Avatar billede infelix Nybegynder
03. november 2006 - 09:24 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Prob. med batteri på bærebar

Hej alle,

jeg har en bærebar (lidt over 2 år gammel),der har kørt fint siden jeg har købt den.Igår brugte jeg bærebaren til at fremlægge noget,hvor den ikke var sat til strøm men var på batteri. Bærebaren gik så ud i standby da der ikke var noget batteri tilbage,og bagefter satte jeg den til at oplade mens jeg arbejdede videre på den. Jeg kunne se at den opladede til ca.74%,så jeg slukkede den og da jeg ville tænde den igen mens den var på batteri vil den ik' starte?!?!

Den vil kun tændes mens den er sat til strøm,men på batteri vil den ikke.Og jeg kan se i windows at batteriet er opladet på 74%,og hver gang jeg tager batteriet ud (mens den er på strøm),så kommer der "bip"-lyd fra bærebaren der betyder at batteriet bliver sat til/fra!

HAr også downloadet et program (BatteryMon),der viser alle informationer om batteriet,og der kan jeg se at den ikke oplader.Men at den stadig er på 74%.

Har også prøvet andet strømforsyning (ligesom min), men uden held!

Er der nogen af jer der ved hvad der kan være galt??
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. november 2006 - 09:34 #1
Du har højst sandsynligt et batteri, med nogle defekte celler..

Se lige om du ikke kender en, der har en Linux live cd.. dvs, linux der starter op direkte fra cd'en..
Folk plejer gerne at have Knoppix (eller den danske udgave: Dappix) liggende.. Hvis den også melder 74%, er det sikkert batteriet der er defekt..

Batterier koster typisk 800 - 1000 kr.

Men måske kan du finde et brugt og billigt batteri, til din gamle bærbar..
Avatar billede infelix Nybegynder
03. november 2006 - 09:51 #2
"gamle bærbar" --hmm det synes jeg nu ik',jeg kan bare ik' huske hvornår jeg købte den...men synes det er underligt,har også en anden bærebar der er snart 5 år gammel,og batteriet fejler ik' noget....

er lige i udlandet,derfor har jeg problemer med at huske hvornår jeg købte bærebaren...skla lige undersøge det nærmere...
Avatar billede robotten Praktikant
03. november 2006 - 14:52 #3
PÅ nogle bærbare, er der mulighed for at køre et batteribedligeholdelsesprogram. DEt kan måske få lidt mere liv i dit batteri.

Ellers læg batteriet i dybfryseren natten over, det kan få batteriet til at glemme sin status, og kan lades op fra nul igen. Dette triks virker kun på bestemte batterityper, men der kan ikke ske det helt store ved at prøve.
Avatar billede infelix Nybegynder
03. november 2006 - 16:16 #4
hvad hedder sådan en program??

det med frysen, tror jeg lige hopper over det..det er en LI-ION batteri,derfor tror jeg at cellerne ikke er glæde for det...tror der er stor fare for en eksplosion ved sådan en manøvre!!!
Avatar billede robotten Praktikant
03. november 2006 - 16:55 #5
Eksplosion? Du har vist set for mange Bollywood B-film :)
Li-ion batteri kan vist heller ikke denne manøvre, det er Ni-mc (Nikkel-Metal) der kan dette. Men de er vist efterhånden udfasede.

Programmet skal meget gerne ligge sammen med alle de fyldprogrammer, der medfølger ved en sådan bærbar.

Men mon ikke, der findes noget 3. parts, der kan gøre dette.

Et alternativ:
Sæt en 12v pære på polerne, og aflad batteriet 100% ad denne vej. Kan godt tage noget tid. Genoplad det derefter 100% igen. Her er der alstå ingen eksplosionfare :)
Avatar billede infelix Nybegynder
03. november 2006 - 17:28 #6
hehe måske lidt for mange film,men vil bare ik' lige resikere noget.....

har kigget efter,har ik' den der program...

prøver lige med den der pære...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. november 2006 - 13:12 #7
robotten> Sony er netop igang med at tilbagekalde 10 millioner (omrking 9,4 millioner) batterier, fordi de har fejl der kan få dem til at eksplodere.

