Avatar billede jespersp Nybegynder
12. december 2006 - 21:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Mit login slettes pga harddiskfejl..

Kære alle,

Nu er det sket 2 gange at mit login er blevet slettet. Der sker følgende:

1. Jeg forsøger at logge på min winXP profil ved at klikke på mit navn ved login skærmen
2. Der kommer en tekst popup med at Windows XP har set sig nødsaget til at slette min profil da en kritisk fil er blevet beskadiget. (Jeg har desværre ikke nået at skrive teksten ned da popup'en lukkes automatisk ned efter 30 s)
3. Der går et stykke tid og jeg logges på med en blank profil der ligger i "C:\Documents and Settings\TEMP" selvom min profil stadig hedder JSP.
4. Jeg beder min computer om at lave en komplet CHKDSK (og genstarter computeren for at køre ved startup)
5. CHKDSK tager lang tid, men melder ikke om nogen fejl?!?
6. Alle mine filer fra min gamle profil ligger intakte i "C:\Documents and Settings\JSP"

Den ene gang kunne den ikke genskabe min profil og jeg blev ved med at blive logget ind i den blanke profil. (Jeg var nødt til at kopiere alle filer væk, slette profilen, slette mapperne og starte forfra med en blank profil). Den anden gang var jeg så heldig at den kunne genskabe min profil.

Skal jeg være nervøs for at min sprit nye Seagate 7200.10 320GB SATA er ved at stå af allerde?

Der er til syneladende ingen bad sectors på disken...
Avatar billede ebe Praktikant
12. december 2006 - 22:14 #1
http://www.seagate.com/support/seatools/
du kan i hvertfald bruge de her tools til at checke disken
Avatar billede ebe Praktikant
12. december 2006 - 22:16 #2
under alle omstændigheder er det nok en god ide med lidt backup inden du går videre.
Avatar billede jespersp Nybegynder
14. januar 2007 - 10:55 #3
Okay.. det er sket et par gange mere... Det ser ud til at min computer kan give to forskellige fejl-meddelelser, der muligvis skyldes fejl på harddisken. - eller måske noget helt tredie?

A. Den kommer med førnævnte popup (sker ca. 1 ud af 10 opstarter)
B. Den kommer op og meddeler at skype ikke har hardware til at optage. Windows kan ikke afspille lyde (heller ikke winamp ect.). Men går man ind i  RealTek 3D Audio Demo kan den godt afspille lyde. - Det virker som om en nødvendig fil for windows-lyd ikke fungerer.

Seatools fandt ingen fejl ved min harddisk..
Avatar billede jespersp Nybegynder
14. januar 2007 - 10:56 #4
Glemte lige at skrive at fejlene normal forsvinder når man kører en scandisk.
Avatar billede haverslev Novice
14. januar 2007 - 11:18 #5
Prøv at smide din XP cd i drevet og køre denne scanning istedet for.
Boot op på din XP cd, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede ebe Praktikant
14. januar 2007 - 11:47 #6
jeg ville prøve på haverslev´s måde, så med seatools kun for at se om der er fysisk diskfejl eller fejl i filtabellerne. Bagefter ville jeg kopiere alle mine data over på en anden disk og partitionere/formatere/installere forfra! Samtidig sørger jeg altid for at dele disken i mindst to partitioner, en til windows og en til data.
Og til sidst tager jeg et image af min nye windows og gemmer på en tredie partition, sådan at det aldrig tager mig mere end 10 minutter at have et nyt windows kørende!
Avatar billede jespersp Nybegynder
14. januar 2007 - 17:42 #7
ebe>
Jeg kunne ikke få det med XP cd drevet til at virke.. Jeg kommer kun til F6 for third party driver, og F2 for automatic system recovery (ASR) før jeg skal vælge hvilket drev jeg vil installere på.

Til gengæld har jeg to installationer af Windows XP på maskinen (en gammel på en 80GB ATA Seagate harddisk, og den nye på min 320GB SATA harddisk.). Jeg kan altså køre fuld chkdsk ved at boote op på den gamle. Den nye harddisk har to partitioner : (41.9 GB + 278.1 GB) - Jeg kører CHKDSK /R på begge partitions og der findes ingen fejl.

Jeg rebooter og kører så SEATOOL - nu fra CD-rom drevet i stedet for den web-baserede - OG DEN FINDER FEJL! Jeg citerer fra rapporten :

"File Structure Test Result:

Partition 1 (NTFS (41.9 GB) NewSeagate1) Result: Failed with critical Errors

The following errors were found while scanning the volume:
- One or more errors were found in metadata file records
- Other errors were found.

