Avatar billede zerocrash Nybegynder
31. august 2006 - 04:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Billig NAS-løsning - Har du et forslag?

Hej eksperter. Jeg er på jagt efter et billigt NAS-system, men ved ikke helt hvor jeg skal starte. Har luret lidt på edbpriser under deres lager-løsninger, men synes ikke helt jeg kan finde ud af junglen af mulige valg.

Lidt specs om hvad jeg skal bruge og hvad den skal bruges til:

Jeg har pt. en 200GB IDE/ATA-133 disk formateret med NTFS som jeg godt kunne tænke mig at smide i en form for NAS-server til brug for www/ftp-server.

Mit krav er at den har ethernet-tilslutning, evt. også USB2.0 men med mulighed for at installere en 3,5"-disk i den - eller alternativt som USB2.0-tilslutning. Det første er dog foretrukket...

Prismæssigt vil jeg gerne have at prisen ligger på mindre eller omkring 999,- DKR

Hvis nogle kan finde en sådan løsning hører jeg meget gerne fra jer - og endnu bedre, er der nogen der kan sige for/imod den valgte løsning?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
03. september 2006 - 14:21 #1
-> Zerocrash

Hvad med at kigge på Maxtor's Shared Storage familie. De er kanongode og kan fungere både som NAS, men også som print-server. Slut den blot til din trådløse router og vupti - så har du en fil/printserver til billige penge.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=174685

Mvh
Snabeljan
Avatar billede zerocrash Nybegynder
03. september 2006 - 17:44 #2
@Snabeljan

Mange tak for dit bud - det lyder faktisk super godt med de muligheder den model har. Kan ekstremt godt lide muligheden for fx. 2 ekstra USB diske tilsluttet. Jeg overvejer den MEGET kraftigt!!

Dog er jeg lidt i tvivl omkring et par spørgsmål som du måske kan svare på, ellers gør det ikke så meget.

1) Er du bekendt med disken selv? I så fald, hvilket filsystem benytter den? Jeg vil umiddelbart skyde på FAT32 udfra at jeg har set mange andre nas-enheder som kun kunne læse FAT32-diske. Så hvis jeg nu koblede en NTFS-formateret disk til usb-porten, ville den så kunne læse den?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. september 2006 - 13:35 #3
->Zerocrash

Ja - jeg kender den selv og har en 500GB model. Den kører jo en lille Linux kerne, som man konfigurerer via en browser. Og mht Filsystem, så tror jeg du har ret, jeg skal undersøge det når jeg kommer hjem igen (om et par dage).
Avatar billede zerocrash Nybegynder
04. september 2006 - 17:34 #4
@Snabeljan

Okay, det lyder let og nemt med http-interface.
Ang. filsystem - så ser jeg frem til svar fra dig... :) På forhånd tak.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
14. september 2006 - 23:37 #5
Snabeljan - noget nyt?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
15. september 2006 - 09:31 #6
Ups... sorry - time is fun when you're having flies !

Jeg checker lige her i weekenden, så skal jeg skrive til dig :)

/jan
Avatar billede zerocrash Nybegynder
15. september 2006 - 20:19 #7
Hehe... Alt forladt... :)

Ok
Avatar billede snabeljan Nybegynder
19. september 2006 - 11:29 #8
Hey Zerocrash

Nå så langt så godt - eller skidt - det ser kun ud til at den kan tage FAT og dermed op til 4 GB filsystemer, hvilket er lidt tyndt...

/snabeljan
Avatar billede zerocrash Nybegynder
19. september 2006 - 12:59 #9
Det var ærgeligt.. Hmm.. så må jeg på jagt efter en anden. Men i hvert fald mange tak for hjælpen. Smid et svar hvis du ønsker point alligevel... :)
Avatar billede zerocrash Nybegynder
27. september 2006 - 05:19 #10
jeg lukker spm
Avatar billede snabeljan Nybegynder
08. januar 2007 - 09:08 #11
Zerocrash - sorry ! jeg har faktisk udtrykt mig forkert / sagt noget forkert! :(

Maxtor boksen kan GODT håndtere filsystemer større end 4 GB - det er kun filer der ikke kan være større end 4 GB ...

I mellemtiden har jeg fået min egen 300 GB USB disk med FAT filsystem tilsluttet og den virker fint gennem Maxtor boksen. Den optræder blot med navnet FAT. Men jeg har adgang til alle 300 GB + de 500 fra MAxtor'en naturligvis.

Mht. filsystemer på tilsluttede USB diske, har jeg ikke kunnet finde noget info på det. Det er måske bare at prøve det!?

Og den virker faktisk ganske godt!
Avatar billede snabeljan Nybegynder
22. oktober 2007 - 10:51 #12
Skal vi få lukket denne tråd?