Avatar billede pablopablo Nybegynder
19. august 2006 - 02:20 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

MS SQL database

Hey...

Sidder og arbejder med Visual Studio 2005 og asp.net 2.0...

Jeg har brugt div. standard controls til login, oprettelse af brugere osv...min spg. er følgende:

Hvordan får jeg fat div. brugers kodeord fra databasen, altså i ikke krypteret form? er dette muligt?
Det er pga. jeg skal kopiere data over i en anden tabel og der skal de ikke være krypteret. Det er også okay, hvis man nu ikke kan tilgå de eksisterende kodeord, men blot kan gøre således, at når der fremover oprettes brugere, så bliver div. kodeord ikke gemt krypteret.

Håber meget i kan hjælpe!

Mvh. PabloPablo
Avatar billede laasby Nybegynder
19. august 2006 - 03:10 #1
Kan du ikke bruge Windows Authentication på din SQL server - Så sparer du alt sikkerheden i forbindelse med kodeord.
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. august 2006 - 10:19 #2
Altså pablo.... Nu har du endelig en reel mulighed for at lave et system hvor enhver ikke bare kan hive brugernes adgangskoder ud. Det synes jeg ikke du skal spolere, men hvis du alligevel gemmer dem et eller andet sted i klar tekst - kan du lige så godt bare sørge for at det er sådan:

<membership defaultProvider="AspNetSqlMembershipProvider" >
  <providers>
    <remove name="AspNetSqlMembershipProvider"/>
    <add
      connectionStringName="LocalSqlServer"
      minRequiredNonalphanumericCharacters="0"
      minRequiredPasswordLength="3"
      passwordFormat="Clear"
      name="AspNetSqlMembershipProvider"
      type="System.Web.Security.SqlMembershipProvider, System.Web, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b03f5f7f11d50a3a"/>
  </providers>
</membership>

Så er de lige til at læse, men jeg synes det er en dårlig idé.

Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
19. august 2006 - 15:21 #3
hehe, ja okay...de må gerne være krypteret...jeg havde noget andet i tankerne før...men det er lige gået op for mig, at databasen på serveren er MSSQL 2005, hvilket jo er den samme som VS2005 benytter. SÅ nu er spg. blot hvordan jeg får fjernet den lokale database og gjordt således, at projektet arbejder på den db som allerede ligger på den eksterne server...? Kan kan tilføje en ekstern server i Solution Explorer eller lign...?
Avatar billede pablopablo Nybegynder
19. august 2006 - 15:37 #4
hej igen...Jeg har via "Server Explorer" nu tilføjet en ny forbindelse til databasen på den eksterne server...MEN det er som om, at den ikke bruger den nye DB til noget endnu...idet jeg stadig kun kan logge ind, men det bruger/pass jeg har oprettet i den lokale DB...?? Men i "Server Explorer" er det kun den eksterne DB som er forbundet. Den lokale er frakoblet...såå...hvad gør jeg forkert...?
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. august 2006 - 15:40 #5
Du konfigurerer bare siden til at bruge en anden connectionstring end den der er defautl:
// i din konfigurationsfil under configuration:
<connectionStrings>
  <remove name="LocalSqlServer"/>
  <add name="LocalSqlServer" connectionString="connectionstring til den database du vil bruge" providerName="System.Data.SqlClient"/>
</connectionStrings>

Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
19. august 2006 - 15:52 #6
yes ok!

Har lige prøvet det, den kom desværre med en fejl ved login:

Procedure or function aspnet_Membership_GetPasswordWithFormat has too many arguments specified. SuperØV!

Det er DNN(Dot Net Nuke) CMS som er benyttet på den eksterne server og det så ikke ud til at de havde pillet ved database strukturen...Men det har de åbenbart..:(

Nogle gode forslag?...i stedet for manuelt at travesere og oprette div. brugere i den nye database via designview i VS...?
Avatar billede pablopablo Nybegynder
19. august 2006 - 16:00 #7
hmm...var vist lidt hurtig før...jeg forstår det faktisk ikke...det er jo den samme database og procedurer CMS'et benytter og min lokale side benyttet...men hvorfor kommer den med den fejl?? Det ville bare være nice hvis jeg kunne få det til spille!
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. august 2006 - 16:08 #8
Avatar billede pablopablo Nybegynder
19. august 2006 - 16:38 #9
aha! Jamen så ser det jo ud til at det ér en løsning på problemet...men som der står gør jeg nok klogt i, at lave en backup af databasen først...men dette er ikke noget jeg selv kan gøre vel, eller det er noget jeg skal bede min udbyder om...jeg kan se at der på serveren i en mappe som hedder DB ligger en fil med extendsion .bak så det kan jo være det er den...men er ikke sikker og ved i så fald heller ikke hvordan jeg bruger den/gendanner databasen ud fra denne .bak fil...??
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. august 2006 - 18:32 #10
Hvis du har direkte adgang til databasen - kan du jo bruge respektive værktøjer til at gøre hvad du vil med.
Jeg skal ikke kunne sige hvad der ligger i din bak-fil.
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
19. august 2006 - 18:53 #11
jeg er lige fundet ud af, at jeg ved brug af Management Studio Express kan lave en komplet backup af database, men filen ligger på serveren...der er også en mulighed for at restore, det virkede dog ikke, da jeg prøvede...? den kom med følgende besked:

