Avatar billede uffesteenberg Novice
04. februar 2007 - 00:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fjerne blitz-skygger i Photoshop?

Ja, når man skyder billeder indendørs får man jo desværre ofte skygger på baggrunden bag motivet...

Her er et tilfældigt eksempel:
http://i5.photobucket.com/albums/y194/uffesteenberg/Slagskygge.jpg

Er der nogen effektiv måde at fjerne skyggen på? Har prøvet lidt med at lysne osv. men har ikke fundet nogen smart måde... Findes der mon en metode??? Gerne uden at ødelægge baggrunden helt...
Avatar billede milter Ekspert
04. februar 2007 - 01:44 #1
Jeg bruger selv Paint Shop Pro, men så vidt jeg kan se, har Photoshop den samme feature, som jeg bruger, nemlig "Clone stamp tool".

Brugen af clone tool afhænger af motivet, det kræver en del øvelse og tid, men det er efter min mening det bedste middel. Forsøg med forskellige indstillinger og slut af med "softening" for at camouflere overgange.

Kig på linket herunder. Jeg brugte ca. 5 minutter på det, men med mere tid og omhu kan du sagtens få et meget bedre resultat ud af det.

http://img69.imageshack.us/img69/104/slagskyggewj6.th.jpg[/IMG][/URL]
Avatar billede uffesteenberg Novice
04. februar 2007 - 01:46 #2
Det vil jeg prøve... funktionen findes også i Photoshop (har dog også adgang til Paint Shop)...
PS: Det billede du linker til vises ikke!!
Avatar billede milter Ekspert
04. februar 2007 - 01:46 #3
... og det link virkede så ikke. Prøv det her:

http://img212.imageshack.us/img212/8732/slagskyggejf4.jpg
Avatar billede milter Ekspert
04. februar 2007 - 01:57 #4
Et lille trick for at undgå slagskygger eller i det mindste gøre dem mindre.

Find eller køb et stykke pap af nogelunde størrelse (afhængig af afstanden mellem kamera og motiv) i en neutral, grå/hvid farve. Hold det op (eller få en anden til det), så det reflekterer lyset fra flashen ned, hvor skyggerne vil falde.

Med lidt øvelse kan man få meget bedre billeder ud af det :)
Avatar billede uffesteenberg Novice
24. juli 2008 - 13:53 #5
Point???
Avatar billede milter Ekspert
24. juli 2008 - 17:52 #6
Havde du succes med nogle af mine forslag?

Hvis ikke, tager du bare selv pointene, ellers tak :-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
25. juli 2008 - 00:23 #7
I mangel af mirakelløsninger er din metode udmærket, så du skal da have en godbid :-)
Avatar billede milter Ekspert
25. juli 2008 - 01:29 #8
Mirakelløsninger findes vist ikke inden for det, der hedder billedredigering. Det største mirakel inden for den gren er PC'en og de programmer, der er udviklet til at manipulere billeder på dem :-)

Førhen kunne jeg bruge timer i mørkekammeret på at få en bestemt effekt på et billede eller rette fejl, i dag tager det en brøkdel af tidligere tiders indsatser og som regel med bedre resultat.

Jeg lægger et svar og takker for point :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2008 - 21:34 #9
vedr slag skygger ved potræt foto op mod en væg ,flyt personen en halv meter ud fra vægen .

hvis loftet er hvidt så til blitzen på skrå så den reflekterer op i loftet
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2008 - 21:35 #10
http://www.kentbovin.com/artikel%20flash.htm

mange gode tips på dette link om flash foto