Det er ikke noget der kun sker i b-film.. :-)
Avatar billede robotten Praktikant
04. november 2006 - 19:04 #8
thesurfer>> Ja, det er jeg klar over. Men så er der jo også tale om en defekt, de har. Peugeor 307 er jo også tilbageladt pt. pgt. noget nedsmeltning, der kan forårsage brand. Med det menes, at ting altså ikke umiddelbart ekspolderer af sig delv - der skal være en grund.

Og aflade et abbteri, får det det nok ikke til at eksplodere.

Off topic:
Kan i huske de klassiske gamle film, hvoren bil skubbes ud over en høj skrænt? Allerede inden den havde nået bunden, eksploderede den. Ret imponerende :)
Avatar billede infelix Nybegynder
07. november 2006 - 10:14 #9
Har fundet ud af at jeg stadig har garanti..så den bliver tjekket når jeg kommer hjem...dejlligt!Glæder mig til at høre hvad det er...
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2006 - 10:20 #10
alternative batterier kan du få hos

batterier.dk
batterikuglen.dk
Avatar billede robotten Praktikant
15. november 2006 - 11:53 #11
Fundet ud af mere?
Avatar billede pialerche Nybegynder
19. juni 2009 - 20:33 #12
jeg har lige købt en ny bærbar en acer travelmate 7530.
Men batteriet oplader ikke . det bliver ved at stå 0% tilbage ( tisluttet,oplader ikke .
Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre ?
Kærligst Pia
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2009 - 20:39 #13
lad den stå natten over med strøm på så den lader .

virker der ikke i morgen så er det en ombytter uden omkostninger for dig ,dvs er det en du har købt online skal butikken betale dine fragt omkostninger under garanti perioden
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2009 - 20:41 #14
har det virket eller er det en helt en maskine du lige har hentet ?
Avatar billede pialerche Nybegynder
19. juni 2009 - 20:47 #15
jeg har købt den på eu-copputer og har stået natten over uden held.
Desvære bor jeg i spanien og tog til dk. hvor jeg fik sendt den til min far . men er nu tilbage i spanien og så virker møget ikke :)
Avatar billede robotten Praktikant
19. juni 2009 - 21:00 #16
3 år :)
Det lyder som en defekt. Jeg går ud fra du har prøvet at tage batteriet helt på pc'en, og så på igen?

Hvad mærke er det? Hvis det er Hp eler Lenovo sender de oftest en fragtseddel med mail, der kan printes ud. Den sendes så med fx ups. Så den kan altså afgå fra Spanien også. Du skal bare tage direkte kontakt til producenten, og ikke forhandleren.
Avatar billede pialerche Nybegynder
19. juni 2009 - 21:17 #17
Ja,  det har jeg prøvet flere gange .
det er en Acer .
Tak for dit svar .
Jeg havede lidt håbet det var mig der havede overset noget som jeg kunne rette :)
Avatar billede robotten Praktikant
27. juni 2009 - 19:40 #18
Langt det meste it udstyr laves i dag lige på kanten. Der beregens en foældelsesfrist på ca. 4 mdr. på en bærbar på lager. Derfor skal det hele bare så hurtigt igennem som muligt, og derfor produceres det også i en rasende fart. Kan fx nævne mobiltelefoner, de høvles ud på markedet i sådan en fart, at de knapt virker når de kommer på gaden. Først efter et servicebesøg og en firmwareopdatering, kan de køre. Lidt overdrevet, men sådan er det. Og sådan er det også med din bærbare. Slås ikke mere med den, få den afsted hurtigst mulig. Nu er der allrede gået flere år uden en virksom bærbar :)
Avatar billede pialerche Nybegynder
27. juni 2009 - 22:10 #19
Jeg har sendt mit batteri til acer i DK. så jeg håber de får det til at virke , men det er ret ireterende at skulle undvære det når den jo er helt ny.
Tak for dit svar :)
Avatar billede robotten Praktikant
28. juni 2009 - 19:42 #20
Så må der håbes på, at det kun er batteriet, der er defekt. At det ikke er et bundkortsproblem i stedet. Modigt kun at sende batteriet, synes jeg. Var det Acer, der synes det var nok?
Avatar billede pialerche Nybegynder
29. juni 2009 - 09:32 #21
Ja, det var dem der sagde jeg skulle sende batteriet .
Jeg håber så sandelig det er nok :O