Avatar billede leif Seniormester
22. oktober 2006 - 14:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hide When - Groups

Hej,

Skal bruge et råd. Som I sikkert har gættet leger jeg rigtigt meget med design af databaser lige nu !

Hvis jeg vil bruge Hide When baseret på en gruppe i vores adressebog, hvordan kan jeg se gøre det ? Og kan jeg overhovedet gøre det ?

Det er fordi jeg vil lave et link som kun vises hvis folk har adgang til databasen og det sker primært ud fra Gruppemedlemskaber.

Giv mig din tanke og idé

På forhånd tak

/Leif
Avatar billede mmmtm Nybegynder
22. oktober 2006 - 22:44 #1
Opret en rolle i ACL og tildel gruppen i names.nsf den rolle.
File>database>access control>roles
Derefter kan du bruge
!@IsMember("[rolleNavn]";@UserRoles)i din hide/when.
Du kan også gøre det ved at lave en @dblookup i names.nsf på om brugeren er medlem af en gruppe - men ovst. er langt mere fleksibelt.
Avatar billede leif Seniormester
22. oktober 2006 - 22:48 #2
Hvorfor ikke bare slå direkte op i names ? Ville det ikke være det nemmeste eller hvad ?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
22. oktober 2006 - 22:55 #3
Fordi så kan du ikke bare efterfølgende bare tildele evt. andre grupper i names de samme rettigheder, uden at ændre i det direkte opslag. Hvis du tildeler rettighederne via roles kan du styre det centralt.
Avatar billede leif Seniormester
22. oktober 2006 - 23:01 #4
Ahh, jeg kan se hvor du vil hen.
Avatar billede leif Seniormester
22. oktober 2006 - 23:06 #5
Jeg ved ikke hvor meget der ligger rent kodemæssigt i det, men vil det være "rimeligt" nemt at lave en agent som gennemgår fx. 2 gange i døgnet databaserne for ACL og så generere en page med "mit" navn hvor når jeg logger ind bliver jeg præsenteret for den, den skal jo så generere 1 page pr. person i names

Jeg tror faktisk nok at jeg snakkede med jogii om det på en mail på et tidspunkt, men har mistet en masse emails !
Avatar billede jogii Nybegynder
22. oktober 2006 - 23:25 #6
@Dblookup vil jeg ikke anbefale. rent kaos. Hvad hvis der er grupper i grupper i grupper ... ?

@Userroles er godt. bindingen mellem roller (applikation) og adressebogen (personer og grupper) foretages i ACL. Sker der ændringer i organisationen, så skal der ikke ændres i applikationen.

Hvis du absolut gerne vil hardkode organisationen ind i applikationen, så brug @UserNamesList. Her vil gruppenavnet være en del af den returnerede liste over navne, grupper og roller.
Avatar billede leif Seniormester
27. oktober 2006 - 20:05 #7
Jeg valgte at bruge Roles alligevel, selvom det kræver lidt mere opsætning her og nu.

Smider mmmtm et svar ?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
27. oktober 2006 - 22:55 #8
Så skidt pyt da :-)