Avatar billede thomasabcd Nybegynder
28. august 2006 - 20:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

URL-rewrite

Hej,

jeg har lavet noget URL-rewrite (v.hj.a http://urlrewriting.net/en/Default.aspx), da jeg gerne vil have, at brugerne kan skrive en URL a la www.domain.dk/Brugere/Thomas

..og det kræver vel, at man tillader alle extensions?

Ovenstående kører fint på min lokale maskine. Nu skal jeg have det til at køre hos min webudbyder, men bliver lidt bekymret, når jeg læser følgende
"If you choose to allow all unknown ISAPI extensions or CGI extensions to run on your Web server, your Web server could be susceptible to computer viruses or worms that exploit these technologies. Instead, select only those specific ISAPI extensions or CGI extensions that you need to run on your Web server." fra:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/WindowsServer2003/Library/IIS/596ff388-bc4c-472f-b029-aea2b0418bea.mspx?mfr=true

Jeg vil selvfølgeligt ikke være skyld i, at vira spreder sig via webserveren. Er der andre muligheder eller er ovenstående ok?
Avatar billede websam Nybegynder
28. august 2006 - 20:38 #1
Hvis du skal omskrive dine url'er er det en rigtig god idee at have extension på din omskrevet url set med SEO øjne.

Altså den oprindelige url :

www.domain.dk/default.aspx?a=Brugere&b=Thomas

ville jeg til enhver tid lave om til noget i denne stil :

www.domain.dk/Brugere/Thomas/detail.aspx

eller hvad du nu kan komme i tanke om at lave det om til ;o)

Hvad angår "If you choose to allow all unknown ISAPI extensions ....." så tror jeg det er instillingerne på serveren og derfor ikke noget du skal bekymre dig om, da din udbyder burde have styr på det ;o)

/Websam
Avatar billede websam Nybegynder
28. august 2006 - 20:40 #2
Jeg bruger forøvrigt selv det omtalte komponent og det virker fint ;o)

/Websam
Avatar billede websam Nybegynder
28. august 2006 - 20:43 #3
Og hvis du kigge på den artikel på MSDN så skriver de oxo :

"Important  You must be a member of the Administrators group on the local computer to perform the following procedure or procedures. As a security best practice, log on to your computer by using an account that is not in the Administrators group, and then use the runas command to run IIS Manager as an administrator. At a command prompt, type runas /user:Administrative_AccountName "mmc %systemroot%\system32\inetsrv\iis.msc"........"

/Websam
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
28. august 2006 - 20:53 #4
Ok. Jeg er spændt på, hvad udbyderen siger :-)

På min lokale maskine kører det fint, så url'en www.domain.dk/showuser.aspx?user=thomas

bliver til www.domain.dk/users/thomas.

Er det bedre, hvis det var www.domain.dk/users/thomas/details.aspx ?
Avatar billede websam Nybegynder
28. august 2006 - 21:01 #5
Din udbyder er ligeglad da den oprindelige url er en .aspx fil

Og ja jeg ville vælge at lave det med en extension alá :

www.domain.dk/thomas.aspx el. ....../thomas.htm

grunden til dette er at søgemaskinerne er mere glad for at se en fil istedet for bare en mappe ;o)

/Websam
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
19. september 2006 - 11:29 #6
Men det er nemmere for brugerne at huske www.domain.dk/users/thomas end www.domain.dk/users/thomas.aspx
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
04. december 2006 - 22:43 #7
websam, det blev som du foreslog med .aspx. Smid svar..
Avatar billede websam Nybegynder
06. december 2006 - 11:24 #8
Det får du da lige her ;o)

/Websam