Avatar billede ladymae Nybegynder
04. september 2006 - 10:32 Der er 12 kommentarer

Windows kan ikke starte: Vga850.fon defekt

Da jeg åbnede mine forældres pc til morgen stod der "Windows kan ikke starte blablabla da filen mangler eller er beskadiget:

WINDOWS/SYSTEM/vga850.fon"

HJÆLP! Hvad gør jeg?

Vi vil jo gerne have de filer som ligger på harddisken, altså billeder og sådan...
Jeg har læst, at man kan tage filen fra en anden pc, men hvordan gør jeg det, når jeg ikke engang kan starte windows?

Hos Fujitsu Siemens sagde de, at det eneste jeg kunne gøre var at flytte harddisken fysisk til en anden pc, men det kan jeg skida heller ikke finde ud af... Og vil det i det hele taget virke, når der mangler en fil?

Håber virkelig, at der er én som kan hjælpe...  Og helst med så mange detaljer som muligt, da jeg er HÅBLØS!

Ann
Avatar billede ladymae Nybegynder
04. september 2006 - 10:50 #1
Det er forresten XP...
Avatar billede vejmand Juniormester
04. september 2006 - 11:29 #2
Prøv med en repair af windows:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 Nr. 4
Avatar billede ladymae Nybegynder
04. september 2006 - 11:34 #3
Jamen, geninstallerer det ikke bare windows, så alle deres filer ryger?
Avatar billede vejmand Juniormester
04. september 2006 - 11:37 #4
Nope, ikke hvis du laver en repair.
Læs nu lige artiklen først, det hele står beskrevet deri.
Avatar billede ladymae Nybegynder
04. september 2006 - 11:39 #5
oki, det var bare det der F.S sagde at man ikke kunne... Derfor troede jeg at den ville slette det hele... Sorry! Jeg læser...
Avatar billede off-line Nybegynder
04. september 2006 - 12:33 #6
Du kan rolig gøre, som vejmand skriver. Bare du gør nøjagtig, som der står
i recepten.
Avatar billede ladymae Nybegynder
04. september 2006 - 12:45 #7
Jamen, så prøver jeg da det, når jeg kommer til pc'en igen :-D Takker! Vender tilbage senere og beretter!
Avatar billede falster Ekspert
04. september 2006 - 14:20 #8
Lytter.

Hvis der kun mangler én eller flere af disse vgaskrifttyper kan de også blot kopieres over ved anvendelse af en live cd (evt. plus en diskette med filerne).

Men repair er uden tvivl også OK og sikkert hurtigere, hvis man ikke er vant til live cd'er.
Avatar billede ladymae Nybegynder
04. september 2006 - 14:49 #9
Repairen kunne ikke bruges... Min far har nu købt en ny harddisk og så bliver den lagt i istedet og så laver de den på dem måde...

live cd? Hvad er det for en tingest?
Avatar billede gratis Nybegynder
04. september 2006 - 14:55 #10
>>live cd? Hvad er det for en tingest?<<

det er typiskt et linux system der køre fra en cd/dvd men det ka også laves med en windows installation og er særdelels nyttigt i forbindelse med rednings aktioner af filer og data når det almindelige system ikke kan starte op ;) et kendt et af slagsen ku være Knoppix/Dappix du ka se info omkring det her: http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede gratis Nybegynder
04. september 2006 - 14:58 #11
glemte lige: hvis en reperations installtion ikke er en mulighed, ka det være fordi disse to filer mangler "NTDETECT.COM" og "ntldr" det kan man komme rundt om på denne måde: http://www.it-knowlegde.dk/ntldr_mangler.html
Avatar billede falster Ekspert
04. september 2006 - 15:02 #12
gratis: Lige mine ord :-).