Avatar billede idiotbarn Nybegynder
02. september 2006 - 06:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Connectionpool på mssql

Jeg skal ha fat i et webhotel, højest sandsynligt med en MSSQL database og .net 1.1 eller 2.0.
Der vil komme til at ligge en del hjemmesider på den samme database, men jeg har ikke rigtigt nogen ide om hvor stor en connectionpool man skal bruge og hvad der er stort.

Hvis vi som eksempel siger at der er 10 sider, og man ikke øsler med database kaldene, i dette tilfælde er en connectionpool på 15 vel ikke tilstrækkelig? Tallet 15 kommer fordi det er antallet på et tilbud jeg har fået. Jeg kan vælge at selv administrere databaserne, men dette er dog en hel del dyere.

Hvad sker der i tilfælde af at alle forbindelserne i poolen er brugt? Ventes der, eller kommer der en eller anden form for "FULL" error?
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2006 - 11:50 #1
Når connection pool løber fuld får du en "max connection pool" exception.

Man kan ikke alene på baggrund af hvad du har skrevet sige noget fornuftigt om hvorlangt 15 strækker. Man det betyder jo at du kan have 15 samtidige (rigtigt samtidige) database connections kørende og det er faktisk rimeligt meget traffik hvis det skal til.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
02. september 2006 - 22:50 #2
Tak for responsen
Det er rigtigt nok at beskrivelsen er meget "hullet", men en connection pool på 15 kan holde til en del? Mit største problem, er at jeg ikke rigtigt har nogen ide om hvad der er meget. Hvis jeg selv administrerede min database, hvilken omkostning har det at ha en kæmpe connectionpool? (if any)
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2006 - 07:04 #3
Det er ikke databasen, som leverer connectionpool, det er din "applikations server" (teknisk set er det funderet i windows) og har været det i rigtigt mange år så det ville som sådan ikke hjælpe noget at kunne administrerer databaseserveren.

15 connections, hvis de er delt mellem alle 10 sites, ville jeg umiddelbart ikke opfatte som et problem med mindre vi har med sites at gøre som tager rimelige mængder af traffik. Du må prøve at skabe dig en ide om hvormange brugerer du vil have på de to sites og dermed prøve at få en ide om hvormange requests til databasen du vil have hvert sekund. Hvis det er over 15 eller tæt på så skal du overveje noget, men min umiddelbare reaktion uden at kende dine sider ville være - 15 er fint nok.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
07. september 2006 - 16:48 #4
ok. Ligger du et svar? Kan du pege mig i den rigtige retning for hvor jeg kan komme til at se applikations serveren ? Jeg ahr en SQL server config manager, som lyder meget som om det kunne være den, men kan ikke umiddeltbart finde det omkring connection pool
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2006 - 06:46 #5
Applikation server er i denne sammenhæng web serveren.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
09. september 2006 - 15:24 #6
Ok...Men jeg kan vel også styre den på min egen computer med mySql og iis?
Hvilken omkostning er der ved at lave denne pool større? En langsommere database?
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2006 - 16:12 #7
Det betyder bare at der kan være flere åbne forbindelser til databasen og ved det at en forbindelse koster nogle ressourcer på databaseserveren så er det jo noget man i hosting sammenhænge er vil øm over.

Men for at vende tilbage til udgangspunktet så tror jeg ikke du skal spekulerer så meget over det, man kan trods alt trække en del trafik gennem på 15 samtidige forbindelser.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
09. september 2006 - 16:30 #8
Ok...skulle lige til at spørge om der findes programmer der overvåger sådan noget, men har lige set at .net har en dianostic klasse, som jeg skal ha leget lidt med. Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2006 - 18:30 #9
Hvis det er din egen maskine så brug performance monitor der er et måle punkt til det samme.