Avatar billede palle1976 Nybegynder
11. oktober 2006 - 15:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udskrivning fra Notes

Hej

Jeg har en database, som jeg har flyttet fra version 5 til version 7. Databasen bliver brugt til at udskrive nogle dokumenter, hvor det er meget vigtigt at tekskten står præcist det rigtige sted.

Problemet er at teksten bliver rykket en anelse ned på papiret når version 7 databasen bliver brugt. Det kunne godt se ud som om at der ikke bliver brugt den samme linieafstand i de to databaser, for der er ikke lige meget afstand mellem printet på hele dokumentet. Øverst på papiret i teksten på den nye database rykket ca 5 mm ned, hvor den kun er rykket med ca 2 mm nederst.

Er der nogen der kan give mig en forklaring på dette problem, og allerbedst en løsning hvis den findes...

Der er to forskellige sideopsætnings menúer i de to databaser, men  de skulle gerne være sat ens op nu.
Avatar billede jogii Nybegynder
16. oktober 2006 - 06:29 #1
et problem kan selvfølgelig være Default Fonte.
Men konkret må man se på det.
Jeg kan dog ikke helt hitte rede på hvad du mener med version 5 og 7. Mener du virkelig databaser, eller mener du klienter? Hvilken klient anvender du?
Hvad sker der når du laver en kopi af databasen som hedder DATABASE.NS5 (som tvinger den til at blive gemt i ODS 41 format (version 5), men jeg tvivler stærkt at "database-versionen" har noget som helst med dette at gøre. Print bliver styret af klienten, som henter design-info fra databasen. Hvordan design er gemt i databasen (5 eller 6/7) har ingen indflydelse på design/formular-atributter. Så det må være sidelayout/formlayout eller lignende der er forskellig fra den ene database til den anden, men uafhængig af OSD-format.
Avatar billede jogii Nybegynder
16. oktober 2006 - 06:42 #2
ODS står for "On Disk Structure". Det er måden hvorpå databasen er organiseret. Visse nye faciliteter kræver en omorganisering af data i selve databasen, men da Notes/Domino er bagudkompatibel og kan replikere med gamle versioner af Notes/Domino, er den samtidig også forudkompatibel, dvs. at en database, som er designet med N7 og gemt på en D7, kan replikere tilbage til en D5 og derfra afvikles på en N5 eller N7 klient. Der kan selvfølgelig være problemer med helt nye designfaciliteter, som enten ikke vises eller ovenikøbet giver en fejl ved afvikling på en gammel N5 klient, men en N7 klient vil normalt ikke have problemer med grundlæggende afvikling af databasen der ligger på en D5 (i ODS 41 format). Men f.eks. vil antal ulæste visning i en folder ikke virke, hvis databasen er i ODS 41 format, men først hvis databasen bliver konverteret til ODS 43 format.
Avatar billede palle1976 Nybegynder
16. oktober 2006 - 13:08 #3
Vi har lavet to forskellige test miljøer. Den ene miljø er klient og server verion 5 og i det andet version 7. Jeg tror at forskellen ligger i den måde fx en tabel bliver oversat i den ene klient version contra den anden. Jeg har prøvet at lave to identiske tabeller i de to versioner og det viser sig at selve tabellen fylder mere i den ene version end den anden. Jeg har også prøvet med forekellige fonte, men med samme resultat.

Så mit spørgsmål går på at der virkelig er en forskel på de to versioner (hvilket jeg jo faktisk selv kan svare ja til...) og om man i så fald kan komme omkring dette problem på en eller anden måde.
Avatar billede jogii Nybegynder
16. oktober 2006 - 13:48 #4
Jeg har også oplevet den slags problemer, men det var ved overgangen fra 4 til 5. Jeg har desværre ikke løsningen til dette. Men måske kan man gøre noget ved "Use R4 spacing" ...
Avatar billede palle1976 Nybegynder
27. marts 2007 - 08:42 #5
Jeg lukker denne sag nu.