System.Data.SqlClient.SqlError: RESTORE cannot process database
'database' because it is in use by this session.
It is recommended that the master database be used when performing this
operation. (Microsoft.SqlServer.Express.Smo)
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. august 2006 - 21:16 #12
Mmmm.... det er desværre ikke lige noget jeg har styr på - mindes ikke at være stødt på fejlmeddelelsen selv.
Arbejder du altid op imod din host's database?... Jeg mener... har du ikke en lokal version du arbejder med?
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
19. august 2006 - 21:39 #13
nå okay...øv...
Nej det gør jeg ikke, men det er jo fordi, at det er en database som er kørende på en server, som jeg skal bruge med mine nye sider og derfor er nød til at opdatere skemaet...men lige pt. kan jeg ikke engang forbinde til serveren eller dvs. den kan ikke finde nogen sys db...ik godt!! så ved ik om da jeg prøvede at restore database som fejlede at det har lavet rod i den, kan ikke rigtig se hvad det ellers skulle være, med det virker også meget meget underligt at en ms sql db skulle være så skrøbelig...jeg nåede at lave en backup af dem...så jeg håber at min udbyder kan hjælpe mig! Men bliver nok nød til at vente til mandag...:((
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. august 2006 - 23:21 #14
Hm... Ja det lyder jo ikke så lækkert... Håber det går iorden.
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
19. august 2006 - 23:27 #15
Ja, for pokker! Men du har hjulpet mig så godt du kunne med det forskellige, så læg et svar...:)
Avatar billede snepnet Nybegynder
20. august 2006 - 10:37 #16
Det siger vi så, men skriv videre her når du finder ud af noget på mandag.
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
20. august 2006 - 14:36 #17
Det skal jeg nok ;) mange tak for hjælpen!
Avatar billede pablopablo Nybegynder
26. august 2006 - 03:04 #18
hey...fandt ud af, at jeg selv kan lave backups...men skal bede hosting selvskabet om at udføre restore...!

Jeg har slettet min lokale DB og sat CS i web.config'en til den DB, som ligger på den eksterne server....jeg har opdateret databasen med aspnet_regsql.exe værktøjet...det gik fint...men jeg kan ikke logge ind på min nye side når jeg kører den fra Visual Studio...Så, jeg må indrømme, at jeg er lidt blank lige nu...hvad jeg skal gøre og egentlig, hvad der er galt...? Den meddeler blot om forkert bruger/login...jeg ved dog det findes såå...? Jeg håber meget du eller en anden har en ide til, hvad der er galt...for mit CMS kan ikke længere tilgå den opdaterede DB...div. alle mine sider er pt. nede!! aarh - help!

PabloPablo
Avatar billede pablopablo Nybegynder
26. august 2006 - 03:13 #19
hhmm...Jeg kan se under ASP.NET configuration at der ikke at nogle brugere eller noget...hvordan kan det værre, hvis den har forbundet til den eksterne server...? :(
Avatar billede pablopablo Nybegynder
26. august 2006 - 03:27 #20
hej igen...på det link du postede er der også en som har problemer med det...og som svar får han: "Did you run the aspnet_regsql from the same server that is running the website? If your development and production servers have different builds of the framework then it could cause this."

Hvordan skal det forstås...altså jeg man bruger jo programmet til at forbinde til databasen, så den kan opdatere skemaet...er det ikke bare det der udføres...?
Avatar billede snepnet Nybegynder
26. august 2006 - 19:55 #21
Hej, og undskyld tavsheden... Jeg har ikke været online i nogle dage.
Det skal forstås sådan - at du skal køre den reqsql der hører til den version af frameworket du benytter.
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
27. august 2006 - 18:00 #22
hey...yes, det er jeg med på og jeg ar kørt filen som ligger i: C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727 ...så det burde være okay...jeg køre det stadigt lokalt, men forbinder til db på remote serveren...den kører v. 1.1 endnu...men det har jo ikke nogen indflydelse på databasen og det her...forstår bare ikke hvad jeg mere skal gøre for at det kommer til at virke...? I finish viduet står der:

"You should now configure the provider for membership profiles, role, personalization and SQL Web event provider to reflect the changes you made in this wizard."

