Avatar billede zinux Nybegynder
26. januar 2007 - 16:44 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Gider ikke oprette

Er igang med et nyheds system og har denne kode som gem.php :
<?
$database = "15186";
$bruger = "15186";
$password = "*****";
$host = "db01";

mysql_connect($host, $bruger, $password);
mysql_select_db($database);

$name = $_POST["name"];
$name = strip_tags($name);

$author = $_POST["author"];
$author = strip_tags($author);

$text = $_POST["text"];
$text = strip_tags($text);

$billede = $_POST["billede"];
$billede = strip_tags($billede);

$date_array = getdate();
$date = $dato_array["mday"] . "-" . $dato_array["mon"] . "/" . $dato_array["year"];

mysql_query("INSERT INTO news (name, author, text, billede, date, )VALUES('$name', '$author', '$text', '$billede', '$date'

)");

header("location: ../index.php");

?>

Problemet er at den ikke gider at gemme oplysningerne i databasen news :S
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 16:55 #1
hvordan ser DB ud med felter?
Avatar billede zinux Nybegynder
26. januar 2007 - 17:11 #2
id
name
author
date
text
billede
Avatar billede zinux Nybegynder
26. januar 2007 - 17:12 #3
Eller:

  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `name` varchar(30) NOT NULL default '',
  `author` varchar(30) NOT NULL default '',
  `date` varchar(30) NOT NULL default '',
  `text` text NOT NULL,
  `billede` tinyint(4) NOT NULL,
  PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=7 ;
Avatar billede zinux Nybegynder
26. januar 2007 - 17:13 #4
Hov felter billede er Tinytext, stavefejl fra min side af :)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
26. januar 2007 - 17:19 #5
Mon ikke det kunne have noget at gøre med at der er et komma til sidst i din liste over kolonner i INSERTen?

(Det er her det er praktisk at bruge or die(mysql_error()) ;))
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 18:23 #6
mysql_query("INSERT INTO news (name, author, text, billede, date, )VALUES('$name', '$author', '$text', '$billede', '$date')") or die("Fejl: " . mysql_error());

ville nok være en god måde at fejlfinde det på ja :)
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 18:24 #7
men da billede er en INT vil jeg "næsten" tro at du bare skal fjerne ' ' omkring $billede i din INSERT string
Avatar billede zinux Nybegynder
26. januar 2007 - 18:55 #8
Får denne fejl:

Fejl: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ')VALUES('Nyheds systemet bliver tester', 'Thomas', '', 'billede.gif', '-/')' at line 1
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 18:57 #9
1: ser ud til at $text ikke indeholder noget, måske fordi den hedder hvad den hedder (reserveret ord?), eller har du bare ikke sat den til at være noget?

2: Prøv at fjerne ' ' rundt om $billede i din query
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 18:58 #10
3: Der er også noget galt med din date. Du har en variabel der hedder
$date_array, men når du vil bruge den bruger du
$dato_array . lille smutter
Avatar billede zinux Nybegynder
26. januar 2007 - 19:04 #11
Har fjernet ' & ' og har ændret det der variabel.
men for stadig fejl:
Fejl: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ')VALUES('Nyheds systemet bliver tester', 'Thomas', '', 'billede.gif', '26-1/2007' at line 1
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 19:08 #12
$text er stadig = ingenting.

Prøv at ændre det til $my_text = $_POST['my_text']; og ændre name property på din <input på forrige side til "my_text"
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 19:09 #13
eller...

mysql_query("INSERT INTO news (name, author, text, billede, date) VALUES ('$name', '$author', '$text', '$billede', $date)") or die("Fejl: " . mysql_error());
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 19:13 #14
Havde lige overset 26/01-2007 17:19:07 , hvor der bliver gjort opmærksom på et "," for meget i sætningen
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 19:17 #15
mysql_query("INSERT INTO news (name, author, text, billede, date) VALUES ('$name', '$author', '$text', $billede, '$date')") or die("Fejl: " . mysql_error());

skulle det have været
Avatar billede zinux Nybegynder
26. januar 2007 - 19:25 #16
Jeg har nu denne kode:

<?
$database = "15186";
$bruger = "15186";
$password = "987ytr";
$host = "db01";

mysql_connect($host, $bruger, $password);
mysql_select_db($database);

$name = $_POST["name"];
$name = strip_tags($name);

$author = $_POST["author"];
$author = strip_tags($author);

$besked = $_POST["besked"];
$besked = strip_tags($besked);

$billede = $_POST[billede];
$billede = strip_tags($billede);

$date_array = getdate();
$date = $date_array["mday"] . "-" . $date_array["mon"] . "/" . $date_array["year"];

mysql_query("INSERT INTO news (name, author, text, billede, date) VALUES ('$name', '$author', '$besked', $billede, '$date')")

or die("Fejl: " . mysql_error());

header("location: ../index.php");

?>

Og når jeg vil tilføje et billede via min opret.php for jeg denne fejl:

Fejl: Unknown column 'test.gif' in 'field list'
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 19:28 #17
$billede = $_POST[billede];

hvad indeholder $billede?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 19:33 #18
bedre endnu.. prøv lige

istedet for mysql_query("INSERT INTO news (name, author, text, billede, date) VALUES ('$name', '$author', '$besked', $billede, '$date')") or die("Fejl: " . mysql_error());

$SQLString = "INSERT INTO news (name, author, text, billede, date) VALUES ('$name', '$author', '$besked', $billede, '$date')";

echo "SQL is: " . $SQLString;

mysql_query($SQLString) or die("Fejl: " . mysql_error());

for lige at se hvad hele strengen er
Avatar billede zinux Nybegynder
26. januar 2007 - 19:55 #19
Har fundet ud af det :).
Men smid svar alligevel du har nemlig været meget hjælpsom.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 19:58 #20
var det billede der ikke var en int?