Avatar billede webnoob Nybegynder
17. september 2006 - 21:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

IIS køre muligvis FTP

Jeg har et lille problem med at få min ftp del op og køre på min webserver.

Jeg køre win2K3 med IIS, jeg har installeret Gene6 FTP server, som jeg mener er den bedste. Når jeg starter min ftp-server får jeg denne her fejl meddelse:

06/09/15 23:53:02, failed to listen on 192.168.1.6:21. Error 10048 in function Listen: Bind(192.168.1.6,21): Address already in use

Det tolker jeg som at et andet program bruger port 21 som så betyder at min Gene6 FTP server ikke kan bruge den port.

Mit spørgsmål: Kan jeg disable FTP delen i IIS så jeg kan bruge min Gene6 og hvor?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
17. september 2006 - 21:50 #1
under tilføj/fjern programmer i kontrolpanelet kan du vælge at windows componenter og hvis du ser på detaljer for IIS kan du fra vælge ftp.
Avatar billede webnoob Nybegynder
17. september 2006 - 21:56 #2
ok, det lader så ikke til at min IIS bruger ftp, men det åbner bare op for et andet spørgsmål.

Hvorfor får jeg den fejl besked hvis der ikke er noget program der bruger port21 ud over min Gene6?
Avatar billede webnoob Nybegynder
17. september 2006 - 21:57 #3
kan jeg på en eller anden måde finde ud af hvad der bruge port21, ved fx at scanne portene på min server?
Avatar billede snowball Novice
17. september 2006 - 22:13 #4
Prøv og hent TCPView fra http://www.sysinternals.com/Utilities/TcpView.html og start programmet. Under menuen View sætter du Update Speed til Paused så det er knap så forstyrrende ;)

Derefter kan du kigge listen igennem og se om du i "Local Address" kolonnen kan finde en der hedder "PCNavn:ftp" hvor PCNavn er navnet på din egen PC. Det vil vise hvilken process der bruger port 21.
Avatar billede webnoob Nybegynder
18. september 2006 - 20:09 #5
nu har jeg gjort som du sagde jeg skulle og for mig ser det ud som om gene6 bruger port 21 to gange???

Kig lige med her:
Her er det med nBIOS navne
www.thomas-myg-hansen.dk/eksperten/tcpview1.gif

og her er det med LAN-ip'er
www.thomas-myg-hansen.dk/eksperten/tcpview2.gif
Avatar billede snowball Novice
18. september 2006 - 21:34 #6
Den tilknytter sig blot de lokale IP'er som PC'en har - det er meget normalt.
Avatar billede webnoob Nybegynder
19. september 2006 - 11:55 #7
du mener det er normalt at den binder sig til "2" ip'er, som i det er tilfælde er 192.168.1.6 og 127.0.0.1.

Så kan jeg bare ikke forstå at det ikke virker og at gene6 siger "06/09/15 23:53:02, failed to listen on 192.168.1.6:21. Error 10048 in function Listen: Bind(192.168.1.6,21): Address already in use"
Avatar billede snowball Novice
19. september 2006 - 14:33 #8
Hvis oversigten i TCPView ikke viser at der er andre programmer der benytter port 21, så er det lidt underligt.

Du kan evt. prøve at ændre i indstillingerne til din FTP server sådan så den kun binder sig til 1 IP, f.eks. 192.168.1.6, og altså ikke alle de tilgængelige.
Avatar billede webnoob Nybegynder
19. september 2006 - 17:34 #9
problemet er at jeg, mener jeg, kun har sat min ftp op til at binde til en IP 192.168.1.6, så det er derfor jeg ikke kan forstå at TCPview viser den binder til to IP'er.
Avatar billede webnoob Nybegynder
20. september 2006 - 11:59 #10
Kan jeg afhjælpe problemet ved at afinstallere gene6 og installere det igen?
Avatar billede snowball Novice
20. september 2006 - 13:40 #11
Du kan da prøve.

Alternativt kan du også prøve at installere en anden FTP server og se om du oplevet det samme problem. Det kunne f.eks. være http://www.bpftpserver.com/ eller http://www.cerberusftp.com/
Avatar billede webnoob Nybegynder
26. september 2006 - 21:04 #12
Jeg kommer lige til at tænke på at min webserver har to netværkskort, det ene er integratret i bundkortet men deaktiveret, det andet er et ekstra kort og det aktive.

Kan det være derfor at den ikke kan finde ud af at starte op?

I så fald, kan det deaktiveres 100%, hvis ja hvordan?
Avatar billede snowball Novice
26. september 2006 - 21:14 #13
Det burde ikke være derfor, og slet ikke når det er deaktiveret, men du kan evt. prøve og se om du kan deaktivere netkortet i BIOS'en.
Avatar billede webnoob Nybegynder
26. september 2006 - 21:26 #14
ok
Avatar billede webnoob Nybegynder
14. november 2006 - 21:24 #15
jeg har fået min ftp server til at virke og det har ikke været IIS der var problemet. For at få min ftp'server til at virke skulle jeg afinstallere det og køre en omgang med CClean for at fjerne gamle nøgler og regedit og gamle installationsfiler. Derefter kunne jeg så installere programmet igen så har det ikke være nogen problemer siden.
Avatar billede webnoob Nybegynder
14. november 2006 - 21:25 #16
Jeg mener derfor ikke der er nogen der skal have pointene.

Mener I anderledes så skrive lige hvorfor og så må vi finde ud at det.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. november 2006 - 06:51 #17
jeg har ikke fortjent nogen. Så for min skyld skal du bare beholde dem.
Avatar billede snowball Novice
15. november 2006 - 11:22 #18
Lav du bare selv et svar :)
Avatar billede webnoob Nybegynder
15. november 2006 - 11:23 #19
ok tak.

Lukket.