Avatar billede rkeis Nybegynder
22. august 2006 - 14:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ødelagt harddisk?!

Jeg har en harddisk, som indeholder filer jeg gerne vil have fat i, men som pc'en påstår ikke er formateret. Er master boot record blevet ødelagt, og hvad gør man??

Historien: Jeg sætter min gamle FAT32 harddisk i en ny pc, og installerer XP Home på den nye harddisk. Den nye harddisk med XP får betegnelsen D (?!) og den gamle C. Ingen problemer.
Den gamle harddisk begynder at lave lyde og problemet tager til. Samtidig viser det sig, at jeg er kommet til at installere min kones XP og ikke min egen. Vælger at geninstallere mit XP ovenpå den gamle installation. Nu bliver den nye harddisk pludselig kaldt C! Den gamle larmer mere og mere, og pludselig under installation af forskellige drivere med tilhørende genstart af systemet, meldes der om fejl under boot. Der er fejl på den gamle disk - en folder slettes, og så fryser maskinen.
Jeg piller den gamle harddisk fra, og alting kører perfekt. Så kobler jeg den på igen (den har altid været på som slave), for at kopiere mine dokumenter over på den nye harddisk, men får beskeden at den ikke er formatteret, når jeg prøver at komme over på den.
Jeg vil meget gerne redde nogle filer på den, men er samtidig bange for, at der er en mekanisk fejl, der forværrer situationen når den er tændt.
Hvad vil I foreslå??

mvh, Rasmus
Avatar billede team-temp Nybegynder
22. august 2006 - 14:49 #1
Så skal du nok have en USB hd.

Og et boot system så du kan tage backup af alt du har på den.

Skal jeg jo lige høre om du overhovdet kan få kontakt med den?
Avatar billede rkeis Nybegynder
22. august 2006 - 15:07 #2
XP anerkender at der er en HD mere, men vil altså gerne have den formatteret. Ved ikke om det kaldes kontakt?!
Hvordan fungerer den USB hd?
Avatar billede nva Praktikant
22. august 2006 - 15:25 #3
http://www.helgec.dk/ - se under 'mistet partitions tabel'
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2006 - 15:27 #4
Det fulde link som "nva" henviser til er http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede team-temp Nybegynder
22. august 2006 - 15:29 #5
USB Hardisk er også kalden en "Ekstern" Hardisk.

Som man slutter til usb`en.

Man kan have den med over alt :)

Med denne og et boot program kan du sige at den skal smide alt fra hardisken over på den Eksterne hardisk også boote op dit windows xp og smide det hele over på C hardisken. Også kaldet Backup
Avatar billede team-temp Nybegynder
22. august 2006 - 15:30 #6
Haha hvor godt.

Så kommer egern og sætter tingene på plads ;)
Avatar billede nva Praktikant
22. august 2006 - 15:32 #7
For øvrigt var der ingen grund til at reinstallere XP hvis det kun var keyen, der var den forkerte. Dette lille program kan nemt skifte keyen http://www.magicaljellybean.com/keyfinder.shtml
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2006 - 15:34 #8
Og hvis disken i forvejen køre som slave er en USB-disk inderlig overflødig
Avatar billede team-temp Nybegynder
22. august 2006 - 16:11 #9
Det er så rigtig nok Helqec :)
Avatar billede nva Praktikant
23. august 2006 - 09:28 #10
Response?
Avatar billede rkeis Nybegynder
23. august 2006 - 10:42 #11
Der var desværre ingen af de foreslåede løsninger der virkede. Disken crashede konsekvent systemet efter en 4-5 minutter. Man kunne simpelthen høre, hvordan den langsomt begyndte at "skrige", som når en bil med forkert justerede bremseklodser kører forbi.

Men jeg fik dog reddet de vigtigste data ved hjælp af programmet "Stellar Phoenix". Kostede godt nok en sjat, men det var det værd.
Avatar billede rkeis Nybegynder
23. august 2006 - 10:46 #12
Men tak for respons...
Avatar billede nva Praktikant
23. august 2006 - 11:38 #13
Husk at acceptere dit eget svar så spørgsmålet lukkes.