Avatar billede belsen Nybegynder
16. oktober 2006 - 11:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mulighed for at udskrive skæremærker i Word?

Hej.

Jeg skal lave pdf til tryk og i den forbindelse skulle min prn-fil fra word gerne have skæremærker. Nogen, der ved, hvordan jeg får dem på? Og hvad gør jeg, hvis det ikke kan lade sig gøre?200
16. oktober 2006 - 11:12 #1
Du kan ikke sætte skæremærker på i Word.
16. oktober 2006 - 11:12 #2
Hvilke programmer har du til rådighed?
Avatar billede belsen Nybegynder
16. oktober 2006 - 11:15 #3
Jeg arbejder normalt i InDesign men lige denne opgave kommer fix og færdig i word, derfor ville jeg helst kunne nøjes med en printfil fra Word. Jeg har Distiller 5.0.
Avatar billede supertekst Ekspert
16. oktober 2006 - 11:22 #4
Indsætte 4 teksbokse uden rammestreger i sidehovedet - tildel herefter 2 rammestreger til hver tekstboks - så de tilsammen danner "hjørner".
Da tekstboksene ligger i sidehovedet - gentages disse på hver side.
16. oktober 2006 - 11:57 #5
Importer dokumentet i InDesign. Word-dokumenter kan importeres med alle typografier m.v.
Se evt. Adobes beskrivelse af det her:
http://www.adobe.com/education/designschools/tips/word.html
Avatar billede belsen Nybegynder
16. oktober 2006 - 12:46 #6
Ja, det går udemærket med teksten, det er straks værre med alle tabellerne, som det ser ud til skal laves forfra... jeg har desværre ikke CD2, som er beskrevet i det link du sendte, Erik. Måske jeg skulle undersøge, om skæremærkerne er strengt nødvendige for mit trykkeri.
Avatar billede belsen Nybegynder
16. oktober 2006 - 15:17 #7
Nu skal jeg lave en test med trykkeriet men ifølge pitstop er mine skrifttyper ikke med...  Kan man fra Word "embedde" skrifttyperne når jeg laver min printfil?
16. oktober 2006 - 15:24 #8
Nej, det kan du ikke.

Word er et tekstbehandlingsprogram, og fungerer som sådant ganske udmærket. Men når det drejer sig om aflevering af trykklart materiale, er det ikke noget specielt godt program, da det slet ikke rummer de nødvendige faciliteter til denne opgave.

En løsning kunne være at udskrive til pdf-fil.
Avatar billede belsen Nybegynder
16. oktober 2006 - 15:26 #9
Ja, jeg har vist en gang kunnet skrive direkte fra word til pdf men det kan jeg ikke vælge længere (har fået ny pc). Er det en gratis feature, der kan hentes et sted?
16. oktober 2006 - 15:44 #10
Programmet pdf995 kan downloades gratis på adressen: www.pdf995.com

- virker som en printerdriver, du udskriver til.
Avatar billede belsen Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:00 #11
Tak for gode og hurtige svar, Erik. Pointene er dine. Jeg lukker og slukker.
17. oktober 2006 - 09:10 #12
Jamen så må du jo hellere få et svar!
Avatar billede belsen Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:22 #13
For en god ordens skyld, hvis andre løber ind i samme problematik: eneste "problem" med pdf995, var at farverne var RGB og ikke CMYK, men det er jo hurtig fikset i Reader :-)