Jeg har søgt en masse på google, men kan ikke få det til at spille...I min web.config har jeg bla. dette indhold:

<connectionStrings>
    <remove name="LocalSqlServer"/>
    <add name="LocalSqlServer" connectionString="BLA BLA" providerName="System.Data.SqlClient"/>
  </connectionStrings>

  <system.web>

    <membership>
            <providers>
            <remove name="AspNetSqlMembershipProvider"/>
                <add name="AspNetSqlMembershipProvider"
                    type="System.Web.Security.SqlMembershipProvider, System.Web, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b03f5f7f11d50a3a"
                    connectionStringName="LocalSqlServer"
                    enablePasswordRetrieval="true"
                    enablePasswordReset="true"
                    requiresQuestionAndAnswer="false"
                    applicationName="/"
                    requiresUniqueEmail="false"
                    passwordFormat="Clear"
                    maxInvalidPasswordAttempts="5"
                    minRequiredPasswordLength="4"
                    minRequiredNonalphanumericCharacters="0"
                    passwordAttemptWindow="10"
                    passwordStrengthRegularExpression="" />
            </providers>
        </membership>

    <roleManager enabled="true" cacheRolesInCookie="true" createPersistentCookie="true" >
      <providers>
        <add applicationName="/" connectionStringName="LocalSqlServer"
        name="DefaultRoleProvider" type="System.Web.Security.SqlRoleProvider" />
      </providers>
    </roleManager>

Wizarden sagde jo, at det gik fik med at opdatere DB på remote serveren...så ved ikke hvad jeg ellers skal gøre?? Jeg har taget ovenstående tekst til web.configen herfra: http://www.eggheadcafe.com/PrintSearchContent.asp?LINKID=1130 bemærk dog, at jeg IKKE i samme situation som ham har, idet jeg har beskriver hvordan man skal gøre, hvis man ikke har rettighed til at opdatere skemaet på sin DB når den ligger på en remote server!

Håber rigtig at du kan hjælpe ;)
Avatar billede pablopablo Nybegynder
27. august 2006 - 18:03 #23
sorry, de mange sprogfejl...det blev sent i går...hehe
Avatar billede snepnet Nybegynder
27. august 2006 - 18:11 #24
Hvis du bare skal pege på en database behøver du ikke overskrive andet end din connectionstring - så start med det:
<connectionStrings>
    <remove name="LocalSqlServer"/>
    <add name="LocalSqlServer" connectionString="BLA BLA" providerName="System.Data.SqlClient"/>
</connectionStrings>
Hvis du ellers kan få klasket en fornuftig connectionstring ind skulle det sådan set bare funge (hvis database skemaet passer etc.).

Men men men ... Du kan ikke bruge noget som helst af det her beskrevne hvis din server ikke kører 2.0, så det må du have fikset.
Membership mv. findes overhovedet ikke i 1.1, og der er ikke noget i den version af frameworket der aner noget om aspnet databasen.
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
27. august 2006 - 18:21 #25
hmm...jeg troede kun at det var nødvendigt, at serveren også kørte 2.0 NÅR jeg uploader siden til nettet...jeg køre det jo pt. stadigt lokalt...jeg troede det var nok at min egen maskine kørte 2.0 nu og at jeg blot havde opdateret skemaet i DB på serveren...nej??
Avatar billede snepnet Nybegynder
27. august 2006 - 18:39 #26
Ah... jeg misforstod.
Hvis du udelukkende benytter serveren som database - behøver den self. ikke at køre 2.0 (eller nogen anden version for den sags skyld).
Det må du undskylde.
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
27. august 2006 - 18:42 #27
ok! Men hva pokker skal jeg gøre for at det kommer til at virke...?? er efterhånden lidt preset...det skal meget gerne virke til i morgen...! Er det noget jeg kan teste på en eller anden måde for at komme videre...? Når jeg bruger ASP.NET configuation kan den ikke se en eneste bruger eller noget...:/
Avatar billede snepnet Nybegynder
27. august 2006 - 18:56 #28
Imorgen ... hmmm.... Skal nok give en hånd.
Læg din messenger konto her - så skriver jeg til dig.
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
27. august 2006 - 19:11 #29
garfield@post5.tele.dk