Avatar billede stef8 Nybegynder
26. oktober 2006 - 15:33 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Nyuddannet IT-Supporter

Hej! Jeg er nyuddannet IT-supporter!
Og nu er lige ved at blive ansat som IT-konsulent, i Storkøbenhavn nærmere betegner kongens nytorv!

Og jeg skal forhandle løn!

Eksperter... Hva kan jeg forlange??!!
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2006 - 15:41 #1
konsulent kan daekke over meget forskelligt - hvad skal du lave ?
Avatar billede stef8 Nybegynder
26. oktober 2006 - 15:43 #2
Jamen jeg skal sælge og supportere et frisør-program, som hedder hairtools!
Det er et rimeligt stort program.. Jeg skal læres op i programmet i en måned!
Og på sigt skal jeg så også ud i frisør salonerne, og hjælpe dem igang med programmerne osv.!
Avatar billede dotnow Nybegynder
26. oktober 2006 - 16:28 #3
Okay ja jeg så godt stillingannoncen på ofir så vidt jeg husker... hvis du er nyudannet + skal læres op så er det nok begrænset hvad du kan tillade dig at kræve, dog ville jeg aldrig selv sige ja til noget under 25.000.

Den uddannelse du snakker hvor har du taget den og har du fået nogle certificeringer??

MCSA eller MCSE hæver jo din markedsværdi, men igen hvis du har nada erfaring så kan det være svært lige at sætte en løn
Avatar billede stef8 Nybegynder
26. oktober 2006 - 16:44 #4
Okay.. Jeg er lige blevet færdig med IT supporter uddannelsen, men har dog ikke nogen certificeringer!
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2006 - 17:12 #5
Jeg er ikke sikker paa at nyuddannede supportere generelt kan forvente 25+.

Men det at du skal hjaelpe med salg og skal ud til kunder boere give et
betragteligt loeft i forhold til normal telefon og intern support.
Avatar billede stef8 Nybegynder
26. oktober 2006 - 17:56 #6
arne v: Hvor meget vil du så have forlangt hvis det var dig??
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2006 - 18:31 #7
foerst et stort forbehold: jeg aner intet konkret om det - foelgende er bare
lidt skud i taagen

nyuddannet supporter som loeser problemr over telefonen: 22-25 men med ekstra
for aften og weekend

ditto som tager ud til kunder og loeser problemer plus og assisterer saelger (presales support): 27-30
men formentlig uden overtidsbetaling men med mulighed for bonus

men som sagt - jeg kan tage fejl, saa se hvad andre maatte mene
Avatar billede stef8 Nybegynder
26. oktober 2006 - 18:39 #8
Okay.. det er måske også meget svært at give et skud på!

Men er der andre der kan hjælpe?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. oktober 2006 - 19:13 #9
Vil sige du skal ikke forvante at kunne forhandle dig frem til en løn over 20.000
Der er jo 3 mdr. prøvetid - klarer du dig rigtigt godt i løbet af de 3 mdr. kan du sikkert forvente en løn på den gode side af 20.000 - vil sige 22.000+
Avatar billede stef8 Nybegynder
26. oktober 2006 - 19:26 #10
Okay.. det var jo ikke meget i forhold til de andres svar!
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. oktober 2006 - 19:29 #11
Nej - men pointen er at du ikke skal forvente at blive forgyldet i stor stil :)

Faktisk vil jeg råde dig til at lave den aftale at du starter i det små på minus siden af de 20.000, og aftaler ny lønforhandling efter 3 mdr.

Det giver både dig og arbejdsgiveren mulighed for at se hinanden an :)
Avatar billede stef8 Nybegynder
26. oktober 2006 - 19:31 #12
ja det har du nok ret i.. men jeg vil selvfølgelig lige høre hvad de har og tilbyde først ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. oktober 2006 - 19:41 #13
Selvfølgelig - det kan jo være de tilbyder en ok løn fra starten af - det er set før ;)
Avatar billede stef8 Nybegynder
26. oktober 2006 - 19:51 #14
Ja nemlig ;) Men tak for indlægget du ;D
Avatar billede AnyFellow Mester
26. oktober 2006 - 22:03 #15
Jeg har 2 gange ansat nyuddannet it-supportere i stillinger i 2 forskellige virksomheder. Begge fik under 20.000 i startløn (Jylland).

Jeg er ikke nødvendigvis enig i at certificeringer øger din "markedsværdi".

