Avatar billede ebe Praktikant
17. november 2006 - 19:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

tracking cookies på eksperten?

Hej,
tracking cookies er noget vi normalt plejer at hjælpe andre med at fjerne fra maskinerne. Men jeg har her til aften opdaget, at det er noget man henter her på eksperten, når man færdes på siderne.

Høsten af tracking cookies her på eksperten indenfor tre minutter var:

adtech
doubleklick
mediaplex

Principielt synes jeg det er for dårlig på et sted, hvor man vel egentlig har forventninger om IKKE at høste spyware.

Håber der kommer svar fra eksperten
hilsen Ebe
Avatar billede snowball Novice
17. november 2006 - 19:52 #1
Med fare for at blive sablet ned, så kan man jo så give sig til at tærske langhalm vedr. om cookies er spyware ;)
Avatar billede ebe Praktikant
17. november 2006 - 19:58 #2
snowball>> De er ikke malware, men spyware er de helt decideret. Formålet er, at finde ud af dine interesser og give oplysningerne videre til den som har lagt cookien, som jeg har forstået det. Dvs at det er et indbrud i vores "internet privatliv".
Avatar billede ebe Praktikant
17. november 2006 - 19:59 #3
snowball fortsat>> almindelige cookies er IKKE spyware, og nødvendige for at holde styr på en "stateless" forbindelse. Tracking cookies er.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2006 - 20:15 #4
har lige scannet med adaware og spybot - ingen tracking cookies her.
Avatar billede ebe Praktikant
17. november 2006 - 20:23 #5
john stigers>> jeg plejer kun at tillade session-cookies, jeg gemmer ikke nogen og er egentlig ligeglad. Men nu har jeg installeret "a-squared" fra emsi software som trial, og blev skam lidt forbavset da jeg gik ind i eksperten og blev advaret....
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2006 - 23:56 #6
John > der er ingen tvivl om at eksperten anvender de samarbejdspartnere og leverer de cookies som nævnes, man behøver kun et kig i kildekoden for denne side for at bekræfte det. Du har sikkert blokeret for 3. part cookies i din browser, eller anvender Spywareblaster eller andet beskyttelse.

Diskussionen var oppe for flere år siden og dengang blev der ikke ændret noget og det gør der formodentlig heller ikke nu eller senere. Eksperten skal tjene nogle penge for at eksistere og hits, reklamevisninger o.s.v. skal tælles. Da spyware er et temmelig diffust begreb er det nok ikke rimeligt at definere de cookies som sådanne, i hvert fald må de ligge i den milde ende.

Jeg var sidst det blev diskuteret meget imod ekspertens brug af dem og er det egentlig stadigvæk i og med der er andre måder at tælle hits, besøg og reklamevisninger på end at samarbejde med f.eks. adtech. Jeg har dog gjort op med mig selv at det er et acceptabelt kompromis for at få lov at bruge eksperten som en gratis service. De cookies er jo heldigvis nemme at slippe for - som skrevet skal man bare blokere for 3. part cookies i sin browser.
Avatar billede ebe Praktikant
18. november 2006 - 17:16 #7
jeg lukker her nu...
spinoza>> selvom indlægget var til john, så alligevel tak for en fornuftig forklaring! :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2006 - 19:40 #8
Jeg har tilladt alle cookies, så nej spinoza.
Avatar billede ebe Praktikant
18. november 2006 - 20:06 #9
john_stigers>> har lige slettet alle cookies, gået ind på eksperten og her er resultatet:
http://ebe.abele.dk/cookies/cookies.bmp
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2006 - 20:18 #10
Hvordan har du slettet dine cookies - med 3. parts program eler via IE?
Avatar billede ebe Praktikant
18. november 2006 - 20:31 #11
jeg har slettet med ie, og så lukket ned for ie, åbnet den igen (google cookier er fra startsiden)og gået ind i eksperten. Jeg har cyberscrub på maskinen, men resulatet ville være det samme, bortset fra at den ville slette index.dat også.
Avatar billede ebe Praktikant
18. november 2006 - 20:32 #12
du kan også se på dato og klokkeslet at de er fra det tidspunkt
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2006 - 20:34 #13
Underligt, for sletter jeg cookies med IE er alle cookies væk!
Ikke en har jeg liggende tilbage.
Avatar billede ebe Praktikant
18. november 2006 - 20:50 #14
john>> jeg HAVDE slettet alle cookies, gik ind på eksperten, og fik så dem som du kan se på linket. Der er både adtech, doubleclick og gallup..
Avatar billede apo Praktikant
18. november 2006 - 22:15 #15
Jeg har blokeret for al trafik fra/til bl.a. Adtech og Doubleclick via min firewall/antivirus-software, og ser hverken reklamer eller cookies fra de to.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2006 - 23:18 #16
ok - prøver lige det samme.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2006 - 23:21 #17
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2006 - 09:47 #18
det kan være du er pro-medlem, og har valgt reklamer fra? enten får du dem ikke eller også bliver de blokeret undervejs, et eller andet sted.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. november 2006 - 10:14 #19
Det er selvfølgelig det - jeg er pro medlem.