Partition 2 (NTFS (278.1 GB) NewSeagate-DATA) Result: Failed with critical Errors

The following errors were found while scanning the volume:
- One or more errors were found in the index
- One or more errors were found in metadata file records
- Other errors were found.

NOTE: Any report of possible errors in the file system tests are for informational purposes only. We suggest you should consider testing with the official file system diagnostic utilities from your operating system. Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing file system test results."

Og jeg skal lige minde om at det sidste jeg gjorde inden jeg bootede op på SeaTool CD'en var at køre CHKDSK /R på begge partitions uden at finde fejl!
!
Seatools anbefaler at jeg kører CHKDSK - da jeg gør det finder CHKDSK fejl på Partition1, men ingen på partition2!!!

Jeg synes det er yderst mystisk det her ... For det meste kører systemet fint, men en gang imellem kommer der de her småfejl - det er jo ikke som om mine data forsvinder, eller hele harddisken bliver corrupted - og det er lidt strange at det altid er de samme problemer der opstår. Tror I problemet er harddisken eller noget helt tredie? Kan jeg mon få en ny harddisk fra Seagate ?

Lige lidt info:
1) Jeg kører den gamle installation på C: og den nye på I: med almindelig Windows XP dualboot.
2) Jeg har lige haft crash med en Samsung 160GB SATA harddisk, men jeg har siden skiftet kabinet, motherboard (ASROCK 775VSTA), GFX kort og CPU ud. Det eneste fra det gamle system er RAM, PSU, DVD-brænder, kablerne og den gamle Seagate 80GB harddisk.
Avatar billede ebe Praktikant
14. januar 2007 - 17:58 #8
det lyder godt nok underligt.. jeg ville slette alle partitionerne på den nye disk og partitonere/formatere den forfra. Der må være noget fejl i partitioneringen/formateringen. Du har ikke partition-magic?
Jeg tror ikke du får en ny disk fra seagate, de melder jo ikke nogen hardware-fejl..
Avatar billede jespersp Nybegynder
16. januar 2007 - 20:56 #9
Jeg er ved at komme frem til et eller andet med at windows åbenbart bliver lukket ned før harddisken er færdig med at skrive de sidste data. (Jeg lukker naturligvis systemet ned med "Start->Turn Off Computer"). Er der nogen der kender nogen patches til windows XP SP2 der sikrer at der lukkes ordentligt ned?

Kørte online SEATOOLS DST "Extended drive self test". Den fandt ingen fejl på den nye - men advarede om at fitness på den gamle 80GB harddisk var kritisk. Windows på I: drevet (den nye harddisk) og MBR ligger på C: drevet (den gamle harddisk) - kan man forestille sig at det er i kombinationen af et 80GB C: drev der er tæt på at stå af kommer de symptomer jeg er udsat for ?

Jeg kørte chkdsk lige inden jeg lukkede ned uden at finde fejl.. Så kørte jeg igen efter genstart - nu fandt den disse fejl :

"Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

I:\Documents and Settings\JSP>chkdsk
The type of the file system is NTFS.
Volume label is NewSeagate1.

WARNING!  F parameter not specified.
Running CHKDSK in read-only mode.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
File verification completed.
CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
Deleting index entry AP5B93~1.TXT in index $I30 of file 3146.
Deleting index entry APAAD1~1.TXT in index $I30 of file 3146.
Deleting index entry AppID_2100[1].txt in index $I30 of file 3146.
Deleting index entry AppID_300[1].txt in index $I30 of file 3146.
Deleting index entry AppID_304[1].txt in index $I30 of file 3146.
Deleting index entry AppID_40[1].txt in index $I30 of file 3146.
Deleting index entry APPID_~3.TXT in index $I30 of file 3146.
Deleting index entry APPID_~4.TXT in index $I30 of file 3146.
Deleting index entry AppID_3372[1].txt in index $I30 of file 3151.
Deleting index entry APPID_~4.TXT in index $I30 of file 3151.
Deleting index entry AP5E11~1.TXT in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry AP7AC4~1.TXT in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry APD3A0~1.TXT in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry APDA11~1.TXT in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry APDB11~1.TXT in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry APDB9F~1.TXT in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry AppID_1600[1].txt in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry AppID_1610[1].txt in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry AppID_2630[1].txt in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry AppID_302[1].txt in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry AppID_3382[1].txt in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry AppID_3900[1].txt in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry AppID_50[1].txt in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry APPID_~4.TXT in index $I30 of file 4965.
Deleting index entry AP5C11~1.TXT in index $I30 of file 4968.
Deleting index entry AP5C93~2.TXT in index $I30 of file 4968.
Deleting index entry AP5D13~1.TXT in index $I30 of file 4968.
Deleting index entry AppID_2110[1].txt in index $I30 of file 4968.
Deleting index entry AppID_2610[1].txt in index $I30 of file 4968.
Deleting index entry AppID_3370[1].txt in index $I30 of file 4968.
Deleting index entry AppID_4910[1].txt in index $I30 of file 4968.
Deleting index entry AppID_6200[1].txt in index $I30 of file 4968.
Deleting index entry APPID_~3.TXT in index $I30 of file 4968.
Deleting index entry APPID_~4.TXT in index $I30 of file 4968.
Index verification completed.

