Avatar billede celal Nybegynder
08. december 2006 - 10:18 Der er 6 kommentarer

Java og APS.NET

Jeg er asp Visual Basic programmør fra den gamle asp(asp 3.0). Jeg skal igang med at bruge/lære ASP.NET og konvertere nogle asp applikationer til ASP.NET. Samtidig skal jeg også igang med at lære at programmere i java, som skal bruges i en anden samhæng.
Jeg tænkte på om jeg ikke kunne "slå to fluer med et smæk"? Jeg tænkte på om ASP.NET gøre brug af Java, eller et sprog der minder meget om java? så kunne jeg komme igang med ASP.NET med det sprog som jeg skal bruge i anden samhæng.

Jeg har downloadet "Visual Web Developer 2005" for at komme igang.

Hvad skal jeg bruge af sprog, som minder meget om Java?
Nogen som kender nogle gode links til "kom godt igang"?
Nogen som kender nogle gode ASP.NET 2.0 Bøger?
Findes der converterings programmer som konveretere applikationer fra asp til ASP.NET?
Hvad er bedst "Visual Web Developer 2005" eller "ASP.NET Web Matrix" ?
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
08. december 2006 - 10:44 #1
C# (Udtales c-sharp) minder til forveksling om java.
Avatar billede -psycho- Nybegynder
08. december 2006 - 12:23 #2
Der er også J# (j-sharp)

Men hvad forskellen er på de 2 må du ikke spørge om. Har ikke prøvet J#.

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualj/default.aspx
Avatar billede xguy Nybegynder
08. december 2006 - 14:31 #3
Det er J# du skal have fat i, som -psycho- nævner.
C# minder som Java, men J# er lavet om en .NET implementering af Java, hvis jeg ikke husker meget forkert.

Start her: http://asp.net/getstarted/default.aspx?tabid=61
Avatar billede xguy Nybegynder
08. december 2006 - 14:34 #4
Desuden kan jeg anbefale "Beginning ASP.NET 2.0" fra Wrox. Der er dog kun kodeeksempler i VB og C#.

http://ravenholm.dk/ProductDescription/ProductDescription.asp?ProductDescriptionID=39395
Avatar billede xguy Nybegynder
08. december 2006 - 14:56 #5
Visual Web Developer 2005 er klart bedre end Web Matrix.
Jeg mener at Web Matrix er blevet erstattet helt af Visual Web Developer.

Men en ting du lige skal overveje mht. J#, er at det er knapt så populært som C# og VB.NET (det er i hvert fald mit indtryk). Dvs. at der ikke er så mange tutorials osv. derude som ved de to andre.
Nu kender jeg ikke Java og J# så godt, men at de er helt ens skal du nok ikke regne med. Men det må være det tætteste du kan komme på Java i .NET.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2006 - 15:26 #6
J# er saadan stort set en portering af MS Java (som svarer til SUN Java 1.1
fra engang midt i 90'erne) til .NET platform.

Stort set ingen bruger J#.

Jeg vil ogsaa klart anbefale C#. Forskellen er ikke saa stor at det boer vaere
noget problem.