad der foregår?
Avatar billede supertekst Ekspert
06. februar 2007 - 10:43 #1
prøv at vises koden for det sted, hvor fejlen optræder.

Det er uden tvivl fordi det er en skabelon og det kan være på et tidspunkt hvor, der ikke er adgang til dokumentet endnu.

Evt. er du velkommen til at sende skabelonen til: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
06. februar 2007 - 10:57 #2
Dokumentet "burde" ikke være en skabelon, på det tidspunkt hvor jeg kalder makroen.

Jeg har reduceret proceduren til
sub Calc()
  Msgbox Activedocument.Name
end sub
hvor calc() ligger i et modul og kaldes med "Ctrl+1".

Jeg har lagt mærke til at programmet lægger dokumenten som noget lignende
C:\Programmer\MEDOS\MP459DBA\MEDOS\W08767#00065127Ab.doc
med fletdata i filen W08767#00065127Mms.txt
så dokumentet
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
06. februar 2007 - 11:25 #3
Korrektion: filen ligger kun lokalt, hvis jeg trykker "Ctrl+s" (save), ellers ligger det på en server. Jeg må prøver at finde ud af mere om hvordan dokumentet bliver oprettet.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
06. februar 2007 - 11:46 #4
Jeg tror jeg har fundet ud af det...
Jeg skrev "hvor calc() ligger i et modul", det gjorde den så ikke, den lå i ThisDocument. Efter jeg har flyttet den, får jeg ingen fejlmeddelelse.
Jeg har nok ikke helt forstået hvad man kan og ikke kan i Thisdocument? Jeg giver nogle point for en god forklaring...
Avatar billede supertekst Ekspert
06. februar 2007 - 14:02 #5
Hvordan aktiveres skabelonen?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
06. februar 2007 - 15:15 #6
Skabelonen aktiveres via en Ole-klient i det omtalte program. Når den aktiveres indsættes data fra en database via flettefelter (der benyttes autotekster og nogle makroer, men jeg ved ikke helt hvordan det virker).
Det er ikke sikkert vi kan komme det nærmere, da jeg ikke kender detaljerne.
Jeg har som nævnt fundet en løsning (at anbringe koden i et modul og ikke i Thisdocument-modulet), selvom jeg ikke forstår, hvorfor det virker.
Avatar billede supertekst Ekspert
06. februar 2007 - 16:17 #7
OK - falder jeg over noget - så får du besked...
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
07. februar 2007 - 09:45 #8
Jeg lukker spørgsmålet. Tak for diskussionen.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. februar 2007 - 10:49 #9
Selv tak...