Avatar billede neoman Novice
06. september 2006 - 21:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Taste noget not in list i en dropdown list

Jeg ønsker at kunne tilbyde brugeren et felt, som udfyldes enten ved at vælge en item fra en dropdown liste, eller ved at taste det selv. Det svære heri er, at jeg kunne tænke mig at det samme felt (eller noget som ser ud som samme felt)  kunne klare begge opgaverne (dropdown + indtastning). Eftersøger en funktionalitet lignende en combo box, som man kan fidle lidt med ved et not-in-list event i et program. Den tastede værdi behøver ikke at blive tilføjet listen.

Nogen som har en god idé om/hvordan man kunne gøre det i ASP.NET ?

På forhånd tak.
Avatar billede neoman Novice
06. september 2006 - 21:50 #1
Og kan ATLAS tilbyde noget ? En textbox med autocomplete mener jeg ikke er  så "god" som en dropdown, da den ikke klart viser de eksisterende optioner for den uerfarne bruger. Men måske har nogen et trick ?
Avatar billede snepnet Nybegynder
06. september 2006 - 22:06 #2
Det nemmeste er nok hvis du finder dig en kontrol der kan den slags... Må det koste noget?
Mvh
Avatar billede moocher Nybegynder
06. september 2006 - 22:07 #3
Det du leder efter.. svarer det til søge funktionen på php.net... Hvor den selv kommer med svar... Hjælp kan jeg ikke give dig mere end gransk deres kildekode :)
Avatar billede neoman Novice
06. september 2006 - 22:19 #4
Hej snepnet: har endnu ikke overvejet $ ; det kommer lidt an på nogle faktorer som endnu ikke ligger helt fast.

Behovet opstår af mangel af plads på skærmen da jeg har adskillige felter som kunne bruge sådan et combo-trick. Måske ender det op med en pop-up dropdown i stil med en date picker;  havde sat næsen op efter noget mere elegant:-)
Avatar billede neoman Novice
06. september 2006 - 22:26 #5
Hej moocher: er ikke helt med på hvad du mener, men php.net synes at have et ganske alm. felt hvor man indtaster søgeord. Det kræver at man ved, hvad man søger efter, og det er netop det en af de ting jeg prøver at undgå med en "web combo box" :)
Avatar billede snepnet Nybegynder
07. september 2006 - 00:03 #6
der er mange der laver den slags - se f.eks. denne:
http://www.telerik.com/r.a.d.controls/Combobox/Examples/Functionality/WhatsNew/DefaultCS.aspx
Og lidt googling burde også kunne give dig en række gratis modeller (men næppe helt så sejge).
Mvh
Avatar billede neoman Novice
10. september 2006 - 12:54 #7
Hej snepnet (og alle).

Har kigget lidt på dit link, og er ikke helt sikker på at den combobox gør som jeg vil -  måske er der en setting for den som tillader not-in-list værdier, men sådan som den er på siden, så udraderer den alt som ikke er i listen.

I mellemtiden fandt jeg en Atlas-ting som er en pop-up sammenbygget med en tekstbox ( i eksemplet, i hvertfald) og lader til at kunne gøre det jeg ønsker: tilbyde nogle optioner, men også lade brugeren taste noget andet. Men som altid - ingen roser uden torne - denne her har problemer på Safari:-(..  Men kigger på det, måske kan jeg lave noget workaround.

Atlas-tingesten kan beses her : http://atlas.asp.net/atlastoolkit/PopupControl/PopupControl.aspx

Jeg tror jeg lukker spørgsmålet her, idet der næppe kommer flere indlæg.
Tak for jeres inputs.