Jeg har tit set folk uden noget som helst erhverserfaring, der har en mcse-certificering. Derfor anser jeg ikke disse certificeringer for noget der automatisk skal hæve lønnen særlig meget, med mindre man efterfølgende har arbejdet med områder disse certificeringer dækker.

Som udgangspunkt synes jeg man skal passe på med at være for beskeden og starte på en for lav løn, da dette vil gøre det svært at få hævet lønnen efterfølgende.

Umiddelbart vil jeg skyde en startløn til en nyuddannet it-supporter i Kbh, vil lægge omkring 20.000-22.000 kr.
Du skal trods alt også kunne leve og finde et sted at bo, såfremt du ikke har dette.
Avatar billede stef8 Nybegynder
27. oktober 2006 - 08:11 #16
Jeg giver dig fuldstændig ret!

Men kan jeg tilladde sig og f. eks. og sige, hvis de tilbyder 20.000, så sige:
aargg, men jeg havde faktisk forestillet mig at jeg fik omkring de 25.000?!
Avatar billede AnyFellow Mester
27. oktober 2006 - 08:45 #17
Jeg plejer at kigge på mit budget, og så ud fra det regne ud hvad jeg skal have i løn for at det hele render fornuftigt rundt.

Så ved jeg i hvertfald hvad jeg minimum vil have i løn.

Ellers er det vist lidt på gefühl.
Hvis du nu har regnet ud at du skal have 17.000 for at det løber rundt, og virksomheden byder 20.000 kr., må du gøre op med dig selv om du vil risikere at nævne så højt et beløb.

Som udgangspunkt vil jeg nok kigge på lønstatistikkerne hos HK, for at se hvad gennemsnitslønnen er for en nyuddannet IT-supporter.

Så kan du sige at da du ikke ved hvad en it-supporter får i løn, har du kigger lidt i HK's lønstatistikker og der er gennemsnitslønnen f.eks. 22.000 kr.
Så vil de nok byde lidt højere.

Det er ikke altid lønnen er det vigtigste.
Er der personalegoder der kan forhandles som f.eks. fri telefon, fri internet eller andet spændende, kan det tit være bedre end 1.000 kr. mere i løn.
Avatar billede stef8 Nybegynder
27. oktober 2006 - 09:16 #18
Jeg har faktisk lige snakket med en fra HK, og hun sagde at gennemsnitslønnen for en IT-konsulent var 32.000.. men det er jo for en med erfaring! Og hvis det kun var support delen, så var det 24.000! Så hun ville nok sige at jeg ku være bekendt at forlange 23-25.000, eftersom jeg også skal sælge, supporterer og undervise!
Avatar billede stef8 Nybegynder
27. oktober 2006 - 09:18 #19
Og forresten står der i annoncen at der tilbydes bærbar computer til rådighed, fri internetforbindelse samt fri mobiltelefon!
Avatar billede drbean Nybegynder
27. oktober 2006 - 11:22 #20
Regn med et sted mellem 18- 23.000. Det er vist meget normalt med en supporter uddannelse.
Avatar billede AnyFellow Mester
27. oktober 2006 - 11:39 #21
HK må have fået noget galt i halsen...

Jeg må indrømme jeg ikke kender mange it-supportere der får omkring 25.000.
Jeg kender derimod en hel del der får mellem 20.000 og 23.000 kr.
Avatar billede stef8 Nybegynder
27. oktober 2006 - 11:46 #22
Nej okay.. men nu skal du tænke på at jeg bliver ansat som IT-konsulent! Og det er en helt anden stilling, hvor lønnen lyder anderledes!
Avatar billede AnyFellow Mester
27. oktober 2006 - 12:04 #23
Hvis de holder samtaler med andre ansøgere, skal du også tænke på det.

Der er nok ikke store chancer for at få jobbet, hvis du forlanger det samme i løn som en med flere års erhvervserfaring.
Avatar billede stef8 Nybegynder
27. oktober 2006 - 12:10 #24
Nej det er rigtig nok.. vi får se hvad de har at sige ;)
Avatar billede AnyFellow Mester
27. oktober 2006 - 12:51 #25
Held og lykke med samtalen.

Et svar fra mig såfremt du kunne bruge nogle af mine inputs :o)
Avatar billede stef8 Nybegynder
27. oktober 2006 - 12:57 #26
Det er accepteret :D
Avatar billede cyfer Nybegynder
29. oktober 2006 - 13:09 #27
Hvordan gik det så? Hvis du altså har været til forhandlingen...
Avatar billede stef8 Nybegynder
29. oktober 2006 - 14:26 #28
Det har jeg ikke endnu.. skal til samtale på torsdag! så nu må vi se ;)