Avatar billede leif Seniormester
17. januar 2007 - 15:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forskelligt resultat på Web og Notes

Hej,

Der bruges en del List med Double linie afstand i en Notes database som nu skal på Web, men når jeg kigger på den igennem browseren har den "glemt" den dobbelte linie afstand.

Er der nogen måde at løse det på ?

/Leif
Avatar billede jogii Nybegynder
17. januar 2007 - 15:29 #1
ja, du skal bruge CSS for at styre webudseendet.
Fortolkningen af Notes RT til HTML vil altid være afhængig af mange faktorer, det bedste resultat vil du få ved at definere et CSS som beskriver hvordan teksten skal formateres i browseren.

Jeg vil ikke afvise at du vil kunne få det til at virke "native", men det er lidt for udefineret ...
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. januar 2007 - 18:24 #2
hvad mener du med "del list" ?
Avatar billede leif Seniormester
17. januar 2007 - 18:56 #3
At der i en masse af de documents der er lavet at der er brugt Funktionen List, altså:
1. Første linie

2. Anden linie

3. Tredje linie

Mit main problem er at i Notes står som ovenfor, men på Web kommer de til at stå som:
1. Første linie
2. Anden linie
3. Tredje linie
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. januar 2007 - 19:54 #4
Er det R7 ? (jeg er helt lost)
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. januar 2007 - 19:56 #5
..eller er det textproperties på text på en form ?
Avatar billede leif Seniormester
17. januar 2007 - 19:59 #6
Ja, det er i R7 laver teksten

Hvis jeg skriver noget tekst og trykker i Menu linien Text -> List -> Number og bagefter trykker: Text Properties -> Nummer 2 faneblad -> Double i Spacing below
Avatar billede mmmtm Nybegynder
17. januar 2007 - 20:00 #7
hvis det er sidstnævnte kan du altid komme en passthru html <br> ind efter hver linje, eller som almindelig tekst med brackets om [<br>]. Men det er klart bedre at bruge CSS, som jogii siger.
Avatar billede jogii Nybegynder
18. januar 2007 - 00:35 #8
ideen med CSS er at du "identificerer" forskellig type tekst med en ID, f.eks. "BroedTekst". Det kan ske usynlig for Notes-brugeren. I CSS fortæller du så, hvordan tekst (eller elementer) med ID "BroedTekst" skal opføre sig, såsom font, størrelse, linieafstand, margener, farve, baggrundsbillede etc.

Når du en dag beslutter at nu skal din hjemmeside se anderledes ud, så kan du stort set blot ændre i CSS-angivelerne, og vupti har din hjemmeside fået et nyt layout.

Der findes eksempler på internettet, hvor forskellige designere "konkurerer" om at udvikle diverse layouts til den præcis samme hjemmeside.

En anden ting man bruger CSS til er at lave drop-down menuer, man kan nemlig ændre objekters atributter dynamisk undervejs, bl.a. hide/show.
Avatar billede leif Seniormester
19. januar 2007 - 19:53 #9
jogii -> Smid et svar. Jeg tror jeg har fået den til det ! :)
Avatar billede leif Seniormester
19. januar 2007 - 19:53 #10
Ved hjælp af CSS
Avatar billede jogii Nybegynder
20. januar 2007 - 12:31 #11
Det glæder mig det lykkedes :-)
Avatar billede leif Seniormester
20. januar 2007 - 12:34 #12
Man lærer jo noget nyt hver dag ! Jeg ser frem til at mit næste projekt jeg er gået igang med lykkes !