Avatar billede searchjob Nybegynder
29. august 2006 - 10:37 Der er 15 kommentarer

Gider ikke vise .aspx filer

har lige installeret fra tutorialen: www.html.dk.
Altså programmerne.
ASP.NET WEB MATRIX fra microsoft
og
NETFRAMEWORK SDK 2 fra microsoft

men når jeg smider test.aspx filen ind i c:\programmer\easyphp1-8\www\ så gider den ikke vise via:

http://localhost/test.aspx

Den viser kun "html" koden..
easyphp1-8 er ligesom apache osv.. der er php installeret..
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
29. august 2006 - 10:47 #1
kan man kører asp.net på apache sådan bare ?
Avatar billede neoman Novice
29. august 2006 - 10:48 #2
Du skal nok have fat i VWD - mig bekendt virker Webmatrix ikke med ASP.NET 2.0
http://www.asp.net/webmatrix/
Avatar billede searchjob Nybegynder
29. august 2006 - 10:48 #3
ved jeg da ikke..? kan man da installer php,mysql,phpmyadmin og asp.net på samme tid??
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
29. august 2006 - 10:49 #4
Måske men kender ikke så meget til easyphp1-8 og når man søger på nettet finder den mest franske artikler.
Men gør som neoman skriver.
Der er en indbygget webserver i VWD.
Avatar billede nielle Nybegynder
29. august 2006 - 10:50 #5
ASP.NET skal normalt køre fra en IIS i stedet for en Apache.

En mulig undtagelse er når man køre ASP.NET under Mono i stedet for .Net, men det er jo ikke tilfældet her.
Avatar billede neoman Novice
29. august 2006 - 10:51 #6
Og venter også vildt anspændt på svar på dr_chaos's spørgsmål :-)
Avatar billede searchjob Nybegynder
29. august 2006 - 10:51 #7
dvs jeg skal hente
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/download/

i stedet og kode der også smider jeg dem bare i www mappen også kan jeg så dem??
Avatar billede searchjob Nybegynder
29. august 2006 - 10:54 #8
hvad hvis jeg kun vil kode 1.0 og ikke 2.0? hva skal jeg så hente
Avatar billede neoman Novice
29. august 2006 - 10:55 #9
Jeg tror du nok skal kigge på lidt tutorials  - find dem på www.asp.net. .NET har en masse faciliteter, men for at udnytte dem kræver det,at man lige sætter sig ind i koncepterne.
Avatar billede nielle Nybegynder
29. august 2006 - 11:06 #10
Hvis du kun vil programmere ASP.NET 1.0, skal du have fat på en IIS webserver.

Med ASP.NET 2.0 er der en indbygget udviklings-webserver med. Men denne vil dine URL's skulle se nogenlunde sådan her ud:

http://localhost:3660/e729022/

- og portnummeret vil så skifte fra gang til gang. Udviklings-webserveren kan kun bruges mens at du sidder og programmere på siden ... den kan ikke hoste side sådan at den kan ses udefra. Til det har du brug for en IIS.

Det kan som sagt lade sig gøre under en Apache webserver i stedet for en IIS, men dette kræver at du programmere op imod Mono frameworket i stedet for .Net:

http://www.mono-project.com/Main_Page

Dette er dog ikke uden sine problemer, og siden at du ikke ønsker at kaste dig over det bedre og nyere 2.0 i stedet for 1.0, har jeg på fornemmeæsen at du ikke ønsker at prøve på Mono heller...
Avatar billede neoman Novice
29. august 2006 - 11:10 #11
Nielle - tak for din indsigt om Mono! Så blev jeg dét klogere. Ville have troet, at MS ville kæmpe med næb og kløer for at undgå, at .NET kunne køre på Linux :-)
Avatar billede nielle Nybegynder
29. august 2006 - 11:16 #12
Både og ... de har jo rent faktisk været med til at få standardiseret store dele af .Net frameworket. Derved har de åbnet op for at andre kan lave alternative implementationer, f.eks. til Linux.

Bemærk iøvrigt at Mono ikke kun er til Linux ... det kan også køre på forskellige Unix platforme, Mac OSX, ... og på Windows!
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2006 - 04:56 #13
"standardiseret store dele af .Net frameworket" er sådan meget venligt sagt !

hvis prøver at checke listen over klasser i ECMA 335 så er det en ret lille
del af .NET frameworket

Mono understøtter langt mere end ECMA 335
Avatar billede searchjob Nybegynder
31. august 2006 - 20:56 #14
jeg har altså kun: Microsoft .NET Framework SDK v2.0

Og har installeret  Microsoft ASP.NET Web Matrix på min maskine.

skal jeg hente noget specielt? eksempelvis IIS eller hvad det kaldes? hvis ja, hvor henter jeg det så?

Kan i ikke forklare, er lidt blank men vil gerne begynde at programmerer .net
Avatar billede nielle Nybegynder
31. august 2006 - 23:18 #15
IIS får f.eks. sammen med Windows XP Pro (ikke Home). Jeg tror desværre ikke at du kan købe de som et separat produkt.

Har du kigget på Visual Web Developer 2005 Express:

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/

- som anbefalet tidligere? Har den ikke sin egen udviklingsserver indbygget?