Errors found.  CHKDSK cannot continue in read-only mode."

De der AppID*.txt filer er nogen der normalt findes i "Temporary Internet Files" så jeg starter Internet Explorer 7 og surfer et par sider.. Derefter kører jeg chkdsk igen:

"I:\Documents and Settings\JSP>chkdsk
The type of the file system is NTFS.
Volume label is NewSeagate1.

WARNING!  F parameter not specified.
Running CHKDSK in read-only mode.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
File verification completed.
CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
Index verification completed.
CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
Security descriptor verification completed.
CHKDSK is verifying Usn Journal...
Usn Journal verification completed.
CHKDSK discovered free space marked as allocated in the volume bitmap.
Windows found problems with the file system.
Run CHKDSK with the /F (fix) option to correct these.

  40957685 KB total disk space.
  8636996 KB in 56548 files.
    20784 KB in 3790 indexes.
        0 KB in bad sectors.
    243885 KB in use by the system.
    65536 KB occupied by the log file.
  32056020 KB available on disk.

      4096 bytes in each allocation unit.
  10239421 total allocation units on disk.
  8014005 allocation units available on disk.

I:\Documents and Settings\JSP>"

Nu er alle fejlene væk på nær at der er noget fri plads der er markeret som allokeret. Mystisk..

/JesperSP
Avatar billede jespersp Nybegynder
16. januar 2007 - 22:59 #10
Aha... Faldt lige over denne : http://help.wugnet.com/windows/varying-CHKDSK-results-ftopict544339.html

Hvis man kører chkdsk uden /f så får man variable resultater på system disks. Det er kun boot-time chkdsk der er pålidelig - og den melder sjældent fejl..
Avatar billede jespersp Nybegynder
16. januar 2007 - 23:50 #11
BTW: Kom lige til at se at min 350W PSU kun leverer 10.94V på +12V rail'en.. Det kan godt være at PSU'en er bragt lidt i knæ af mit nye GF7900GS grafikkort. Tror I at harddiskene får problemer ved de lave spændinger?
Avatar billede jespersp Nybegynder
05. februar 2007 - 16:30 #12
Tja... Min computer kører tilsyneladende stabilt nu med min nye 630W PSU. Selvom den kun siger 11.37V på 12V railen har jeg målt 12.15V (med volt-meter) på harddisk stikkene. Man må sige at spørgsmålet er blevet stillet i en helt forkert kategori. Hvis I vil have nogen points fordi jeg "spildte" jeres tid så drop et svar :)

/JesperSP
Avatar billede screem_brille Novice
05. februar 2007 - 16:34 #13
sålænge spændingerne er indenfor +/-10% er det helt fint.
Avatar billede jespersp Nybegynder
05. februar 2007 - 16:44 #14
Tja... ikke for at være flueknæpper. Men i ATX spec'en står der nu ±5% (dog ±10% peak):

Table 6. Voltage Tolerances
Voltage Rail Tolerance
+5VDC ± 5 %
-5VDC (if used) ± 10 %
+12VDC ± 5 %
-12VDC ± 10 %
+3.3VDC ± 5 %
+5VSB ± 5 %

se : http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.pdf
Avatar billede screem_brille Novice
05. februar 2007 - 16:59 #15
langt de fleste komponeter i både PSU og bundkort osv. har 10% tolerance, alene elektrolytkondensatorer har (normalt) en tolerance på -10+20%
Avatar billede haverslev Novice
05. februar 2007 - 19:33 #16
Hvis fejlen var psu`en, så ønsker jeg ikke points.
Hvis derimod at mine kommentarer var en løsning/hjælp, så ønsker jeg points ;o)
Avatar billede haverslev Novice
01. marts 2007 - 20:56 #17
Avatar billede jespersp Nybegynder
01. marts 2007 - 21:12 #18
UPDATE: Jeg har ikke haft problemer med harddisken efter jeg skiftede PSU'en.